بازدید از پروژه‌ها، سازمان‌ها و مناطق در دستور کار

بازدید از پروژه‌ها، سازمان‌ها و مناطق در دستور کار

بازدید از پروژه‌ها، سازمان‌ها و مناطق در دستور کار

شنبه؛ کمیسیون‌های تخصصی
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای شهر مشهد، کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد، برنامه‌های دهه ولایت و برنامه‌های ویژه محرم منطبق با شرایط کرونا، گزارش وضعیت نیروی انسانی شاغل در سازمان اجتماعی فرهنگی، بررسی پیشرفت فیزیکی پروژه‌های عمرانی ازجمله پروژه گذر گلستان، وضعیت پروژه ساخت سالن تئاتر شهر و گزارش پیشرفت فیزیکی پروژه‌های عمرانی سال ۱۳۹۹ سازمان اجتماعی و فرهنگی و لایحه نام‌گذاری معابر و خیابان‌های شهر را موردبحث و بازبینی قرارداد.

در نشست کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک، وضعیت پیشرفت پروژه دوچرخه اشتراکی و موضوع پیشنهادی واگذاری یکصد دستگاه مینی‌بوس به بخش خصوصی به روش پیمایش مبنا مطرح شد.
کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی هم موضوعات استفساریه راه‌اندازی واحد تشخیص مولکولی SARS-CoV-2 ، استفساریه تعیین تکلیف پیمان‌های فاقد تعدیل و مشمول مبادلات ارزی، بررسی لوایح سیاست کسر کرایه بلیت قطارشهری، تمدید همکاری سازمان اتوبوس‌رانی با شرکت‌های بخش خصوصی طرف قرارداد و در پایان اقاله قرارداد پروژه مشارکتی مجتمع ایستگاهی ۱۷ شهریور مطرح کرد.
همچنین کارگروه تخصصی - پژوهشی شهرسازی به بررسی اسناد طرح تفصیلی پیشنهادی حوزه جنوب شرق پرداخت.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد با حضور در برنامه رادیویی «گفتگوی ویژه خبری» رادیو زیارت گفت: سوارشدن بیش از ۳ نفر مسافر در تاکسی ممنوع است و مادامی‌که سرویس‌دهی ناوگان حمل‌ونقل عمومی محدود نشود، وضعیت تغییر نمی‌کند.
مجتبی بهاروند افزود: اگر سرویس‌دهی قطارشهری و اتوبوس را تعطیل و یا محدود نکنیم، همچنان مشکل خواهیم داشت و مقابله با کرونا جز با همراهی مردم میسر نیست.
یکشنبه
نشست‌های ویدئوکنفرانس کمیته‌های نظارتی شماره سه، چهار و پنج شورای شهر مشهد با موضوع بررسی پرونده‌های شهروندان منطقه ۵، ۳ و ۴ برگزار شد.
کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر مشهد هم نشستی داشت تا اسناد طرح تفصیلی پیشنهادی حوزه جنوب شرق و تهیه پیوست‌های زیست‌محیطی کمربند جنوبی را بررسی کند.
نشست کارگروه تخصصی - پژوهشی شهرسازی هم بررسی طرح تفصیلی پیشنهادی حوزه جنوب شرق و بررسی نقشه‌های پیشنهادی کاربری اراضی مطرح شد.

مجتبی بهاروند، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورا از اتوبوس‌رانان پرتلاش و زحمتکش جهت خاموش کردن آتش ایستگاه‌های دوچرخه‌سواری انتهای بلوار وکیل‌آباد تقدیر کرد.

علیرضا شهریاری، عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر مشهد در گفتگویی با خبرنگار ما گفت: ماسک ۱۳۰۰ تومانی، ۲هزار تومان به داروخانه‌ها فروخته می‌شود. شیوع ویروس کرونا نباید خللی در پاسخگویی به شهروندان ایجاد کند و پاسخگویی به مردم باید با منطق باشد تا رضایت عمومی را به ارمغان آورد.
احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد همچنین در خبری بیان کرد: تدابیر ویژه‌ای برای مراسمات دهه ولایت و محرم و صفر اندیشیده شده است. تلاش ما بر این است که در پایان دوره شورای پنجم، پروژه نیمه‌تمام و بلاتکلیفی در حوزه فرهنگی نداشته باشیم و تمرکز ما روی اتمام پروژه‌‎هاست.
دوشنبه؛ بازدید از پروژه‌های شهری
این هفته و در جلسه هفتگی کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورا، لوایح اقاله قرارداد پروژه مشارکتی مجتمع ایستگاهی ۱۷ شهریور و بسته تحقق‌پذیری اصلاح، نوسازی و بهسازی بافت فرسوده آبکوه بحث و بررسی شد.

اما صبح این روز، رئیس و جمعی از اعضای شورای شهر مشهد و مدیران شهری از پروژه‌های پارک محلی مهر مادر، مجتمع کارگاهی سامان بهمن، کشف رود و ایستگاه پمپاژ خین‌عرب، ایستگاه آتش‌نشانی رازی، شبکه جداسازی آب شرب از خام و تصفیه‌خانه چهل‌بازه بازدید کرده و نظرات خود را در این خصوص مطرح کردند.
رئیس شورای شهر مشهد در بازدید از برخی پروژه‌های عمرانی معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست: ۱۱۰ میلیارد تومان قرارداد برای ساماندهی کشف‌رود منعقدشده است، فضای سبز مشهد برای نسل‌های آینده نیز پایدار خواهد شد.
محمدرضا حیدری ادامه داد: در سال ۹۸ به‌اندازه تمام سنوات قبل مدیریت شهری در حوزه جداسازی آب شرب از آب خام سرمایه‌گذاری شده و با تکمیل رینگ ۵۲ کیلومتری اطراف مشهد، آب غیرشرب موردنیاز برای آبیاری فضای سبز شهر پایدار خواهد شد.
حمیدرضا موحدی‌زاده، نایب‌رئیس شورای شهر مشهد در جریان این بازدید گفت: عملیات عمرانی احداث پارک ۲ هکتاری مهرمادر بااعتباری حدود ۳ میلیارد تومان رو به اتمام است و تا مهرماه سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

محمدحسین ودیعی، عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر مشهد همچنین در حاشیه بازدید گفت: مدیریت شهری به مجتمع‌های ساماندهی مشاغل هیچ نگاه اقتصادی ندارد و علاوه بر هبه سرانه‌های خدماتی و عوارض ورود به محدوده، شهرداری به متقاضیان یارانه سود بانکی هم اعطا می‌کند تا از این طریق بتوان موجب توسعه و پیشرفت شهر شد.
محمد حاجیان‌شهری، رئیس کمیسیون خدمات‌شهری و محیط‌زیست نیز افزود: پروژه ساماندهی کشف‌رود، یکی از پروژه‌های زیست‌محیطی شاخص در سطح ملی است و تا سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰۰ هکتار در پهنه ۵۶ کیلومتری حریم حفاظتی شهر مشهد سبز خواهد شد.

غلامحسین صاحبی، عضو شورای شهر مشهد نیز در جریان این بازدید بیان کرد: سرعت عمل شهرداری در تکمیل شبکه جداسازی آب شرب از آب خام بسیار بالاست. امیدواریم آبیاری از طریق شبکه سراسری در تمام معابر و پارک‌ها و بلوارهای سطح شهر اتفاق بیفتد؛ خوشبختانه سرعت عمل شهرداری برای تحقق این مهم بسیار بالاست و امیدواریم این موضوع تا ۴ سال آینده به شکل کامل محقق شود.
شهناز رمارم، عضو هیئت‌رئیسه شورا نیز در این بازدید گفت: بسیار خرسندیم که امروز دغدغه‌های کمیسیون خدمات‌شهری و همچنین شورای شهر مشهد تبدیل به سیاست‌گذاری شده و سیاست‌گذاری‌ها نیز در مرحله اجراست و بررسی و پایش آمار و ارزیابی فعالیت‌های معاونت خدمات‌شهری شهرداری نشان از یک جهش چشمگیر مثبت عملکردی از اواخر سال ۹۸ است.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورا همچنین گفت: عملیات اجرایی احداث ۵ ایستگاه آتش‌نشانی تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید و علاوه بر این، ۳۹ دستگاه خودرو سبک و سنگین عملیاتی و ۱۸ دستگاه موتورسیکلت تا پایان سال ۹۹ به ناوگان سازمان آتش‌نشانی مشهد افزوده می‌شود.
علیرضا شهریاری، عضو هیئت‌رئیسه شورا نیز در حاشیه بازدید اظهار کرد: در وضعیتی که بسیاری از شهرداری‌های کشور به خاطر شرایط نامناسب اقتصادی با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند، شورای شهر و شهرداری مشهد با درایت تمام پروژه‌های خود را در حال پیش بردن است و این پروژه‌ها از زمان آغاز عملیات اجرایی تاکنون با سرعت به مسیر پیشرفت ادامه داده‌اند.

احسان اصولی، عضو کمیسیون خدمات‌شهری و محیط‌زیست شورای شهر مشهد نیز تاکید کرد: پروژه‌های عمرانی علیرغم همه محدودیت‌ها و مشکلات مالی و رشد فزاینده نرخ ارز با قوت در حال پیشرفت هستند که این موفقیت، ثمره حمایت‌های شورای شهر و مدیریت صحیح شهرداری است.
بتول گندمی، رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه نیز در این بازدید گفت: شورا برای تحقق برنامه‌های خود اعتبارات کافی تخصیص داده و نظارت خوبی نیز از سوی کمیسیون‌ها و تیم‌های نظارتی در حال انجام است؛ دغدغه‌ها را هم رصد می‌کنیم تا اگر مصوبات نیازمند بازنگری بودند و یا در تصمیمات نیاز به تجدیدنظر احساس شد، اقدام لازم صورت گیرد.

