بازار مسکن مشهد عابربانک بنگاهداران

بازار مسکن مشهد عابربانک بنگاهداران

http://www.bananews.ir/این روزها آشفته بازار مسکن در مشهد آزاردهنده شده است مسکن مهر کارآمدی لازم را ندارد و مالکان فقط به اجاره سنگین فکر می کنند در اینجا بنگاه داران هم به مشتری به چشم عابر بانک نگاه می کنند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، زوج های جوان و حتی کسانی که سالها در حسرت مسکن بوده اند و امروز روانه بازار شده اند از اوضاع بنگاه سالاری در خرید فروش خانه راضی نیستند.

منظره تلخ

عصر یک روز سرد پائیزی به همراه پدر در ایستگاه اتوبوس نشسته بود و به فردا فکر می کرد.

وحید سرش را بین دو دستانش گرفته بود و فشار می داد سردرد شدیدی داشت، صدای ضربه پتک بساز و بفروش ها را احساس می کرد.

حرف آدمهایی که یکی یکی از جلوی چشمانش عبور می کردند استرسش را بیشتر کرده بود.این چند وقته، حرفهای زیادی شنیده بود، آقا عجله کن اجاره، رهن و قیمت خونه داره زیاد می شه، آقا چرا پیش فروش نمی خری؟ سازنده اش آدم معتبریه

تازه از بنگاهی که آن حوالی بود، خارج شده بود مرد جوان با واژه هایی به طعم نگرانی و اندوه گفت: بابا! همه محله ها را رفتیم، دیگه جایی برای دیدن نمانده است.

داماد که دیگه زیاد هم با نشاط به نظر نمی رسید به اون طرف خیابان خیره شد، پدر و مادری به همراه دختر بچه کوچکی در حال خرید لباس زمستانی بودند.

به فکر فرو رفت...

مرد جوان به شدت احساس سرخوردگی و اضطراب می کرد.

وحید مدتی است ازدواج کرده و می خواهد با اندک پولی که از بازنشستگی پدرش و وام مسکن به دست آورده، خانه ای نقلی بخرد و با خرید سرپناه خانواده کوچکش را از استرس اثاث کشی و جابجایی هر ساله نجات دهد.

رشد قارچ گونه املاکی ها!

هر کوچه و برزن این شهر را که نگاه کنیم حتما فضای دنج و یا بزرگی به نام بنگاه معاملات مسکن وجود دارد.

بعضی از آنها به صورت املاک سراسری و کامپیوتری و بعضی دیگر به صورت سنتی در دفترچه ای آدرس ها و مشخصات آپارتمان ها را نوشته اند.

حسین جعفری، خریدار مسکن در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: وارد یکی از بنگاه های سراسری شدم شش، هفت نفر پشت میزشان در حال گفتگو با تلفن بودند و هیاهوی خاصی در فضا حکم فرما بود.

منتظر ایستادم تا یکی از افراد تلفنش را قطع کرد. آن شخص بدون مقدمه از من مقدار پولی را که دارم پرسید و بعدش به راحتی گفت: با این پولی که شما داری نمی شود خانه خرید و دوباره پرسید می توانی وام بخری و شروع کرد از خرید وام مسکن گفتن! احساس کردم که دیگر کاملادر بانک هستم به خود آمدم! بنگاه دارمی گفت: وام های مختلفی داریم. وام با سود پایین، وام مسکن، وام با سود پایین و...

وی ادامه داد: به بنگاه دیگری رفتم، بنگاه دار به من پیشنهاد پیش خرید خانه داد و گفت: ۴۰ درصد از مبلغ کل قرارداد را همین الان و ۴۰ درصد در طول ساخت آپارتمان و بقیه مبلغ زمانی که سند حاضر شد، با این اقساط می توانی حدود یک سال دیگر خانه دار شوی!

نکته جالب این است که قیمت خانه های پیش فروش کاملا برابر با خانه های ساخته شده و قابل استفاده است.

حسین جعفری گفت: از مسئولین یک سوال دارم با وجود این همه بنگاه های معاملات مسکن آیا نظارتی بر این صنف وجود دارد؟

جواد علی پور که خانه اش را می خواهد بفروشد می گفت: برای فروش خانه ام به بنگاه مراجعه کردم و بعد از مدتی یک خریدار پیدا شد، هنگام مراجعه به بنگاه، صاحب این واحد از من کمیسیون چند برابر نرخ مصوب اتحادیه املاک خواست تا خانه را به مبلغ بهتری بفروشد!

۵۳۰۰ بنگاه در مشهد

هم اکنون بنگاه های دارای مجوز در مشهد به بیش از پنج هزار و ۳۰۰ بنگاه می رسد به عنوان مثال فقط در بلوار هاشمیه مشهد، بیش از ۱۲۰ بنگاه مسکن وجود دارد، این درحالی است که به همین تعداد نیز بنگاه غیرمجازدراین شهر ۳ میلیونی وجود دارد.

قیمت سرپناه در مشهد

گزارش خبرنگار مهر از سطح شهر مشهد حاکی است که مسکن نوساز در جنوب غربی مشهد از جمله مناطق آب و برق، صیاد شیرازی، اقبال، هنرستان و هفت تیر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت گذاری می شود.

قیمت آپارتمان های ۷۵ متری به بالا نیز در مناطق غرب مشهد از جمله در برخی از مناطق قاسم آباد از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان شروع و تا یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت گذاری می شود.

هم اکنون با توجه به روند صعودی قیمت اجاره و بهای مسکن، مستاجران و اندک خریداران آپارتمان برای تهیه سرپناه دچار مشکلات زیادی هستند.

مهدی صادقی مستاجر در منطقه وکیل آباد می گوید: دوری از محل کار و همچنین اقوام نزدیک و فشار کار زیاد، زندگی را برای قشر محروم و بعضا متوسط جامعه بسیار مشکل کرده است. زیرا این افراد به دلیل ارزان بودن خانه در حاشیه شهربه این مناطق می روند.

وی می گوید: در مناطق دارای دسترسی مناسب به مراکز اداری و تجاری نیز نمی توان سکونت کرد زیرا قیمت ها سر به فلک می زند. اجاره ها هم به گونه ای شده که یک لیسانس با درآمد متوسط فقط می تواند پول استراحت شبانه خود را بپردازد و باید تمام درآمد ماهیانه خود را بابت اجاره بها هزینه کند.

پیش فروش ساختمان

پیش فروش به دلیل برخی کلاهبردارها، خریداران را نگران می کند و متاسفانه در این بخش هم قشر محروم و بی اطلاع جامعه دچار ضرر می شوند.

از طرفی قرار دادهایی که در این پیش فروش ها با خریداران به امضا می رسد به گونه ای تنظیم شده که دیرکرد یک روزه خریداران به شدت مجازات دارد، اما دیرکرد و خلف وعده فروشنده هیچ حرف و حدیثی ندارد.

نرخ گذاری مسکن بر چه اساسی؟

علی صباغ کارشناس مسکن اظهار داشت: نرخ گذاری سلیقه ای شده، اما به هر حال این مردم هستند که بلاتکلیفند.

وی ادامه می دهد: شخصی که خانه دار است مالک می باشد و حق مالکیت محترم است، اما در شرایط کنونی که اجاره ها برابر با حقوق ماهانه بسیاری از افراد عادی جامعه شده است و روز به روزهم بالاتر می روند لازم نیست یک مرجع رسمی بر بازار اجاره نظارت داشته باشد و قیمت ها را کنترل کند؟

وی گفت: با توجه به جامعه ایران که ۳۵ درصد آن را جوانان تشکیل می دهد.

تقاضا برای خرید مسکن افزایش و تصور سودآوری بالای بخش مسکن، انگیزه ورود سرمایه را به بخش مسکن افزایش داده است و بازار مسکن مورد توجه سرمایه داران به عنوان یک سرمایه گذاری مطمئن شده است.

به نظر می رسد با توجه به افزایش برخی اقلام مصالح ساختمانی و عدم نظارت بر کار بنگاه داران، شرایط فعلی مسکن نگران کننده است.

گزارش: حامد منیری

 

    نظرات