رشد علمی ایران در تونل‌سازی ۱۱ برابر شده است

رشد علمی ایران در تونل‌سازی ۱۱ برابر شده است

http://www.bananews.ir/دبیر کنفرانس نخستین همایش آسیایی و نهمین همایش ملی تونل گفت: رشد علمی ایران در تونل‌سازی در ۱۰ سال گذشته ۱۱ برابر شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مصطفی شریف‌زاده با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران افزود: تونل‌سازی در ۲۰ سال گذشته در کشور توسط متخصصان داخلی رشد بسیار خوبی داشته است، به طوری که طبق آمارهای اعلام شده از سوی مراجع بین‌المللی رشد علمی ایران در تونل‌سازی در ۱۰ سال اخیر ۱۱ برابر شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۴۷۰ کیلومتر تونل (در حوزه‌های مختلف راه‌سازی، انتقال آب و سدسازی) در حال ساخت و اجرا است که این میزان پروژه تا پایان برنامه پنجم توسعه به ۷۰۰ کیلومتر خواهد رسید.

شریف‌‌زاده با بیان اینکه تونل به عنوان یک زیرساخت مهم برای توسعه کشورها به شمار می‌رود، گفت: براساس شاخص‌های تورم، استفاده از فضاهای زیرزمینی در سال‌های آتی به منظور کاربری‌های شهری و خارج شهری ضروری است.

وی افزود: در شهرهای بزرگ کاربردهای خاص شهری مانند حمل و نقل (بزرگراه‌ها، مترو، راه‌آهن، کمربندی‌ها و پارکینگ‌های زیرزمینی)، تاسیسات (آب، فاضلاب، مخابرات، سیستم گرمایشی) و ایمنی (تونل‌های هدایت آب، پدافند غیرعامل) نیازها و اهمیت استفاده از حفریات زیرزمینی را نشان می‌دهد.

شریف‌زاده با اشاره به رشد چشمگیر ایران در تونل‌سازی خاطرنشان کرد: با وجود نیروی انسانی متخصص تربیت شده، تونل‌سازی در کشور به سمت بومی‌شدن میل کرده است و امروزه نه تنها دروس تونل‌سازی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌ها تدریس و تحقیق می‌شود،بلکه دانشگاه‌های متعدی ایجاد رشته تونل‌سازی را پیگیری می‌کنند.

وی به برگزاری نخستین همایش آسیای و نهمین همایش ملی تونل اشاره کرد و گفت:‌برای این همایش تاکنون از ۲۴۰ مقاله ارسال شده که ۱۶۰ مقاله به طور کامل چاپ خواهد شد.

به گفته وی، ۳۰ مقاله ارسال شده کلیدی و محوری بود که ۱۳ مقاله بین‌المللی و ۱۷ مقاله نیز توسط متخصصان داخلی ارائه شده است.

نخستین همایش آسیایی و نهمین همایش ملی تونل فضاهای زیرزمینی برای توسعه پایدار ۱۰ الی ۱۲ آبان‌ماه سال جاری در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

 

 

    نظرات