500 هکتار از اراضی دشت شمیل برای احداث گلخانه واگذار می‌شود

500 هکتار از اراضی دشت شمیل برای احداث گلخانه واگذار می‌شود

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "هوشنگ ملایی" ظهر امروز در جلسه شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه آب کشاورزی استان هرمزگان که در سالن جلسات استانداری هرمزگان برگزار شد، اظهار کرد: سال گذشته در منطقه شرق و غرب استان هرمزگان بارندگی‌های مناسبی داشتیم و می‌توان گفت بهترین وضعیت آبی استان در دوره 52 ساله را داشتیم.

وی با بیان اینکه در پی بارندگی‌های اخیر، ساماندهی دو رودخانه‌ میناب و تلنگ برای جلوگیری از بروز خسارات احتمالی ناشی از سیلاب‌ در دستور کار قرار گرفت، تصریح کرد: شهرستان میناب در حد فاصل سد استقلال تا دریا دارای 30 مرکز جمعیتی است که در بارندگی‌های آینده امکان دارد آسیب ببینند.

ملایی ساماندهی رودخانه تلنگ را مورد تاکید فرماندار و مدیریت بحران استان هرمزگان دانست و عنوان کرد: در مواقع سیلاب بخشی از روستاها و اراضی کشاورزان در معرض آسیب هستند، به همین جهت طرح ساماندهی این دو رودخانه تهیه و امروز از نظر فنی تصویب شد. با اجرای  این طرح، شش روستا ایمن می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان مطرح کرد: در پی ساماندهی رودخانه میناب، روستای تمبک، اراضی کشاورزی این منطقه و بخشی از محدوده شهر میناب ایمن‌سازی می‌شود که در صورت عدم اجرای این پروژه در سال‌های آتی با مشکلات جدی روبرو خواهیم شد.

ملایی بیان داشت: اگر رودخانه میناب را در محدوده شهر ساماندهی کنیم حدود 140 هکتار اراضی مازاد برای اجرای طرح‌های گردشگری در اختیار توسعه شهر قرار خواهد گرفت که می‌توان برای ایجاد ظرفیت‌های مناسب در این منطقه و تامین بخشی از اعتبارات ساماندهی این رودخانه استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان ابراز داشت: دستور کار دوم درخواست شرکت بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی قشم در خصوص تامین آب طرح و تولید محصولات متانول و زنجیره پایین دستی است که بر اساس مصوبات سازگاری با کم آبی، منابع آبی مورد نیاز پتروشیمی ها باید در شورای منابع آب استان مصوب شود و در نهایت تامین آب اجرایی شود.

ملایی با اشاره به جلسات برگزار شده با انجمن صنفی کشاورزان استان هرمزگان، تصریح کرد: پیرو دستور استاندار هرمزگان و پیشنهاد رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کشاورزان استان هرمزگان، در خصوص استفاده بیشتر آب سد شمیل برای اراضی شمیل، برنامه‌ای در این خصوص ارائه شده است.

وی با بیان اینکه حدود هزار هکتار از اراضی منطقه شمیل از این طرح منتفع می‌شوند، ادامه داد: چون زیرساخت‌هایی نظیر تجهیزات انتقال آب نیز برای این طرح تهیه شده است می‌توان تمام هزار هکتار را کشت کرد و در مواقعی که آب سد نباشد، امکان تامین آب از طریق چاه های آب وجود دارد.

وی اظهار کرد: استفاده از آب سد به نسبت چاه‌های موجود باعث افزایش 300 درصدی کیفیت آب سدها خواهد شد که تاثیر زیادی بر روی کیفیت محصولات کشاورزی تولید شده در آن منطقه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان بیان داشت: در دشت شمیل دو هزار و 500 هکتار اراضی کشاورزی پیش‌بینی شده است که آب آن‌ها از محل سدهای شمیل و نیان تامین می‌شود.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی 500 هکتار از این اراضی در قالب طرح گلخانه به اتمام رسیده است و با همکاری سازمان سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان به دنبال واگذاری اراضی هستیم.

وی با بیان اینکه در تلاش برای ایجاد یک جریان پایه در رودخانه میناب هستیم، افزود: ایجاد جریان پایه در رودخانه میناب علاوه بر تامین حقابه زیست محیطی و تغذیه آبخوان باعث می‌شود که ظاهری زیبا نیز برای منطقه ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده در صدد هستیم که در حدود یک متر مکعب آب را در رودخانه رها کنیم تا از خشکی این رودخانه نیز جلوگیری شود.

لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات