نیکزاد:کاهش تلفات رانندگی اولویت کمیسیون ایمنی راه‌ها

نیکزاد:کاهش تلفات رانندگی اولویت کمیسیون ایمنی راه‌ها

http://www.bananews.ir/وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اولویت‌ها و عملکرد کمیسیون ایمنی راه‌ها بر کاهش تلفات و تصادفات رانندگی گفت: سامانه اطلاعات مشترک، گسترش امداد هوایی و اعلام فعالیتهای موسسه استاندارد در خصوص استاندارهای خودرو‌ها تکمیل و راه اندازی شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علی نیکزاد در سی و نهمین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها با تاکید بر لزوم همکاری‌ بین بخش ها برای کاهش سوانح رانندگی اظهار داشت: محصول این کمیسیون باید سفری ایمن باشد و از این پس جلسات منظم کمیسیون ایمنی راه‌ها به صورت فصلی برگزار خواهد شد و کمیته‌های فرعی نیز ماهانه تشکیل جلسه خواهند داد.

وی افزود: بیمه مرکزی در زمینه اختصاص بودجه برای کاهش سوانح تصمیمات لازم را اتخاذ کند و در جلسات مشترک شرکت فعال داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین خواستار تکمیل و راه‌اندازی سامانه اطلاعات مشترک، گسترش امداد هوایی و اعلام فعالیتهای موسسه استاندارد در خصوص استاندارهای خودرو‌ها شد.

همچنین در این جلسه شهریار افندی زاده رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای، بیان داشت: در کنار فعالیت‌های متعدد و متنوع در زمینه ایمنی حمل‌ونقل جاده‌ای و ایمنی راهها، یکی از فعالیت‌های مهم، شناسایی، اولویت‌بندی و حذف و اصلاح نقاط و مقاطع پرحادثه با اولویت مسیرهای پرتردد و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در راههای شریانی است.

وی گفت: در مرحله تشخیص اولیه تعداد ۲۳۲۳ نقطه و ۱۵۴۶ مقطع پرحادثه در راه‌های کشور شناسایی و اولویت‌بندی شدند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حضور کارشناسان از ادارات راه و ترابری و حمل و نقل استان‌ها در محل نقاط و بررسی راهکار کوتاه مدت و زودبازده و راهکار بلند مدت و اساسی تصریح کرد: اقدامات کوتاه مدت کم‌هزینه و زودبازده شامل نصب پلهای عابر پیاده– اصلاح قوس‌ها– ساماندهی تقاطع‌ها- مدیریت علائم با نصب علائم،‌ خط‌کشی و ... و اقدامات بلندمدت و اساسی شامل ایجاد تقاطع‌های غیرهمسطح و همسطح، حذف گردنه‌ها با احداث تونل و پلهای بزرگ، ایجاد باندهای کندرو در گردنه‌ها، تعریض و جداسازی باندهای رفت و برگشت و ساماندهی مبادی ورودی و خروجی شهرها و ... تعیین شده‌اند.

وی افزود: در سال ۹۰ بر اساس شاخص‌های لحاظ نمودن سهم هر استان از آمار تلفات و مصدومین اولویت‌دهی به تکمیل پروژه های نیمه تمام، قرارگرفتن نقاط در مسیر شبکه راههای شریانی، طول راههای شریانی واقع در هر استان، در نظر گرفتن نقاط و مقاطع با شدت تصادفات بالاتر و متناسب با محدودیت‌ منابع در نهایت ۱۱۲۸ نقطه، مقطع و تقاطع در برنامه سال ۱۳۹۰ سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای تخصیص اعتبار و شروع عملیات اجرایی مشخص شدند.

افندی زاده تصریح کرد: از این تعداد ۶۶۵ نقطه و مقطع از محل منابع ملی و ۴۶۳ نقطه و مقطع اصلاح می‌شوند که برنامه‌ سازمان راهداری برای رفع نقاط پرحادثه در سال ۱۳۹۰ شامل کاهش دسترسی و ساماندهی پارکینگ ها بهبود دید در تقاطع ها و دسترسی ها ( تامین روشنایی)، احداث میادین (به جای تقاطع های ضربدری) و اصلاح تقاطع ها، کانالیزه کردن مسیر(خطوط)، بهبود علایم و تابلوها، ایجاد شیارهای لرزاننده و سرعت کاه ها، خط کشی های عرضی، ایمن سازی گذرگاه عبوری عابرین پیاده و ایجاد خطوط گردش به چپ و به راست مجزا، ایجاد مسیرهای کنار گذر و فرعی، تعریض شانه ها، جداسازی مسیر رفت و برگشت، اصلاح شعاع قوسهای افقی و استفاده از بازتاب ها( چشم گربه‌ای‌ها)، علایم، مسیر نماها و خط کشها است.

وی افزود: اصلاح مسیر در قوس های قائم، ایمن سازی حاشیه راه و اجرای حفاظهای طولی در میانه و کناره راه در صورت لزوم از دیگر برنامه‌ سازمان راهداری برای رفع نقاط پرحادثه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در عملکرد ۶ ماهه ۱۳۹۰ در مجموع تعداد ۶۲۰ نقطه و مقطع پرحادثه رفع شده است و بر اساس آمار پزشکی قانونی در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲٫۶ درصد کاهش تلفات رانندگی را داشته‌ایم.

در سی و نهمین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها که با دبیری سید علی لطفی زاده معاون اقتصاد و برنامه ریزی حمل ونقل وزارت راه وشهرسازی برگزار شد معاون درمان وزیر بهداشت، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، نماینده بیمه مرکزی، نماینده اورژانس و هلال احمر، محمد ضابطی نماینده مردم نطنزو بادرود، نماینده پزشکی قانونی، نمانیده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به ارائه گزارش‌ها و اعلام نظرات خود پرداختند.

 

 

    نظرات