خبر خوش مهندس خرم از احداث شهرک های مهندسی با حمایت دولت

خبر خوش مهندس خرم از احداث شهرک های مهندسی با حمایت دولت


دومین جلسه شورای منطقه‌ای رؤسای سازمان‌های نظام مهندسی با حضور مهندس خرم ریاست سازمان در محل شورای مرکزی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان، دومین جلسه شورای منطقه‌ای رؤسای سازمان‌های نظام مهندسی با حضور مهندس خرم ریاست سازمان و رؤسای استان های خراسان شمالی ،خراسان رضوی، گلستان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان به صورت حضوری و ویدئوکنفرانسی در محل شورای مرکزی برگزار شد.

مهندس احمد خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در این جلسه ضمن خیرمقدم و خوشامدگویی از حضور به وقت رؤسای استان ها تشکر کرد وی با برشمردن تعدادی از آسیب هایی که موجب تنزل جایگاه اجتماعی جامعه مهندسی شده است، خواستار شناسایی ابعاد مختلف این آسیب ها و ارائه راهکار و پیشنهادات لازم برای کاهش و برطرف کردن این آسیب ها شد.

وی با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در ماه های اخیر مسئولیت خود به ذکر نکاتی در خصوص صندوق سازمان، دفتر امور استان ، پژوهشکده در حال تاسیس سازمان، تعامل با وزارت راه و شهرسازی و دیگر دستگاه‌های مرتبط با این سازمان پرداخت.

مهندس خرم تصریح کرد: جلسات رؤسای نظام مهندسی استان‌ها را با شورای رؤسا و به شکل جلسات منطقه‌ای، جلسات کشوری و جلسات مشترک با شورای مرکزی برگزار خواهیم کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان اظهارداشت: جلسات منطقه ای با دعوت از ۶ یا ۷ استان و با حضور مدیران ارشد سازمان در حال برگزاری است و قصد داریم تا رؤسا با داشتن فرصت زمانی مناسب به طرح مسائل و مشکلات استان خود و ارائه راهکارها و پیشنهادات مورد نظرشان بپردازند و سپس اقدامات متناسب با آن در سازمان و یا وزارت راه و شهرسازی و دیگر دستگاه های مرتبط را انجام دهیم.

مهندس خرم در ادامه با آسیب شناسی مسائل و مشکلاتی که سازمان نظام مهندسی در گذشته با آن درگیر بوده است، از پنج آسیب عمده در این خصوص سخن گفت.

وی، تمام وقت نبودن رئیس شورای مرکزی که رئیس سازمان نظام کشور هم است، نداشتن برنامه عملیاتی در چند دوره اول سازمان، تداخل مسائل شورای مرکزی و سازمان نظام مهندسی با توجه به اینکه شأن شورای مرکزی سیاست گذاری و شأن سازمان نظام مهندسی، اداری و اجرایی است، عدم ارتباط مناسب بین سازمان و دستگاه های ذیربط همچون وزارت راه و شهرسازی و شهرداری ها و همچنین وابستگی مالی شورای مرکزی و سازمان نظام مهندسی کشور به استانها را پنج آسیب عمده سازمان نظام مهندسی ساختمان در گذشته عنوان کرد.

مهندس خرم  با اشاره به تعریف 80  پروژه در سازمان نظام مهندسی ساختمان از جمله تاسیس پژوهشکده، تجدید بنای ساختمان فعلی شورای مرکزی و تاسیس شهرک مهندسین، تاکید کرد: کلیه اقدامات اقتصادی در صندوق مشترک انجام خواهد گرفت، ضمن اینکه امیدوارم در سال آینده، جریان تامین مالی شورای مرکزی و سازمان استانها برعکس شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان همچنین از احداث شهرك هاى مهندسى با حمايت دولت از نظام مهندسى و با دستور وزير راه و شهرسازى خبر داد و گفت: از حمايت هاى شجاعانه مهندس اسلامى، وزیر محترم راه و شهرسازى تشكر مى كنم.

در ادامه جلسه دکتر جواهری، رئیس دفتر امور استانها ضمن بیان اقدامات انجام شده توسط دفتر استان ها طی مدت کوتاه راه اندازی به بیان اهداف و برنامه های دفتر در بخش نظارت بر عملکرد استانها پرداخت و خواستار ارتباط نزدیک تر رؤسا برای شناسایی و حل مسائل و مشکلات نظام مهندسی استان ها شد.

به گفته وی، کلیه استانها در 5 منطقه تقسیم بندی شده و هر جلسه با حضور 6 استان و به صورت هفتگی تشکیل خواهد شد.

وی، کاهش اختلافات داخلی و اشاعه آن به بیرون سازمان ها و کاهش ورود و دغدغه دستگاه ها و نهادهای نظارتی، جلب رضایت و اعتماد عمومی، وحدت رویه و یکپارچه سازی در بعضی موارد را از جمله اهداف تشکیل این دفتر دانست.

