کوه‌پارک، ظرفیتی برای تسهیل دسترسی شهروندان به  ...

کوه‌پارک، ظرفیتی برای تسهیل دسترسی شهروندان به ...

کوه‌پارک، ظرفیتی برای تسهیل دسترسی شهروندان به ارتفاعات و کمربند سبز جنوبی/ شورای پنجم نقشی در تعیین حدمرزی ناحیه منفصل توس نداشته است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدرضا حیدری در گفتگو اینستاگرامی با برنامه پرسمان ابتدا به مصوبه اخیر شورای شهر مشهد در باب طرح تفصیلی پهنه جنوب‌غرب و دانشگاه فردوسی پرداخت و اظهارکرد: مطالعات طرح تفصیلی مشهد پس از 13 سال توسط مشاور انجام شده و مراحل قانونی آن در حال سپری شدن است.

وی با بیان اینکه در طرح‌های تفصیلی افق‌های 5 و 10 ساله شهر مورد توجه قرار می‌گیرد و کاربری‌ها و نیازهای افق بلندمدت لحاظ می‌شود، گفت: در طرح تفصیلی حوزه جنوب غرب، مشاور و کمیسیون‌های تخصصی شورا به جمع‌بندی رسیدند که چگونه ظرفیت‌های شهر را به خدمت فضای عمومی بیاورند؛ یکی از راهکارهای تحقق این مهم، بهره‌گیری از باغات بزرگ سطح شهر و عرصه 300 هکتاری دانشگاه فردوسی است.

حیدری تاکید کرد: این مصوبه صرفا پیشنهاد بوده و هیچ الزامی در آن نیست؛ موضوعاتی در طرح‌های تفصیلی داریم که متعلق به حدود 30 سال قبل است و هنوز اجرایی نشده‌اند.

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه در مصوبه شورای شهر مشهد هیچ بندی مبنی بر برداشت دیوار و حصارهای دانشگاه فردوسی وجود ندارد، افزود: در این بند پیشنهادی آورده شده که به منظور استفاده از ظرفیت فضاهای سبز و باز دانشگاه فردوسی مشهد، در راستای تقویت و خلق فضاهای عمومی و اجتماعی و نیز ارتقاء کیفیت محیط شهری و به منظور هم‌پیوندی این کاربری‌ بزرگ‌مقیاس با عرصه شهر، پیشنهاد می‌شود مطالعات موضوعی با درنظر گرفتن رعایت الزامات انتظامی، اجتماعی و انجام توافقات فی‌مابین مدیریت شهری و دانشگاه فردوسی در این خصوص پذیرد.

حیدری تصریح کرد: هر اقدامی در این خصوص باید در قالب توافق‌نامه صورت گیرد و دانشگاه نیز شرایط را مناسب ببیند؛ اقداماتی چون توسعه فضای سبز بدون برداشتن حصارها و یا با برداشتن حصارها و ... موضوعاتی است که خروجی مطالعه باید باشد و تاکنون تصمیمی در این باره اتخاذ نشده است.

وی افزود: درخصوص برداشتن حصارها و حفاظ‌‎های دانشگاه فردوسی مفهوم کلی مطرح شده بود که در شورا برای رفع نگرانی و شفاف‌سازی، موضوع کاملا شفاف شد تا دغدغه اساتید و دانشجویان برطرف شود.

کوه‌پارک، ظرفیتی برای دسترسی به ارتفاعات و کمربند سبز جنوبی است

موضوع کوه پارک و کمربند جنوبی مشهد محور دیگر این گفتگو بود و حیدری در این خصوص گفت: مطالعات کمربند جنوبی از سال 72 شروع شده و در طرح تفصیلی سال 79 و طرح جامع حمل ونقل نیز قید شده است.

