ایجاد شرایط  انحلال برای مجریان پیشین پروژه های عمرانی

ایجاد شرایط انحلال برای مجریان پیشین پروژه های عمرانی

http://www.bananews.ir/هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای پیمانکار تاسیسات و تجهیزات صنعتی ایران گفتند: امروز شرایط برای حدود ۲۰۰ شرکت عضو این انجمن که از مجریان پیشین پروژه های عمرانی بودند ،به گونه ای فراهم شده که در حال انحلال هستند .

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، تنی چند از اعضای هیات مدیره انجمن مذکور روز سه شنبه به مناسبت برپایی همایش صنعت احداث در جمع خبرنگاران گفتند : دومین همایش صنعت احداث که قرار است در ۲۲ و ۲۳ آبان ماه جاری در تهران برگزار شود ،در واقع درخواستهای اجابت نشده قطعنامه سال گذشته را پیگیری می کند .

منوچهر اقبالی دبیر انجمن مذکور گفت :مهمترین موضوع مفاد قطعنامه سال گذشته همایش صنعت احداث ، اینکه شرکتهای عضو انجمن بابت اجرای پروژه های عمرانی نتوانستند تاکنون از کارفرمایان دولتی طلب خود را وصول کنند.

وی ضمن اذعان به طلب چند ده هزار میلیارد تومانی شرکتهای عضو این انجمن اظهار داشت :آمار دقیقی در اختیار نداریم ، اما به طور قطع تشکیلات دولت اطلاعات لازم را می تواند ارایه دهد .

محمد احمدی رئیس هیات مدیره انجمن مذکور افزود: زمان جنگ حجم فعالیت عمرانی و میزان سرمایه گذاری ها کم بود و شرکت های دولتی و خصوصی در شرایطی برابر فعالیت داشتند ،اما طی سالهای اخیر بخش خصوصی در شرایط برابر با دیگر رقبا قرار ندارد .

وی ارایه پروژه های عمرانی خارج از ضوابط پیمان به نهادهای دولتی یا شبه دولتی را به عنوان مساله فعلی مطرح ساخت و گفت : اکنون بیش از ۵۰ درصد شرکتهای عضو این انجمن بیکار هستند .

احمدی افزود:شماری از شرکتهای عضو که مشغول به کار هستند ، در واقع کارهای قدیم و باقیمانده را مفاصا می کنند .

محمد فریدنی نایب رئیس هیات مدیره انجمن یادشده گفت :اکنون بیشتر پروژه های عمرانی به شرکتها و سازمانهای نیمه دولتی یا وابسته به دولت ارجاع می شود و در مناقصات نیز بخش خصوصی خارج از عرف و قانون نمی تواند پروژه در اختیار بگیرد .

وی یادآورشد : نبود و کمبود فعالیت شرکتهای عضو سبب شده تا آنها خواستار تعلیق فعالیت خود در چارچوب عضویت در انجمن شوند و به این ترتیب بخش خصوصی در عرصه فعالیت های عمرانی حضور کم رنگی خواهد داشت .

مرتضی بنی احمد عضو هیات مدیره انجمن مذکور با بیان اینکه در شرایط فعلی شرکتهای عضو با ۸۰ درصد ظرفیت خالی مواجه هستند ، گفت : آن گروه ۱۵ تا ۲۰ درصدی که فعال هستند ،باقیمانده پروژه های دردست اقدام گذشته را دنبال می کنند .

به گفته وی ، امروز برای اجرای پروژه های بزرگ شرکت های دولتی از امکان بهتری برخوردارند و بخش خصوصی قادر به گرفتن پروژه نیست و در مواردی هم ارجاع کار به شیوه دست دوم صورت می گیرد .

این عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای پیمانکار تاسیسات و تجهیزات صنعتی ایران تصریح کرد : رتبه بندی شرکتها از اعتبار چهارساله برخوردار است و مجدد مورد بررسی صلاحیت می شوند ،چنانچه پروژه ای را اجرا نکنند از رتبه مربوطه تنزل پیدا می کنند و بتدریج از این بخش حذف خواهند شد .

دومین همایش صنعت احداث از سوی تشکلهای فنی ومهندسی 'انجمن شرکتهای ساختمانی ،انجمن صنفی شرکتهای پیمانکار تاسیسات و تجهیزات صنعتی ایران ،جامعه مهندسان مشاور ایران ، انجمن صادرکنندگان خدمات فنی ومهندسی ایران و انجمن شرکتهای مهندسی و پیمانکاری نفت ،گاز و پتروشیمی در روزهای ۲۲ و ۲۳ آبان ماه جاری در تهران برگزار خواهد شد .

 

    نظرات