جواهری تصریح کرد: روسا و هیات مدیره استان ها با دغدغه و دلسوزی در حال کار و فعالیت هستند، لیکن عدم رعایت پاره ای از موارد قانونی و یا رقابت در بعضی استان ها موجب ایجاد اختلاف شده و متاسفانه قبل از اینکه موضوع به صورت داخلی حل و فصل شود, به بیرون کشیده شده و نه تنها زحمات همکاران را خدشه دار می کند، بلکه به جایگاه سازمان ها و حتی جامعه مهندسی نیز ضربه می زند.

در این جلسه رؤسای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان های خراسان شمالی (دکتر رمضانی) ،خراسان رضوی (مهندس شرکا)، گلستان(مهندس ابراهیم پور)، خراسان جنوبی (مهندس عباسی) و سیستان و بلوچستان ( مهندس نرماشیری) به صورت حضوری و ویدئوکنفرانسی به بیان مشکلات خود پرداختند.

برخی اعضای حاضر در جلسه خواستار پیگیری تعویق در ارسال اظهارنامه های مالیاتی به دلیل مشکلات پیش آمده در سازمانها به علت بیماری کرونا شدند.

آنان همچنین درخواست تسریع در حل مشکلات ناشی از ابهامات در بخشنامه تعارض منافع و پیگیری موضوع داوری بند ت ماده 114 که در کاهش پرونده ها بسیار موثر است، داشتند.

امضای ناظران روی نقشه ها و مسئولیتی که در آینده می‌تواند موجب دردسر برای آنان شود، از جمله موضوعات مورد درخواست اعضای حاضر در جلسه برای حل آن بود.

پیگیری و ساماندهی درخصوص مسائلی چون شناسنامه فنی و ملکی- ضوابط شهرسازی- تمام وقت بودن مجری ذیصلاح- مرز نفوذ دخالت ادارات کل راه و شهرسازی در امورات سازمان ها- عدم هماهنگی بخشنامه های شورای مرکزی و وزارت راه و شهرسازی- سر و سامان دادن به شورای انتظامی و شورای هم عرض- مشکلات بوجود آمده در موضوع تعویض مهندس در بحث توسعه بنا و یا اصلاح پروانه) از دیگر درخواست های اعضا در جلسه بود.

اعضای حاضر در جلسه همچنین خواستار رسیدگی به مشکلات بوجود آمده بین سازمان و اداره تعزیرات, ساماندهی ارجاع کار پروژه های کوچک, پیگیری دستورالعمل ارزیابی بهسازی و لرزه ای، اصلاح قانون نظام مهندسی و مشارکت کلیه استانها، انجام طراحی نقشه ها در خارج از سازمان شدند.

آنان همچنین پیگیری جدی شورای مرکزی درباره موضوعاتی چون کمبود تعداد مهندسین در شهرهای کوچک, مالیات سازمان ها, بودجه سازمان ها و برگزاری مجمع عمومی سازمان ها و  نظارت عالی را درخواست کردند.


در ادامه مهندس خرم در جمع بندی جلسه و در پاسخ به درخواست اعضای حاضر در جلسه با اشاره به عملکرد مطلوب دفتر نظارت بر عملکرد، فعال نمودن این دفتر را از جمله اقدامات مهم سازمان برشمرد که کمک و یاری روسای کلیه استانها را می طلبد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تاکید کرد: ضروری است به شدت با جوسازی، شایعه پراکنی و برخوردهای قهری مقابله شود، همچنین ضمن مقابله با پرونده سازی، رای هیچ پرونده ای به صورت غیابی صادر نشود.

مهندس خرم، از اعضای حاضر در جلسه خواست که كمك فكرى بدهند و هر تصميمى گرفته مى شود, بى امان پيگيرى باشند.

وی همچنین طولانی بودن روند بررسی پرونده ها در شورای انتظامی را از جمله معضلات سازمان دانست و درخصوص موضوع ابلاغ تعرفه، به برگزاری جلسات با وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و از ابلاغ آن در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: درخصوص دخالت های ادارات کل راه و شهرسازی، پیشنهاد سازمان، تعریف پروتکل (روابط، مکاتبات و سطح مکاتبات) است که به وزارتخانه ارائه شده است.

وی تصریح کرد: در موضوع تعارض منافع، مکاتباتی طی چندین نامه انجام شده است، ضمن اینکه امیدوارم در آینده ای نزدیک این مسئله حل شود.

مهندس خرم در پایان جلسه با جمع بندی مطالب مطرح شده توسط رؤسای استان ها از پیگیری های انجام شده در زمینه تعرفه سال جدید، موضوع تعارض منافع و مالیات بر فعالیت های مهندسی خبر داد و در ادامه توضیحاتی درخصوص حل مشکلات بیمه تامین اجتماعی توسط کمیته حقوقی شورای مرکزی و ماده 35 و نظارت عالیه ارائه کرد.
لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

      نظرات