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه کمربند جنوبی تمامی اسناد بالادستی و قانونی را اخذ کرده و هیچ اتفاق خلاف قانونی تاکنون اتفاق نیفتاده است، اظهارکرد: شوراهای گذشته نیز به استناد همین قوانین اقدام به ساخت این پروژه نموده‌اند و 1000 میلیاردتومان، معادل روز ارزش هزینه‌هایی است که تاکنون در این پروژه از محل سرمایه‌های شهروندان انجام شده است.

حیدری از تعریف و پیش‌بینی کاربری‌های مختلف در مطالعات گذشته برای کمربند جنوبی خبرداد و افزود: یکی از این کاربری‌ها، پدافند غیرعامل بوده و در شرایط بحرانی و برای تخلیه غرب شهر مشهد تنها مسیر موجود است؛ علاوه بر این، کارکردهای ترافیکی و حمل‌ونقلی فراوانی نیز دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه پیرو اعتراضات محیط‌زیستی پروژه احداث کمربند جنوبی در سال 96 و ابتدای فعالیت شورای پنجم با دستور مقام محترم قضایی متوقف شد، گفت: دغدغه‌های زیست‌محیطی درست و بجاست و شورای پنجم نیز برای همه دغدغه‌مندان احترام قائل است.

حیدری خاطرنشان کرد: شورای پنجم از ابتدای فعالیت خود تا به امروز هیچ اقدامی در کمربند جنوبی انجام نداده و پیوسته پیگیر بودیم تا در ارتباط با دستگاه‌های حاکمیتی شهر و در سطح ملی این پروژه تعیین تکلیف شود.

رئیس شورای شهر مشهد گفت: سرانجام ستاد تدبیر استان اینگونه به جمع‌بندی رسید تا 4.5 کیلومتر از مسیر که از زیرساخت مناسب برخوردار بوده، بدون هیچ نگاه حمل‌ونقلی و ترافیکی، بعنوان فضای عمومی در اختیار عموم شهروندان قرار گیرد و مردم بتوانند از این طریق، از ارتفاعات جنوب و کمربند سبز استفاده کنند.

حیدری با بیان اینکه برهمین اساس مدیریت شهری مشهد به موضوع ورود کرد و زیرساخت های مناسب برای استفاده شهروندان همچون مسیر های ویژه دوچرخه، فضاهای اجتماعی و عمومی و ... را فراهم آورد.

وی خاطرنشان کرد: در طرح تفصیلی پیشنهادی حوزه جنوب غرب چندین نکته مورد تاکید شورای شهر قرار گرفته است؛ نخست اینکه مشاور کوه‌پارک را باید بعنوان یک طرح موضوعی ببیند.

حیدری با بیان اینکه تصمیم‌گیری در رابطه با تداوم کمربند جنوبی و یا تعطیلی همیشگی آن از حوزه طرح تفصیلی خارج است و به طرح جامع برمی‌گردد، گفت: مشاور باید در این خصوص مطالعات مختلف از جمله مطالعه زیست محیطی داشته باشد و سپس کمیسیون ماده 5 در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وی افزود: در طرح تفصیلی به مشاور توصیه شده که اگر مطالعات زیست محیطی نتیجه مطلوب داد و اجرای پروژه ضرورت پیدا کرد، کاربری دو طرف ارتفاعات، تا عمق 150 متری و حدی که مستحدثات قانونی وجود دارد هم فضای سبز باشد.

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه در حوزه جنوب شرقی مشکلی وجود ندارد و میتواند به بلوار نماز متصل شود، گفت: در طرح تفصیلی نیز پیشنهاد کردیم انتهای هاشمیه در قالب تونل به بلوار برونسی متصل شود.

حیدری در ادامه اظهارکرد: تلاش شورای پنجم بر این بوده که با ملاحظه همه دیدگاه‌ها، در جهت توسعه آینده شهر گام بردارد؛ موضوع کمربند جنوبی از حوزه های مختلفی قابل بررسی است که هرکدام موافقان و مخالفانی دارد و برای توسعه شهر باید برآیند و تلفیقی از این نگاه‌ها مدنظر قرار داد.

وی با بیان اینکه کمربند جنوبی آثار تخریبی و زیست محیطی مختلف داشته است، گفت: به منظور کاستن از این آسیب‌ها باید راهکارها و ظرفیت‌های جبرانی ایجاد کرد.

حیدری با اشاره به اینکه برای احداث کمربند جنوبی در گذشته تخریب های گسترده‌ای صورت گرفته است، تصریح کرد: حال سوال مطرح می‌شود که چرا بسیاری از افرادی که در گذشته هم مسئولیت داشته‌ و شاهد این اتفاقات بوده‌اند، در همان زمان ورود نکردند و صدای اعتراض آنها بلند نشد تا مانع از هزینه شدن سرمایه مردم شوند؛ آیا بعد از 10 سال باید دغدغه‌مند باشند؟

وی خاطرنشان کرد: ادامه و یا عدم ادامه پروژه کمربند جنوبی خارج از اختیارات یک فرد بوده چراکه از منظر حقوقی و قانونی تکالیفی تعریف شده است؛ مراجع بالادستی همچون کمیسیون ماده 5 استانداری و شورای عالی معماری و شهرسازی که این پروژه را تصویب کردند، میتوانند نسبت به منتفی کردن ادامه پروژه اقدام کنند.

حیدری با اشاره مجدد به پروژه کوه‌پارک، گفت: کوه‌پارک از ظرفیتی که از گذشته در قالب کمربند سبز ایجاد شده بوده و این پروژه دسترسی مردم به ارتفاعات را تسهیل کرده، استفاده نموده است.

حفظ هویت تاریخی و میراثی بافت پیرامونی حرم مطهر، از اولویت‌های مدیریت شهری است

در ادامه این گفتگو، رئیس شورای شهر مشهد به طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی پرداخت و اظهارکرد: این طرح 20 سال قبل فرآیندهای قانونی خود را طی کرده و افرادی که این طرح را در آن زمان به تصویب رساندند، حال جزو منتقدان هستند.

حیدری با بیان اینکه نقدهای وارد شده با موضوع تخریب میراث فرهنگی و هویتی شهر، فقدان معماری ایران و اسلامی و ... همگی وارد است و ما هم به آن معتقدیم، گفت: باید توجه داشت که این طرح 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مشاوری در حال بازنگری در طرح است که ظرف چندماه آینده طرح جدید با برطرف شدن نقایص و ضعف‌ها ارائه می‌شود.

وی در ادامه گفت: 20 سال اجرای طرح گذشته و وزارت راه و شهرسازی نیز مسئولیت 2 قطاع از 4 قطاع بافت پیرامونی حرم مطهر را عهده‌دار بوده است؛ این نظارت‌ها و کنترل‌ها باید در زمان خودش انجام می‌شد تا اکنون با این وضعیت روبرو نباشیم.

حیدری با تاکید بر اینکه شورای پنجم نیز معتقد و باورمند به اصلاح طرح است، تصریح کرد: این اصلاح مقدمات و لوازمی دارد که باید رعایت شوند؛ مهمترین آن، پایبندی به تعهدات و تعیین تکلیف آنهاست.

وی افزود: حقوق مکتسبه بسیاری ایجاد شده که نمیتوان آنها را رها کرد و اگر هم تصمیمی گرفته می‌شود، دولت باید منابع لازم برای جبران این حقوق را مشخص کند.

رئیس شورای شهر مشهد از توجه ویژه مدیریت شهری در این دوره به موضوع هویتی بافت پیرامونی سخن گفت و افزود: نامگذاری‌های محلات قدیمی بافت و تثبیت آنها را در دستورکار داریم که در اولین گام، تپل‌محله به تایید شورا رسید؛ بازسازی و احیاء بازارهای قدیمی همچون بازار سرشور با اعتبار 9 میلیاردتومانی، بازار فرش با 10 میلیاردتومان اعتبار و همچنین سرای عزیزالله‌اف از دیگر اقداماتی بوده در راستای حفظ هویت تاریخی انجام داده‌ایم.

