رییس انجمن حمل و نقل ریلی:  بودجه راه‌ آهن ‌۳/۵ درصد بودجه‌ی عمرانی کشور است

رییس انجمن حمل و نقل ریلی: بودجه راه‌ آهن ‌۳/۵ درصد بودجه‌ی عمرانی کشور است

http://www.bananews.ir/رییس انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی اعلام کرد: در سال‌های ۸۰ تا ۸۲ بودجه راه‌ آهن حدود ۷ درصد بودجه‌ی عمرانی کشور بوده و پس از آن نیز به نصف رسیده که این سهم به هیچ عنوان با سیاست‌های کلی نظام و سند چشم‌انداز همسو نیست.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)، سید ابوالفضل بهره‌دار امروز در سیزدهمین همایش بین‌المللی حمل و نقل ریلی، اظهار کرد: کشور ترکیه برنامه‌ سرمایه‌گذاری ۲۳ میلیارد دلاری در خطوط ریلی تا سال ۲۰۲۳ را دارد. شورای همکاری خلیج‌فارس نیز قصد دارد حدود ۱۱۹ میلیارد دلار در پروژه‌های ریلی خود تا سال ۲۰۲۰ هزینه کند، اما در کشور ما مشکلات تامین منابع مالی و اعتباری اجازه نمی‌دهد از ظرفیت‌های فنی و مهندسی و دانش بخش خصوصی برای ساخت خط آهن استفاده کنیم.

وی افزود: تعداد کشته‌شدگان جاده‌ای ایران حدود هفت برابر متوسط کشور‌های اروپایی است و میزان هدررفت منابع ناشی از تصادفات رانندگی حدود شش درصد تولید ناخالص داخلی است در حالی که حمل و نقل ریلی کمترین هزینه‌ی خارجی را دارد.

رییس انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی با اشاره به اینکه ایران جزو ۱۰ کشور اول حادثه‌خیز جهان است، گفت: وجود ذخایر بسیار مهم هم‌چون نفت، گاز، معادن، کریدور‌ها و بنادر متصل به آب‌های اقیانوسی کشورمان اقتضا می‌کند به شبکه‌ی ریلی برای اصلاح الگوی مصرف توجه اساسی داشته باشد.

بهره‌دار توسعه حمل و نقل ریلی را حق مسلم جامعه دانست و گفت: پیشرفت صنعت حمل و نقل موجب توسعه، تولید ناخالص ملی، امنیت کشور و رشد فرهنگی و اجتماعی می‌شود.

وی اظهار کرد: در شبکه‌ی ریلی اروپا راهبر قطار باری لازم است بین ۱۰ الی ۲۰ درصد نرخ تعرفه‌ی حمل بار را بابت دسترسی به خط بدهد در حالی که در ایران این رقم حدود ۵۰ درصد نرخ تعرفه‌ی حمل بار است لذا یکسان‌سازی اخذ حقوق مالی برای دسترسی به شبکه‌ی ریلی و جاده‌ای ضروری است.

رییس انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی تصریح کرد: عدم نرخ سود مناسب سرمایه‌گذاری، نبود ثبات در قوانین و عدم ایفای تعهدات راه‌آهن، شفاف‌نبودن درآمد‌ها و هزینه‌ها، نبود تسهیلات مالی با نرخ سود پایین از دلایل پایین‌بودن استقبال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حمل و نقل ریلی است که باید در جهت آسیب‌شناسی و رفع موانع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اقدام کارشناسی شود.

به گفته‌ی وی، نرخ بازگشت سرمایه در راه‌آهن آمریکا ۸ الی ۱۰ درصد است که حدود دو برابر نرخ سود سپرده‌ی بانکی این کشور است.

رییس انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی تاکید کرد: با توجه به جایگاه استراتژیک ایران به عنوان پل ارتباطی قاره‌های آسیا و اروپا می‌توان با رفع موانع سرمایه‌گذاری و تعیین نرخ سود بازگشت بخش خصوصی را به سرمایه‌گذاری در حمل و نقل ریلی به منظور توسعه‌ی این شیوه از حمل و نقل ترغیب کرد.

 

    نظرات