سیدمسعود ریاضی، رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای شهر مشهد نیز در گفتگویی با خبرنگار ما از تصویب طرح راهبردی توس خبر داد و خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن این طرح و تصویب طرح تفصیلی منطقه، روند جبران عقب‌ماندگی تاریخی منطقه منفصله توس آغاز می‌شود.
رمضانعلی فیضی، رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای شهر مشهد نیز از برچیده‌شدن دیوارهای پیرامون دو شهرک مسکونی پردیس و شهید بهشتی باهدف پیوند این مجتمع‌ها به فضای شهری و ارائه بهتر خدمات شهری خبر داد.
سه‌شنبه
در جلسه این هفته کمیسیون شهرسازی و معماری، بررسی طرح بازنگری در نحوه محاسبه حقوقات کاربری بهداشتی، درمانی، فرهنگی، ورزشی و آموزشی، طرح کمیسیون فرهنگی برای الزام شهرداری مشهد به تغییر موقت مقطع عرضی خیابان‌ها در راستای رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی و اقدامات صورت گرفته برای سامانه جامع نظارت و ساماندهی انبارهای اداره نظارت بر ساخت‌وسازها در دستور قرار داشت.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری نیز با اعلام اینکه طرح تفصیلی حوزه جنوب‌شرق مردادماه، تعیین تکلیف می‌شود گفت: تعامل آستان قدس موجب شکل‌گیری بهتر طرح تفصیلی خواهد شد.

محمدهادی مهدی‌نیا افزود: طرح تفصیلی حوزه جنوب‌شرق مشهد با جدیت توسط کمیسیون‌های شورای شهر در حال بررسی است و در مردادماه برای تصویب به جلسه علنی می‌آید. بسیار خرسندیم که براساس گفته‌های معاون املاک آستان قدس رضوی، نگاه آستان از واگذاری زمین خام تغییر کرده و به دنبال یافتن نقطه مشترکی بین حفظ منافع غبطه وقف و منافع شهر هستند؛ این رویکرد، نگاه جدیدی است و امیدواریم به شکل‌گیری بهتر طرح‌های تفصیلی، به‌ویژه در بخش‌های اراضی آستان قدس، کمک کند.
بازدید محمدهادی مهدی‌نیا، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری از ارتفاعات حوزه جنوب شرق و محدوده منطقه ۷ و ۸ شهرداری، بازدید بتول گندمی، رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه از سازمان زمین و مسکن شهرداری و بازدید شهناز رمارم، عضو هیئت‌رئیسه شورا از محلات منطقه ۳ به‌منظور پیگیری مشکلات منطقه ازجمله برنامه¬های میدانی این روز اعضا بود.
رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر مشهد در بازدید از سازمان زمین و مسکن گفت: سازمان زمین و مسکن باید به‌نوعی سازمان پیشرو برای برنامه‌ریزی‌های آینده شهرداری باشد.
بتول گندمی تاکید کرد: این سازمان با توجه به برنامه‌های بالادستی باید پیش‌بینی لازم را برای اجرای برنامه‌های بلندمدت انجام دهد و در کنار این اقدامات باید به ظرفیت‌های موردنیاز شهر به‌ویژه درزمینهٔ تأمین سرانه‌های مختلف شهری توجه داشته باشد.

همچنین نایب‌رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری هم از پروژه پارکینگ و پایانه آزادی بازدید کرد و گفت: پروژه پارکینگ آزادی تاکنون ۶۸ درصد پیشرفت داشته است.
سیدمسعود ریاضی در جریان این بازدید گفت: پروژه پایانه و پارکینگ طبقاتی آزادی تاکنون ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و براساس گزارشات ارائه‌شده، این پروژه در آذرماه سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

ازجمله جلسات دیگر هم نشست احمد نوروزی، رئیس کمیسیون اقتصادی با دفاتر تسهیلگری بود که مسائل و مشکلات دفاتر تسهیلگری شهیدآوینی، طرق، نوده، ردّه(میثم شمالی)، بلال و شهید شفیعی مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهای اجرایی برای رفع آن‌ها مطرح شد.
همچنین کارگروه تخصصی-پژوهشی مطالعات و ارزیابی اقتصادی پروژه‌های مشارکتی، کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورا هم موضوع تغییرات اقلیم و پروپوزال امکان‌سنجی احداث واحدهای مسکونی کوچک‌مقیاس (کمتر از ۵۰ مترمربع) با رویکرد پاسخگویی توأمان به تقاضا و افزایش رونق ساخت‌وساز شهری در کلان‌شهر مشهد را به بحث گذاشت.
در کارگروه پسماند و خدمات شهری نیز بررسی آیین‌نامه اجرایی کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت بخش غیردولتی پیشنهادی وزارت کشور انجام شد و کمیته نظارتی شماره ۴ شورا با موضوع بررسی پرونده‌های شهروندان منطقه ثامن، نشست فوق‌العاده برگزار کرد.

نشست مجازی «آشنایی با ظرفیت خیرین شهریار» در مناطق هدف بازآفرینی با حضور سیدمحسن حسینی‌پویا، رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد و رئیس شورای خیرین شهریار، آخرین برنامه این روز بود.
چهارشنبه
بازدید محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد از شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی اولین برنامه بود.
وی در این برنامه گفت: پیگیر ورود شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی به فرابورس هستیم و روند زیان‌دهی شرکت روبه کاهش است. خوشبختانه با اصلاح ساختارها، کوچک‌سازی بدنه بدون اینکه نیرویی بیکار شود، هوشمندسازی و تکیه بر بستر الکترونیک که جزو تأکیدات شورای پنجم بوده، قدم‌های ارزشمندی در شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی (الیت سابق) برداشته‌شده و برآیند این اقدامات موجب کاهش روند زیان‌ده بودن شرکت شده است.

وی سپس با حضور در گفتگوی اینستاگرامی «پرسمان» گفت: کوه‌پارک، ظرفیتی برای تسهیل دسترسی شهروندان به ارتفاعات و کمربند سبز جنوبی است و شورای پنجم نقشی در تعیین حدمرزی ناحیه منفصل توس نداشته است.
محمدرضا حیدری: حواشی و فرض‌هایی که در بحث رانتخواری و سوء استفاده در باب ناحیه منفصل توس مطرح می‌شود، مربوط به گذشته بوده و شورای پنجم هیچ نقشی در تعیین حد مرزی نداشته است.
رئیس شورای شهر مشهد همچنین طی نامه‌ای به حجت‌الاسلام‌والمسلمین نصرالله پژمان‌فر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی به تشریح اقدامات مدیریت شهری در دوره پنجم در راستای تحقق طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی پرداخت.

چهارشنبه‌های پاسخگویی این هفته با حضور علیرضا شهریاری، عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد برگزار شد.
وی در این برنامه بابیان اینکه ما از ابتدای این دوره مدیریت شهری به دنبال رفع مشکلات محدوده توس بودیم، گفت: اکنون با تصویب سند راهبردی توس در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور، به‌صورت رسمی، سه هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی توس جزو شهر مشهد شد؛ امیدواریم در ادامه راه شهرداری بتواند بدون مانع، به ارائه خدمات در این محدوده بپردازد و شهرسازی نوین نیز در توس حاکم شود.
نشست هم‌اندیشی شهناز رمارم، عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر مشهد با اعضای هیئت‌مدیره کارگروه سازندگان نیز برگزار شد.
در نشست کارگروه تخصصی - پژوهشی شهرسازی شورا هم ادامه بررسی اسناد طرح تفصیلی پیشنهادی حوزه جنوب شرق با محوریت نقشه‌های پیشنهادی تراکم و طبقات ساختمانی پیشنهادی انجام شد.
پنجشنبه
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد در برنامه رادیویی «راه‌ و بی‌راه» گفت: توسعه شهر باید به سمت غرب و شمال ‌غرب می‌رفت. خط و مرزی واقعی برای شهرها نمی‌توان قائل شد.
محمدهادی مهدی‌نیا ادامه داد: در سال ۱۳۵۰، اولین مشاور طرح جامع مشهد در پیش‌بینی درستی، معتقد است که توسعه شهر باید به سمت غرب و شمال غرب که زمین مستعد کشاورزی را نداریم، برود ولی این اتفاق محقق نمی‌شود و ساخت‌وسازها به سمت شرق و جنوب شرق شهر که بهترین اراضی کشاورزی را دارا بوده، سوق پیدا می‌کند.

نشست شهناز رمارم، عضو هیئت‌رئیسه شورا با مدیران آستان قدس رضوی و دفتر تسهیلگری محلات انصار و اروند با موضوع بررسی مسائل املاک آستان قدس و پیگیری نحوه صدور سند مالکیت شهروندان با محوریت دفاتر تسهیلگری، شورای شهر و شهرداری دیگر رویداد امروز در حوزه شهرسازی بود.
رئیس شورا نیز پیامی در آستانه سالگرد حاج حسین ملک، در خصوص آن مرحوم نوشت همچنین در پیام دیگری توصیه کرد در بحران انزواگر و فاصله‌انداز #کرونا پدر و مادرها را فراموش نکنیم.

کلید واژه ها: شورای شهر - مشهد -
لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات