توسعه شهر باید به سمت غرب و شمال ‌غرب می‌رفت/ خط  ...

توسعه شهر باید به سمت غرب و شمال ‌غرب می‌رفت/ خط ...

توسعه شهر باید به سمت غرب و شمال ‌غرب می‌رفت/ خط و مرزی واقعی برای شهرها نمی‌توان قائل شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدهادی مهدی‌نیا در برنامه رادیویی «راه و بی‌راه» که از صدای خراسان رضوی و با موضوع حاشیه‌نشینی به روی آنتن رفت، اظهارکرد: براساس قانونی که در سال 1384 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده، برای هر کدام از شهرهای کشور حریم و محدوده تعریف شده است؛ حریم اراضی ذخیره برای توسعه آینده شهر بوده و محدوده شهری نیز شامل فضا و مساحتی می‌شود که شهرداری در آن خدمات ارائه می‌کند و بر ساخت‌وساز نظارت مستمر دارد.

وی با بیان اینکه به لحاظ قانونی، در نظام شهرسازی خط حریم و محدوده داریم و مختصات مشخصی دارد، گفت: در عین حال به لحاظ کالبدی، شهرها محدود به خط کشی ما نیستند و به لحاظ اجتماعی و اقتصادی و حوزه نفوذ و ... با شهرهای اطراف خود پیوستگی و درهم تنیدگی دارند.

وی در ادامه گفت: در ابیات شهرسازی مدرنیستی تا 3 دهه قبل، ملاک اصلی شهرسازی، بحث‌های کالبدی بود و شهرها نیز به صرف کالبد آنها تعریف می‌شدند ولی نگاه جدید، شهر را موجودی زنده می‌بیند که حوزه‌های مختلفی دارد و لذا خط و مرزی واقعی نمی‌توان برای آن درنظر گرفت.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد افزود: متاسفانه قوانین ما براساس همین نگاه مدرنیستی و خط کشی مشخص برای تعیین کردن اندام‌واره های شهر بوده که منجر به ایجاد حاشیه شهر شده است؛ خط محدوده شهر مشخص بوده و مردمی که پشت این خط به شکل غیرقانونی ساخت و ساز داشته و ساکن شده‌اند، بعنوان حاشیه‌نشین معرفی شده‌اند.

مهدی‌نیا در ادامه با بیان اینکه نسل‌های گذشته ایران در طول تاریخ بسیار هوشمندانه شهرها و محل سکونت خود را انتخاب کرده‌اند، گفت: بعنوان مثال اصفهان و شهرهای شمالی ما در کنار رودخانه و برخی شهرها هم در کوهپایه‌ها شکل گرفته‌اند که بهترین و مستعدترین اراضی برای کشاورزی را دارا بوده است.
وی خاطرنشان کرد: از سال 1300 به بعد، شاهد تغییر ماهیت شهرها هستیم و کارکرد آتها بیشتر خدماتی و صنعتی می‌شود ولی موقعیت مکانی آنها تغییر نمی‌کند.

مهدی‌نیا با اشاره به شهر مشهد گفت: امام‌رضا(ع) نیز در یک زمین کشاورزی و باغی دفن می‌شوند و شهر روی چنین بستری توسعه می‌کند که روی بهترین اراضی شهر، ساخت و ساز شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه 120 روستای حریم شهر مشهد اغلب در شرق و شمال شرقی شهر واقع شده‌اند، افزود: در سال 1350، اولین مشاور طرح جامع مشهد در پیش‌بینی درستی، معتقد است که توسعه شهر باید به سمت غرب و شمال غرب که زمین مستعد کشاورزی را نداریم، برود ولی این اتفاق محقق نمی‌شود و ساخت و سازها به سمت شرق و شمال شرق شهر که بهترین اراضی کشاورزی را دارا بوده، سوق پیدا می‌کند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: افزایش جمعیت و عدم نظارت هسته‌های جمعیتی نیز به این ساخت‌وسازها در شمال شرق شهر شتاب بخشید.

مهدی‌نیا در ادامه با اشاره به جنوب شهر مشهد که شامل ارتفاعات می‌شود، گفت: متاسفانه مدیریت شهری و دستگاه‌های تصمیم‌گیر در گذشته جهت توسعه شهر را به سمت ارتفاعات جنوبی برده‌اند؛ اتفاقی که نباید میفتاد.
وی افزود: این ارتفاعات دارای پتانسیل‌های زیست محیطی است و نباید توسعه شهر را به این سمت ببریم؛ در چنین شرایطی، بارگذاری بلندمرتبه‌سازی هم در همین ارتفاعات بوده که هم روی گسل واقع شده و هم چشم‌انداز شهر و کریدور بصری را تحت الشعاع قرار داده است.

وی بخش دیگر صحبت‌های خود را به موضوع تصویب طرح تفصیلی جنوب‌غرب اختصاص داد و اظهارکرد: وضعیت کاربری در این محدوده که شامل مناطق 9 و 11 می‌شود را تعیین و تکلیف کرده‌ایم؛ به نحوی که کاربری روستای سرهنگ، فضای سبز و روستاهای زکریا و چشمه‌پونه هم اقامتی و روستایی است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد با بیان اینکه امیدواریم این مصوبه هرچه زودتر به تایید کمیسیون ماده 5 استانداری برسد، گفت: علاوه بر این اقدامات، شورای پنجم شهر مشهد براساس سند ملی بازآفرینی، سازمان بازآفرینی فضاهای شهری را تشکیل داد که به صورت تخصصی به پهنه‌های حاشیه شهر و یا سکونتگاه‌های غیررسمی و روستاهای ملحق شده به شهر ورود کرده و نوسازی و احیاء بافت را با رویکرد مشارکت‌ مردمی دنبال می‌کند.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات