رایزنی برای جانمائی و احداث مجتمع‌های تولیدی در مجاورت خطوط ریلی

رایزنی برای جانمائی و احداث مجتمع‌های تولیدی در مجاورت خطوط ریلی

http://www.bananews.ir/مدیر عامل راه‌آهن گفت: طبق هماهنگی به عمل آمده با وزارت راه، نفت و صنعت، معدن و تجارت مقرر شده از این پس برای ساخت کارخانه‌ها و نیز خطوط ریلی جانمایی به طریقی صورت گیرد که این دو کنار یکدیگر قرار گیرند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عبدالعلی صاحب‌محمدی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه در حال حاضر تقریباً از ۵۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت خطوط موجود استفاده می‌شود، گفت: این میزان استفاده که نسبت به استفاده ایده‌آل ۱۰۰ درصدی کمتر است، بدان دلیل بوده که در برخی خطوط نظیر خطوط شمال فراز ۲۸ در هزار وجود دارد و از یک ظرفیت خاص نمی‌توان عدول کرد.

وی توضیح داد: در سربالایی با فراز ۲۸ در هزار ‌باید نیروی کشش زیادی برای این جابه‌جایی وجود داشته باشد در حالی که نیروی کشش ما کم است ضمن اینکه در راستای مسایل ایمنی نمی‌توان بیشتر از ظرفیت، این خطوط استفاده کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برخی مسیر‌های ریلی، خطوط پرباری نیست، گفت: مثلاً در آمایش کلی خطوط آهن، باید جایی که پالایشگاه ساخته می‌شود در کنار آن خطوط ریلی نیز وجود داشته باشد و هر جا ریل ساخته می‌شود وجود پالایشگاه‌ها نیز در نظر گرفته شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن تصریح کرد: در این راستا اخیراً طی همکاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت و هدایت‌کننده‌های کارخانه‌های صنعتی کشور، برنامه‌ریزی شده است که جانمایی کارخانه‌ها و احداث خطوط ریلی به نحوی انجام شود که هر دو مورد به یکدیگر نزدیک باشند زیرا مزیت راه‌آهن حمل بارهای حجیم است و قطعاً این امر به نفع کارخانه‌ها و مراکز صنعتی و پتروشیمی است.

* برنامه‌ریزی برای واگذاری عملیات نگهداری از خطوط در دو بخش برنامه‌‌ای و موضعی

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به لزوم دو خطه کردن مسیر‌های ریلی در راستای استفاده بیشتر از آنها، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمامی دو خطه‌ کردن‌ها توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود اما احداث خطوط ریلی جدید در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل انجام می‌گیرد.

صاحب‌محمدی ادامه داد: با ایجاد ظرفیت‌های جدید قطعاً به دو خطه کردن خطوط و نوسازی ناوگان هرچه بیشتر خواهیم پرداخت.

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به اینکه در سال جاری تاکنون ۲۰۰ کیلومتر خط‌آهن بهسازی، بازسازی و احداث خط دوم صورت گرفته است، تصریح کرد: این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل دو برابر افزایش داشته است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با تأکید بر اینکه تا پایان سال جاری ظرفیت شبکه و سطح ایمنی آن ارتقاء خواهد یافت، خاطرنشان کرد: فعالیت‌های بسزایی در حوزه بهسازی و احداث خط دوم در راه‌آهن‌های تهران، شمال‌شرق، خراسان، شمال‌غرب، آذربایجان، اراک، جنوب، یزد، کرمان و ناحیه هرمزگان صورت گرفته است.

صاحب‌محمدی اضافه کرد: در راستای اجرای سیاست‌های مذکور بیش از ۵۰ درصد از احداث مسیر ۵۰ کیلومتری بافق به یزد زیرسازی شده و تا آخر سال نیز روسازی آن به پایان رسیده و به شبکه اضافه خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت نگهداری خطوط ریلی، اضافه کرد: برای این منظور نگهداری از خطوط در دو بخش برنامه‌‌ای و موضعی صورت می‌گیرد تا بتوان محوریت دانش را در فعالیت‌های اجرایی راه‌آهن پررنگ‌تر از گذشته اعمال کرد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن افزود: بر این اساس اقدام به برگزاری مناقصه ایجاد مدیریت سامانه خط کردیم تا سیستم‌های نرم افزاری و علم روز را به منظور مدیریت نگهداری و تعمیرات خطوط را پیاده‌سازی کنیم.

صاحب‌محمدی خاطرنشان کرد: با ایجاد مدیریت سامانه خط، نگهداری و تعمیرات خطوط به صورت آنلاین و از طریق سیستم‌های پیشرفته و روز دنیا در شبکه انجام شود.

* برنامه برای کیفیت‌بخشی هر چه بیشتر به راه‌آهن

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برنامه کیفیت بخشی حمل و نقل ریلی از سال گذشته آغاز شده است، گفت: سعی شد در تمامی مسیر‌های کشور سهمی از این مورد وجود داشته باشد به عنوان مثال در مسیر‌های مشهد تا خوزستان، یزد و شمال برخی قطارهای جدید به کار گرفته شد و این برنامه کیفیت‌بخشی ادامه خواهد داشت.

صاحب‌محمدی ادامه داد: سال گذشته قطار ریل‌باس با امکانات بسیار خوب و تکنولوژی مدرن و سرعت مناسب حدود ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در مسیر‌های مختلف راه‌اندازی شد که نمونه آن در مسیر شمال از سمت تپه سفید به سمت گرگان است.

 

 

    نظرات