حیدری با بیان اینکه در این دوره نوسازی و بهسازی بافت را درصدد هستیم به شکل محله‌محوری و با مشارکت مردم پیش ببریم، گفت: تاکید ما به شهرداری، بازگشایی معابر اصلی و ره‌باغ‌ها و تامین زیرساخت‌هاست و معتقدیم گام‌های بعدی نوسازی را مردم پیش خواهند برد.

وی با اشاره به تاکید شورای پنجم بر حفظ ساکنان بومی و تثبیت آنها، اظهارکرد: در این دوره پاسخگویی به املاک ریزدانه به مراتب بیشتر از درشت‌دانه بوده تا مردم حفظ شوند؛ امیدواریم نتیجه طرح تفصیلی نیز به نحوی باشد که دغدغه‌های موجود را برطرف کند و حقوق مردم را هم مدنظر قرار دهد.

شورای پنجم نقشی در تعیین حدمرزی ناحیه منفصل توس نداشته است

حیدری در ادامه صحبت‌های خود به موضوع طرح راهبردی توس پرداخت و گفت: طرح منفصل توس در سال 1392 مصوب و این محدوده 7 سال قبل بعنوان ناحیه منفصل به مشهد اضافه شده است.

وی خاطرنشان کرد: این بافت در محدوده شهری قرار گرفته پس به درخواست ساکنان مبنی بر صدور پروانه و توسعه بنا و ... باید پاسخ داد ولی به دلیل نبود طرح شهری، امکان این پاسخگویی مهیا نبود.

رئیس شورای شهر مشهد با تاکید بر اینکه وزارت مسکن و شهرسازی باید در سریعترین زمان ممکن به این نیاز ساکنان جواب می‌داد، گفت: در طرحی که اخیرا به تصویب رسیده، مشخص شده که به چه عمقی و با چه کاربری‌هایی میتوان پاسخگویی کرد و ضوابطی تعریف شده است.

حیدری با بیان اینکه در طرح تفصیلی، جزئیات، محورها و خیابان‌ها و خدماتی که در گذشته تعیین تکلیف شده را داریم، افزود: فرض‌هایی که در بحث رانتخواری و سوء استفاده مطرح می‌شود، مربوط به گذشته بوده و شورای پنجم هیچ نقشی در نعیین حد مرزی نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: تمام تلاش شورای پنجم و بویژه کمیسیون توسعه و بهسازی در این 3 سال، تعیین تکلیف مردم بوده و با طرح تفصیلی میتوان به بسیاری از نیازهای آنها پاسخگویی کرد؛ این تاخیر در پاسخگویی، زیان‌های‌ بسیاری به ساکنان متحمل کرده است.

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه نبود طرح تفصیلی سبب شده که امروز مشهد یکی از بزرگترین‌ حاشیه‌شهرها را داشته باشد و مردم به دلیل عقب‌ماندگی دستگاه‌های تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز، خود اقدام به تفکیک اراضی و ساخت‌وسازهای غیرمجاز کنند، گفت: اگر الهیه هم طرح تفصیلی نداشت، مطمئنا همچون حاشیه شهر مشهد می‌شد و مقصر افرادی هستند که در زمان مشخص طرح‌های شهری را آماده نمی‌کنند.

حیدری گفت: آنچه در توس اتفاق افتاده نتیجه همین اهمال و تاخیر در تهیه طرح‌هاست؛ شهرداری تا حد مشخصی میتواند مانع از ساخت‌وسازهای غیرمجاز شود و آنها را کنترل کند.

وی افزود: نبود طرح‌های تفصیلی سبب شده تا جمعیتی بدون هدف در نقطه‌ای از شهر ساکن شوند و سپس اصلاح شرایط نیازمند صرف میلیاردها تومان هزینه است تا ساکنان را جابجا کرد؛ علاوه بر تحمیل هزینه، بی‌اعتمادی عمومی را هم در پی خواهد داشت.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات