لزوم اخذ مجوز ساخت و ساز در حریم رودخانه ها برای تمام دستگاه های...

سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه فرمانداری شهرستان بهارستان بر اهمیت صیانت از منابع آبی و پیشگیری از بحران کم آبی و برنامه ریزی صحیح راهبردی تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، "کریم گنجی" درجلسه شورای حفاظت از منابع آب بهارستان ضمن بیان مطلب فوق افزود: با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی و برداشت غیرمجاز یا بیش از حد مجاز از منابع زیرزمینی، برنامه ریزی در جهت رسیدن به اهداف کاهش مصرف آب و همچنین تدوین برنامه در راستای حفظ پایدار ذخایر آب های سطحی و زیرزمینی و تعادل بخشی آب های زیر زمینی از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ چرا که افزایش مصرف منابع آب و برداشت ناصحیح و عدم تعادل بخشی آب های زیرزمینی باعث کاهش کیفیت منابع آب مصرفی شرب و کشاورزی می شود.

گنجی ضمن تاکید بر لزوم فرهنگ سازی نحوه استفاده و مصرف آب به عنوان یکی از راه های مقابله با کم آبی اظهار کرد: اداره جهاد کشاورزی شهرستان بهارستان نیز موظف به تبیین و اجرای برنامه هایی به منظور کاهش کشت اراضی باز و توجه ویژه به توسعه کشت گلخانه ای در اسرع وقت می باشد.

این مقام مسوول در خصوص تصمیمات و دستورالعمل های توصیه شده توسط شورای حفاظت از منابع آب گفت: تمام دستگاه های اجرایی بهارستان از جمله شهرداری ها، دهیاری ها و اداره ثبت و اسناد قبل از صدور هر گونه مجوز ساخت و ساز در حاشیه و بستر رودخانه های شهرستان باید از اداره امور منابع آب این شهرستان استعلام مکتوب به عمل آورند. همچنین در صورت احداث بناهایی در حاشیه و بستر رودخانه ها، ادارات خدمات رسان آب، برق، گاز و مخابرات شهرستان باید از ارائه هر گونه خدمات رفاهی به متقاضیان خودداری نمایند.

گنجی در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت شناسایی چاه های غیر مجاز در سطح شهرستان بهارستان و تعیین تکلیف و انسداد آن ها گفت: به منظور تامین آب شرب شهرک های صنعتی و رفع مشکلات موجود در این خصوص و جمع آوری و انسداد چاه های غیر مجاز و همچنین برآورد قیمت هزینه لوله گذاری آب شهری برای این شهرک ها و تعداد واحد های صنعتی موجود در سطح شهرستان ضروریست جلسه ای با حضور  امور منابع آب شهرستان، آبفا و مدیریت شهرک های صنعتی برگزار شود.

"عبدالناصر ابراهیمی" مدیر امور منابع آب بهارستان و رباط کریم در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه امور منابع آب شهرستان بهارستان در دو زمینه آب های سطحی و زیرزمینی فعالیت دارد، آماری در خصوص تعداد چاه های مجاز و غیر مجاز شناسایی و مسدود شده ارائه داد و گفت: در منطقه بهارستان تعداد ۳۳۰ حلقه چاه مجاز وجود دارد که ۱۱۳ حلقه چاه جهت مصارف کشاورزی، ۱۰۸ حلقه چاه برای مصارف آب شرب شهری و روستائی و تعداد ۱۰۹ حلقه چاه به منظور مصارف صنعتی و خدماتی و شرب خانگی است که این چاه ها دارای مجوز بوده و هر ساله تمدید می شوند.

وی همچنین در خصوص چاه های غیر مجاز در شهرستان رباط کریم و بهارستان و چگونگی رسیدگی به این موضوع افزود: تعداد ۹۱۵ حلقه چاه غیر مجاز در این منطقه داریم که بیشتر آنها در شهرک های صنعتی قرار گرفته اند و  این شهرک ها به دلیل واقع شدن در محدوده شهری می توانند از طریق مراجعه به امور منابع آب این شهرستان، پروانه بهره برداری برای چاه های حفاری شده دریافت نمایند. همچنین سایر شهرک ها نیز می توانند با مراجعه به شرکت آبفای شهرستان بهارستان و یا مدیریت شهرک ها، نسبت به اخذ انشعاب اقدام نمایند.

ابراهیمی در پایان با تاکید بر اینکه مالکیت بستر رودخانه جزو اموال عمومی و بیت المال و غیر قابل واگذاری می باشد، تصریح کرد: در محل هایی که امور آب رباط کریم و بهارستان اقدام به تعیین بستر و حریم رودخانه می کند هیچ کس قادر به تغییر خط بستر و حریم رودخانه نیست  و کلیه عوامل از قبیل فرمانداری، شهرداری ها، بخشداری ها و دهیاری ها که قصد انجام هرگونه ساخت و ساز در حاشیه رودخانه ها را دارند، ملزم به استعلام از امور منابع آب جهت بررسی محل ساخت و ساز به منظور تعیین بستر و حریم رودخانه می باشند، در غیر این صورت مرتکب تخلف شده اند.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای تهران

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای تهران

    شركت آب منطقه‌ای تهران یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات