افزودن هزار کیلومتر خط آهن به شبکه‌ی ریلی تا پایان سال

افزودن هزار کیلومتر خط آهن به شبکه‌ی ریلی تا پایان سال

http://www.bananews.ir/مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی با تاکید بر این‌که حداقل سالانه باید ۱۰ هزار میلیارد تومان در صنعت ریلی هزینه شود، گفت: تاکنون سالانه ۳۵۰ کیلومتر خط آهن ساخته شده که امسال هزار کیلومتر خط آهن به شبکه‌ی ریلی اضافه خواهد شد و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عبدالعلی صاحب‌محمدی امروز در سیزدهمین همایش بین‌المللی حمل و نقل ریلی و ششمین نمایشگاه دستاورد‌های صنعت ریلی، اظهار کرد: حرکت در صنعت ریلی رو به رشد بوده، اما کافی نیست و مستلزم همت مجلس شورای اسلامی است.

وی تصریح کرد: باید برای توسعه‌ی صنعت حمل و نقل ریلی قوانین تسریع‌کننده تدوین شود و منابع مالی مورد نیاز از طریق فاینانس، صندوق توسعه‌ی ملی، انتشار اوراق مشارکت، مشارکت به شیوه‌ی BOT و فاینانس امکان‌پذیر شود.

صاحب‌محمدی با تاکید بر ظرفیت تجربی و توانایی فنی بخش خصوصی در ساخت راه‌آهن، اظهار کرد: تاکنون نتوانسته‌ایم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم که در این میان حمایت از بخش خصوصی با ارائه‌ی تسهیلات بانکی موثر‌ترین حمایت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به امکان صدور خدمات فنی - مهندسی ریلی به خارج از کشور، تاکید کرد: تشکیل سازمان نظام مهندسی ریلی برای استفاده از دانش روز دنیا یک امر ضروریست که در دستور کار راه‌آهن قرار گرفته است.

وی با اشاره به برنامه‌ای شدن حرکت ۲۵ درصد قطارهای باری، از برنامه‌ای شدن حرکت ۵۰ درصد حمل و نقل قطار‌های باری تا پایان سال خبر داد.

به گفته‌ی صاحب‌محمدی نسبت طول خط راه‌آهن و جمعیت کشور ما ۱۰۳ کیلومتر است در حالیکه در کشور‌های منطقه این نسبت ۱۹۵ کیلومتر است. هم‌چنین نسبت طول خط به مساحت کشورمان ۴٫۴ کیلومتر است که این میزان در کشور‌های منطقه ۴٫۹ کیلومتر است.

وی افزود: نسبت واگن باری در کشور ما ۲٫۹ و در منطقه‌ی خاورمیانه ۴٫۹ است و نسبت واگن مسافری در کشور ما به‌ازای هر یک میلیون نفر نصف منطقه‌ی خاورمیانه است.

مدیرعامل راه‌آهن اظهار کرد: در افق ۱۴۰۴ باید طول خطوط ریلی از ۱۰ هزار کیلومتر به ۲۵ هزار کیلومتر افزایش یابد و سالانه بیش از ۶٫۵ میلیون تن بار از طریق ترانزیت ریلی جابه‌جا شود. هم‌چنین سهم جابه‌جایی بار توسط حمل و نقل ریلی باید به ۳۰ درصد و مسافری به ۱۸ درصد برسد.

صاحب‌محمدی اظهار کرد: با توجه به قرارگیری ایران در کریدور شمال - جنوب و شرق به غرب بستر مناسبی برای رشد و توسعه‌ی راه‌آهن مهیا است که باید با فعال‌سازی خطوط ترانزیتی حلقه‌های مفقوده را کامل کنیم تا جایگاه ایران در منطقه در موقعیت برتر قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: اگرچه هزینه‌های اولیه سرمایه‌گذاری در ساخت خط آهن بالا است، اما مزایای دراز‌مدت آن بسیار زیاد است، لذا باید با توسعه‌ی شبکه‌ی ریلی سهم جابه‌جایی حمل و نقل ریلی را افزایش دهیم.

به گفته وی، در سال گذشته ۲۸ میلیون نفر مسافر توسط حمل و نقل ریلی جابه‌جا شده و بیش از ۳۳ میلیون تن بار حمل شده‌ است.

صاحب‌محمدی اظهار کرد: هفت هزار کیلومتر راه‌آهن در حال ساخت است و حدود ۳۴۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری با مشارکت بخش خصوصی در عرصه‌ی ناوگان ریلی صورت گرفته است، در حالی که حمایت مورد انتظار از سوی منابع مالی را نداشته است.

مدیرعامل راه‌آهن خاطر نشان کرد: صد‌درصد ناوگان مسافری و ۸۰ درصد ناوگان باری به بخش خصوصی واگذار شده که حداکثر تا پایان سال ۲۰ درصد باقیمانده‌ی ناوگان باری هم به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

 

 

    نظرات