تشکیل کارگروه احیای زاینده‌رود به ریاست معاون اول رئیس جمهور/ ۴۶ درصد از جمعیت کشور در فلات مرکزی تنها به ۲۰ درصد منابع آبی دسترسی دارند

تشکیل کارگروه احیای زاینده‌رود به ریاست معاون اول رئیس جمهور/ ۴۶ درصد از جمعیت کشور در فلات مرکزی تنها به ۲۰ درصد منابع آبی دسترسی دارند

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "قاسم تقی‌زاده خامسی" هشتم مردادماه در سیزدهمین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران و مراسم آغاز بهره‌برداری از پروژه‌های صنعت آب و برق چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه با افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب لردگان تعداد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در کشور به ۱۹۴ تصفیه‌خانه رسید، از سال ۹۲ در کشور حدود ۷۵ تصفیه‌خانه فاضلاب احداث شده است .
معاون آب و آبفای وزیر نیرو با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۲۷ تصفیه‌خانه در کشور وجود داشت، افزود: اکنون تعداد تصفیه‌خانه کشور ۱۱۹ عدد است و تا پایان دولت حدود ۲۵ تصفیه‌خانه آب دیگر در کشور به بهره‌برداری می‌رسد .
وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۸۹ سد در کشور ساخته شده است، افزود: از سال ۹۲ تاکنون ۴۰ سد در کشور احداث شده است که تعداد سدها تا پایان دولت به ۵۰ سد می‌رسد .
تقی‌زاده خامسی با بیان اینکه حدود ۶ هزار روستا با تانکر آبرسانی می‌شود، خاطرنشان کرد: تا قبل از سال ۹۲ تنها ۹۰۰ هزار نفر در روستاهای کشور از آب پایدار بهره‌مند بودند، اما در حال حاضر این عدد به ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده است و تا پایان دولت به ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر می‌رسد .
معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: کشور ایران در یک منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار دارد  و دسترسی به آب شرب محدود است، در این شرایط حدود ۴۶ درصد از جمعیت کشور در فلات مرکزی کشور ساکن هستند و تنها به ۲۰ درصد منابع آبی کشور دسترسی دارند، بنابراین تامین آب شرب از مهم‌ترین وظایف حاکمیت است .
تقی‌زاده خامسی از تشکیل کارگروه احیای زاینده‌رود به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور در روز گذشته خبر داد و افزود: فعالیت این کارگروه تحت نظر دکتر جهانگیری، یک اتفاق خوب برای حل مشکلات این حوزه آبریز است و مانند دریاچه ارومیه برای احیای آن برنامه‌ریزی می‌شود، نقشه راه در این کارگروه به تصویب رسید و تاکید شده که اختلافات حوضه زاینده‌رود باید با حضور ذی‌نفعان حل شود .
معاون آب و آبفای وزیر نیرو با بیان اینکه زاینده‌رود یکی از پرچالش‌ترین حوزه‌های آبریز در کشور است، یادآور شد: کاهش بارندگی، توسعه کشاورزی و صنعت این مشکلات کم‌آبی در این حوزه را تشدید کرده است .
وی در خصوص انتقال آب از دریا، بیان کرد: درصدد هستیم برای ۱۷ استان کشور طرح مطالعاتی آب شیرین‌کن و تصفیه‌خانه احداث کنیم، اولویت در انتقال آب از دریا با استان‌های ساحلی است و در مراحل بعدی استان‌هایی مانند خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کرمان، یزد و ... نیز می‌توانند از آب دریا استفاده کنند .
تقی‌زاده خامسی با بیان اینکه وضعیت بارش در سال‌گذشته مناسب بوده است، خاطرنشان کرد: اما پراکنش بارش در کشور نسبت به سنوات گذشته متفاوت بود، به طور مثال در استان‌های پر بارش با کاهش بارندگی و در استانی مانند سیستان و بلوچستان با افزایش نزدیک به ۱۰۰ درصدی بارش مواجه بودیم، استفاده از پساب تصفیه شده فاضلاب می‌تواند کمک بزرگی به بخش تامین آب در صنعت و کشاورزی کند.

لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات