شروع عملیات اجرایی بدنه سد دالکی با بهره برداری از تونل های...

شروع عملیات اجرایی بدنه سد دالکی با بهره برداری از تونل های...

با بهره برداری از تونل های انحراف آب سد دالکی، شروع عملیات اجرایی بدنه و فرازبند این سد وارد فاز تازه ای شد و نقطه عطفی در مسیر این پروژه حاصل شد.

مدیر عامل هلدینگ نیرو قرارگاه سازندگی خانم الانبیا گفت: در کشور تا کنون ۵۱ میلیارد مترمکعب ظرفیت ذخیره سازی آب سطحی وجود دارد که ۵۰ درصد از آن توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا سپاه پاسداران ساخته شده است. این بدان معنی است که توان مهندسی و سد سازی بسیار بالایی در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا وجود دارد که توانسته ۵۰ درصد از ظرفیت مخازن سدهای کشور بعد از انقلاب اسلامی را تکمیل کند .
وی اظهار داشت: یکی از پروژه های مهم و حائز اهمیت سد سازی، سد دالکی استان بوشهر است .
مهندس محمد رستمی خاطرنشان کرد: رودخانه دالکی از دیرباز مورد بهره برداری کشاورزان دشتستانی بوده و با احداث این سد، جریان طبیعی رودخانه کنترل و تنظیم می‌شود و آبیاری سنتی پایین دست به مدرن تبدیل می‌شود .
رستمی افزود: تکمیل این پروژه و بهره برداری از آن، مایه افتخار و خرسندی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا خواهد بود .
وی گفت: بهره برداری از تونل و سیستم های انحراف آب، در ساخت هر سدی، نقطه‌ی عطفی در پیشبرد آن پروژه می باشد که از امروز با بهره برداری از تونل های سد دالکی نیز، عملیات اجرای فرازبند و بدنه اصلی آن آغاز می‌شود .
مدیر عامل هلدینگ نیرو قرارگاه سازندگی خانم الانبیا بیان کرد: برای تکمیل این پروژه، نیاز به نقدینگی بالایی است و برای تامین آن عزمی استانی و ملی را می طلبد .
رستمی گفت: هم اکنون ۵۵۰ نفر نیروی انسانی و بیش از ۲۰۰ دستگاه ماشین آلات و تجهیزات در این پروژه مشغول به فعالیت است که با استفاده از این پتانسیل های موجود، تنها به عزمی ملی و استانی جهت تامین مالی آن نیاز است .
استاندار بوشهر نیز ضمن تبریک بابت دهه امامت و ولایت و اعیاد قربان و غدیر اظهار کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، تمام دشمنان در تلاشند تا نظام جمهوری اسلامی را به زانو درآورند و امروز ما مشغول جنگ اراده ها هستیم .
عبدالکریم گراوند گفت: جنگ اراده ها در همین پروژه ها نمود پیدا می‌کند که علیرغم همه ی فشارها و تحریم ها، چرخ توسعه کشور متوقف نشده‌است .
وی افزود: امروز در استان بوشهر سه سد بزرگ و بیش از چهار سد کوچک و متوسط در حال ساخت است .
گراوند خاطرنشان کرد: آبادانی و توسعه قریب به ۱۴ هزار هکتار از نخیلات استان بوشهر وابسته به سد دالکی است .
استاندار بوشهر با اشاره به مسیرهای تامین مالی این پروژه گفت: بخشی از اعتبارات این پروژه از طریق اعتبارات سفر ریاست جمهوری محقق می‌شود و همچنین بستر های استفاده از ماده ۵۶ نیز آماده شده که رقم قابل توجهی به این پروژه تزریق خواهد شد و در ادامه مشکلی از نظر اعتباری نخواهد داشت .
گراوند ابراز امیدواری کرد: با همت بلند عوامل اجرایی، این سد در زمان مقرر به بهره برداری برسد تا در کشاورزی، شرب و نیروگاهی خدمتی به دشتستان شود .
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با بهره‌برداری از تونل ها، انحراف آب آغاز و مراحل ساخت فرازبند و بدنه ی اصلی شروع می شود که در سدی مثل دالکی، یکی از اساسی ترین اقدامات محسوب می شود؛ چرا که تا پیش از انحراف آب، اقدامات اساسی ساخت بدنه امکان پذیر نمی باشد.

وی افزود: در سال جاری علاوه بر اعتبارات لایحه بودجه، رقمی 800 میلیارد ریالی از طریق اعتبارات سفر ریاست جمهوری به این پروژه تزریق خواهد شد. علاوه بر آن پیگیر تامین مبلغی قریب به 1700 میلیارد ریال از طریق ماده 56 می باشیم.

استاندار بوشهر بیان کرد: طبق برنامه ریزی انجام شده و با حمایت سازمان برنامه و بودجه، امیدواریم که این پروژه  بدون وقفه و بر اساس برنامه زمانبندی به مرحله آبگیری برسد.

وی در ادامه با توجه به نام گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال جهش تولید خاطرنشان کرد: تکمیل این سد می تواند آغازگر جهش و رونقی در تولید، صنعت و کشاورزی شهرستان دشتستان باشد.

گراوند گفت: برای حفظ 14هزار هکتار از اراضی نخیلات و حفظ سرمایه ای ملی به نام تولید خرما نیازمند به تسریع در تکمیل این سد هستیم.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات