بازار در قبضه لامپ‌های غیراستاندارد چینی

بازار در قبضه لامپ‌های غیراستاندارد چینی

http://www.bananews.ir/نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان لامپ روشنایی و قطعات مربوطه با هشدار نسبت به عواقب زیانبار استفاده از لامپ‌های روشنایی چینی و غیراستاندارد به لحاظ اقتصادی و بهداشتی گفت: عمر یک لامپ کم‌مصرف غیراستاندارد ۲۵۰۰ ساعت و عمر یک لامپ کم‌مصرف استاندارد ۱۰ هزار ساعت است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) احسان میوه‌چی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران، بازار لامپ در ایران را در قبضه محصولات غیراستاندارد و قاچاق دانست و گفت: در سال‌های گذشته که فرهنگ استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف در ایران گسترش یافته است، میزان زیادی لامپ بی‌کیفیت وارد بازار شده و طبیعی است که تولیدات ایرانی نیز دچار رقابت کاذب با این نوع تولیدات و محصولات وارداتی چینی و بدون استاندارد شده است.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان لامپ‌های روشنایی و قطعات مربوطه افزود: با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و توجه بیشتر مردم به استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف، واردات لامپ غیراستاندارد و تقلبی در بازار به بازار ایران هجوم آورد و البته شاید علت گسترش این موضوع این بود که از ظاهر نمی‌توان، یک لامپ باکیفیت را از یک لامپ بی‌کیفیت تشخیص داد.

وی تصریح کرد: برخی از لامپ‌های غیراستاندارد موجود در بازار، اگرچه توان اسمی ۴۰ وات دارد، اما نوردهی آن ۸۸۰ لومن است، در حالیکه برخی از تولیدات با کیفیت داخلی، اگرچه توان اسمی ۲۵ وات را دارند، اما نوردهی آن ۱۶۰۰ لومن است؛ در مقایسه عمر این لامپ‌ها نیز باید گفت که عمر یک لامپ بی‌کیفیت و غیراستاندارد ۲۵۰۰ ساعت است، ولی عمر یک لامپ استاندارد، ۱۰ هزار ساعت برآورد شده است.

به گفته میوه‌چی، برخی ابهامات در مورد سلامت لامپ‌های کم‌مصرف در بازار مطرح می‌شود به نحوی که برخی، استفاده از این لامپها را برای سلامتی انسان مضر می‌دانند در حالیکه این طور نیست و وزارت بهداشت کانادا در برآورد جدیدی که از سلامت این لامپ‌ها داشته است، اعلام کرده که اگر یک لامپ کم‌مصرف در ۳۰ سانتی‌متری پوست بیش از ۲ ساعت قرار گیرد، می‌تواند منجر به بروز التهاباتی در پوست شود.

وی اظهار داشت: برخی نیز موضوع جیوه موجود در این لامپ‌ها را مطرح می‌کنند، در حالیکه جیوه داخل این گونه لامپ‌ها بین ۲٫۵ تا ۵ میلی‌گرم است که البته بهتر است آن را کنترل‌شده وارد محیط زیست کرد. این درحالی است که مردم اگر مواجه با لامپ سوخته و نشکسته‌ای در منزل خود شدند، بهتر است که این لامپ را در دو لایه نایلون پیچیده و سپس دفع کنند، ضمن اینکه اگر لامپ روشن بود و شکست، به دلیل مایع شدن جیوه درون آن باید به سرعت هوای فضای موجود را بالا برد و با چسب یا جارودستی تکه‌های شیشه لامپ را جمع‌آوری کرد.

میوه‌‎چی گفت: میزان جیوه و فسفر درون لامپهای غیر استاندارد چینی، بسیار بالا است و استفاده از آن توصیه نمی‌شود.

وی اظهار داشت: هم اکنون ۵۰ درصد از لامپ‌های موجود در بازار قاچاق است و اگرچه حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون شعله لامپ در کشور مصرف می‌شود، ۴۰ میلیون آن به صورت قاچاق در بازار توزیع می‌شود.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان لامپ‌ روشنایی و قطعات مربوط به آن همچنین در مورد لامپ‌های ال.ای.دی تصریح کرد: لامپ‌های LED از تکنولوژی بسیار بالایی برخوردار هستند اما متاسفانه به دلیل اینکه استاندارد مربوط به آنها هنوز تدوین نشده است، بازار قاچاق و توزیع لامپ‌های بی‌کیفیت در آن داغ است.

 

 

    نظرات