از افتتاح پروژه‌های شهری تا بازدید از رسانه‌ها

از افتتاح پروژه‌های شهری تا بازدید از رسانه‌ها

از افتتاح پروژه‌های شهری تا بازدید از رسانه‌ها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای شهر مشهد، نشست این هفته کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد با اتفاقات مهمی برگزار شد. رونمایی از پوستر جایزه ادبی مشهد و پوستر رویداد ملی نقاشی توس و همچنین تقدیر از استاد خواجوی، نقاش برجسته با حضور تعدادی از چهره‌های شاخص شاهنامه‌پژوه رویدادهای جالب این جلسه بودند.
بررسی لایحه اقدامات حمایتی کاهش آثار اجتماعی و اقتصادی ناشی از کرونا در سه‌ماهه دوم سال جاری، جانمایی گرم‌خانه‌ها و طرح طراحی الگو و توانمندسازی (سیاست‌گذاری) ورزش حاشیه شهر نیز در این کمیسیون مطرح شد.
رئیس کمیسیون در این جلسه گفت: رویدادهای «جایزه ادبی مشهد» و «نقاشی ملی توس و شاهنامه» باهدف تقویت و برجسته‌سازی هویت و مزیت‌های فرهنگی شهر برگزار می‌شود.
معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل ارشاد خراسان رضوی نیز به‌عنوان مهمان ویژه این جلسه نگاه ویژه شورای پنجم به حوزه فرهنگی و هنری را از اتفاقات خوب ۳ سال اخیر برشمرد و هم‌افزایی اداره کل ارشاد و مدیریت شهری، بیش از هر زمان دیگری ضروری دانست.
افشین تحفه‌گر افزود: توجه و نگاه ویژه به حوزه‌های فرهنگی و هنری یکی از اتفاقات خوبی است که در دوره شورای پنجم شهر مشهد شاهد آن هستیم و با توجه به شرایط ویژه‌ای که امسال در آن قرار داریم، این هم‌افزایی، از هر زمان دیگری ضروری‌تر است.

در نشست کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک هم بررسی لوایح انتشار اوراق صکوک اجاره برای خرید اتوبوس و دریافت تسهیلات بانکی مازاد بر بودجه مصوب شهرداری در ابتدای نشست در دستورکار قرار گرفت. برنامه‌های پیشنهادی جهت نوسازی ناوگان و تبصره ۵ مصوبه افزایش نرخ کرایه تاکسی در سال ۱۳۹۹ با موضوع تعیین کرایه ثابت در خطوط شهری نیز مطرح شد.

بررسی طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی در جلسه کارگروه قوانین و آیین‌نامه‌های کمیسیون حقوقی و تدوین نظریه نهایی کارگروه در خصوص طرح تفصیلی پیشنهادی حوزه جنوب شرق نیز موضوع کارگروه تخصصی- پژوهشی شهرسازی بود.

کمیسیون برنامه‌وبودجه نیز محاسبه بهای تمام‌شده خدمات و کرایه دریافتی از مسافران به بخش خصوصی اتوبوس‌رانی در سال ۱۳۹۸، بررسی لایحه اصلاح مصوبه مرتبط با ۲۰۰۰ دستگاه دوچرخه اشتراکی، اعتراض فرمانداری به مصوبه تأسیس دبیرخانه دائمی سازمان فرهنگی هنری فارسی‌زبانان(ایتا)، نحوه اجرای مصوبات مرتبط با جرائم تخلفات ساختمانی، لوایح محاسبه رایگان زیربنای مازاد بر پروانه زائرسراهای ارزان‌قیمت و تسریع روند خرید صاحبان املاک و حقوق را در دستور کار خود داشت.
نشست بررسی طرح پژوهشی تهیه کتابچه مناسبات شهرنشینی در کمیسیون حقوقی و جلسه هیئت‌امنای مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد هم از برنامه‌های این روز بود.

همچنین خبری از قول نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی نیز مبنی بر تمدید سه‌ماهه لایحه حمایتی مدیریت شهری از صنوف منتشر شد.
رمضانعلی فیضی گفت: با توجه به تداوم شیوع ویروس کرونا و متضرر شدن واحدهای صنفی مختلف، علاوه بر بخشودگی و تخفیف سه‌ماهه نخست بخشی از عوارض و اجاره‌بها و ...، بخشودگی ۳ ماهه دوم نیز در دستورکار شورای شهر قرارگرفته که پس از بررسی در کمیسیون‌های مختلف در جلسه علنی مطرح خواهد شد.
به عادت یکشنبه‌ها چهار جلسه کمیته نظارتی این‌بار در مناطق یک، ۴، ۶ و ۸ برگزار شد.
رئیس کمیته نظارتی شماره ۴ در این جلسات گفت: موفقیت مدیریت شهری درگرو جلب مشارکت مردمی است.
احمد نوروزی افزود: دیوار حائل شهرک شهید بهشتی و باهنر، معضلی چندین ساله بود که در این دوره از مدیریت شهری با تکیه‌بر نقش‎آفرینی شورای اجتماعی محلات و دفاتر تسهیلگری در تعامل با ساکنان برطرف شد؛ این حذف دیوار نشان از قدرت فعالیت‌های اجتماعی در اقدامات عمرانی است.

رئیس کمیسیون حقوقی نیز حذف دیوار شهرک شهید بهشتی و پردیس، ثمره شهر ترمیمی دانست و گفت: شهر ترمیمی، به دنبال افزایش زیست‌پذیری شهر است. سیدمحسن حسینی‌پویا بیان کرد: براساس شهر ترمیمی، اقدامات ارزشمندی در سایه تعامل و همکاری با دفاتر تسهیلگری، در بسیاری از مناطق کم‌برخوردار و پیرامونی شهر مشهد ازجمله محله سیس‌آباد انجام‌شده که خوشبختانه نتایج خوبی هم داشته است؛ برداشته شدن دیوار حائل شهرک شهید بهشتی و پردیس ثمره پیگیری‌هایی بوده که در راستای شهر ترمیمی صورت است.

دیگر رویداد مهم، برگزاری نشست کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط‌زیست شورا بود که طی آن گزارش معاون خدمات و محیط‌زیست شهری شهرداری مشهد در خصوص برنامه‌های آموزش شهروندی در حوزه فعالیت‌های معاونت خدمات و محیط‌زیست و لایحه ساماندهی مشاغل ناایمن، مزاحم و آلاینده شهری بحث شد.
مجتبی بهاروند، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک هم در بازدید از بلوار سجادیه از اتصال بلوار سجادیه به بزرگراه آزادی خبر داد.
وی افزود: مسیر اتصال بلوار سجادیه به بزرگراه آزادی، باهدف کاهش ترافیک بزرگراه آیت ا... هاشمی رفسنجانی و همچنین تسهیل تردد شهروندان، روز سه‌شنبه، ۱۴ مردادماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

بازدید شهناز رمارم، عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر مشهد به همراه جمعی از مدیران شهری و اعضای شورای اجتماعی محلات منطقه ۳ از خیابان‌های گاز، مسلم، فاطمیه و حبیب نیز آخرین اتفاق بود.
دوشنبه؛ دو مصوبه در صدمین صحن علنی
در یکصدمین صحن علنی شورای اسلامی شهر مشهد، اصلاح یک‌بند از آیین‌نامه پرداخت تسهیلات بانکی به طرح‌های ساماندهی و انتقال مشاغل مزاحم و آلاینده به محل‌های مجاز و بازنگری محاسبه حقوقات کاربری بهداشتی، درمانی، ورزشی و آموزشی در حوزه‌های درآمدی و اصلاح مصوبه محاسبه ارزش معاملاتی ساختمان به تصویب رسید.
نایب‌رئیس شورای شهر مشهد در آغاز این جلسه با تأکید بر اینکه موانع پیشروی اجرایی شدن مصوبات شورای شهر برداشته می‌شود از تصویب بیش از ۷۰۰ طرح و لایحه در ۳ سال فعالیت شورای پنجم خبرداد.
حمیدرضا موحدی‌زاده: حدود ۱۰ درصد از مصوبات شورای شهر مشهد در شهرداری عملیاتی نشده و با موانعی روبرو هستند که در یک سال آینده جویای علل تأخیر پیش‌آمده در فرآیند اجرای مصوبات خواهیم بود تا آن‌ها را برطرف کنیم.
نشست کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها نیز به بررسی لوایح انتشار اوراق صکوک اجاره برای خرید اتوبوس، دریافت تسهیلات بانکی مازاد بر بودجه مصوب شهرداری و محاسبه رایگان زیربنای مازاد بر پروانه زائرسراهای ارزان‌قیمت اختصاص یافت.
جلسه کمیته نظارتی شماره دو شورا نیز با موضوع بررسی پرونده‌های شهروندان منطقه ۲ برگزار شد.
سه‌شنبه؛ افتتاح و بازدید
نایب‌رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد در افتتاح سه پروژه شهری بازگشایی اتصال بلوار سجادیه به بزرگراه آزادی، بازگشایی بلوار رضویه و تعریض پل زرکش و ساماندهی ورودی روستای باغون آباد حضور یافتند.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری در این مراسم اتصال سجادیه به بزرگراه آزادی را گامی در جهت تکمیل شبکه شهری محدوده الهیه برشمرد و خواستار ورود استانداری به موضوع تعیین تکلیف هزار هکتار از اراضی محدوده مشهد شد.
محمدهادی مهدی‌نیا افزود: اتصال بلوار سجادیه به بزرگراه آزادی گام تأثیرگذاری در جهت تکمیل توسعه شبکه شهری محدوده الهیه بوده و امیدواریم و بااتصال و بازگشایی بلوار مهدیه به بزرگراه آزادی و اتصال بلوارهای سجادیه و مهدیه به شاندیز بتوان الهیه را از بن‌بست خارج کرد.احمد نوروزی، رئیس کمیسیون اقتصادی شورا نیز به بازدید از آرامستان بهشت رضوان رفت.
وی در جریان بازدید گفت: افزایش دسترسی‌های ایمن به بهشت رضوان با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط انجام می‌شود. گروه‌های جهادی و مردم، کادر درمان و آرامستان‌ها را فراموش نکنند. بهشت رضوان نیازمند مسیرهای دسترسی ایمن بیشتری است و به‌منظور تحقق این مهم، همکاری مشترکی بین اداره‌کل راه و شهرسازی استان و شهرداری مشهد، با حمایت استانداری، باید شکل گیرد.

کمیسیون شهرسازی و معماری هم سه‌شنبه با موضوع بررسی لایحه اصلاح پیوست مصوبه راه‌اندازی و فعال‌سازی دفاتر توسعه محلی(تسهیل گری) تشکیل جلسه داد.
برگزاری جلسه کارگروه قراردادهای کمیسیون حقوقی، املاک و قراردادها برای بررسی و جمع‌بندی نهایی لایحه بسته تحقق‌پذیری، اصلاح، نوسازی و بهسازی بافت فرسوده آبکوه پایان¬بخش برنامه¬های این روز بود.

گزارش رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد از روند تحقق منشور حقوق شهرنشینی هم منتشر شد. سیدمحسن حسینی‌پویا تأمین پیش‌نیازهای ایجاد شهر همگان را از مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده درخصوص اجرای برنامه‌های ویژه تحقق اهداف منشور حقوق شهرنشینی برشمرد.
دیدار رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد با حجت‌الاسلام صاحبقرانی، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان خراسان رضوی و جمعی از مدیران شهری در راستای ایجاد هماهنگی‌های لازم برای ایام سوگواری محرم و صفر از رویدادهای جالب‌توجه بود.
همچنین با نزدیک‌شدن به‌روز خبرنگار، اعضای شورای اسلامی شهر مشهد با حضور در دفاتر رسانه¬های مکتوب و مجازی استان ازجمله روزنامه شهرآرا، خبرگزاری ایسنا و مهر از خبرنگاران مشهدی تقدیر کردند.

بازدید رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد از پروژه کوه پارک دیگر رویداد میدانی این روز را شکل داد.
وی در این بازدید برنامه گفت: کوه‌پارک، مستعدترین ظرفیت شهری برای دوچرخه‌های اشتراکی است.
مجتبی بهاروند افزود: پروژه کوه‌پارک، مستعدترین ظرفیت شهری برای اجرای طرح دوچرخه‌های اشتراکی است؛ برهمین اساس، به‌زودی ایستگاه‌های این دوچرخه‌ها در مکان‌های مناسب نصب خواهد شد تا شهروندان بتوانند از این زیرساخت و بستر مهیا شده به بهترین شکل بهره‌ ببرند.

چهارشنبه‌های پاسخگویی این هفته با حضور حمیدرضا موحدی‌زاده، نایب رئیس شورا همراه بود. وی در حاشیه این پاسخگویی گفت: طرح تفصیلی باید پاسخگوی نیازهای امروز و آینده شهر باشد.
وی با تأکید بر ضرورت مطالعات همه‌جانبه در طرح‌های شهری گفت: طرح تفصیلی می‌بایست به‌گونه‌ای طراحی شود که نیازهای امروز شهر پویا و دغدغه‌های آینده را پاسخگو باشد.

در نشست فوق‌العاده کمیسیون برنامه‌وبودجه موضوع ادامه بررسی اسناد طرح تفصیلی پیشنهادی حوزه جنوب شرق در موضوعات مرتبط با کمیسیون مطرح شد و در کمیسیون تلفیق شورا هم بررسی اسناد طرح تفصیلی پیشنهادی حوزه جنوب شرقی در دستورکار بود.
این هفته جلسه کارگروه تخصصی بودجه و حسابرسی شورای شهر مشهد، سیستم الماس در راستای استقرار سیستم بهای تمام‌شده در شهرداری را ارزیابی کرد.

رئیس شورای شهر مشهد هم در آیین گرامیداشت چهلمین سالگرد تا سیس جهاد دانشگاهی و تقدیر از جهادگران نمونه کشوری شرکت کرد و گفت: جهاد دانشگاهی، مجموعه‌ای با ظرفیت‌های متنوع و متکثر و نیروی انسانی با همیت سازمانی علت مانایی و پویایی جهاد دانشگاهی است.
محمدرضا حیدری تصریح کرد: شورای پنجم و مدیریت شهری مشهد تعاملات خوبی با جهاد دانشگاهی داشته و از ظرفیت‌های این مجموعه استفاده بهره برده‌ایم؛ ظرفیت‌های بیشتری وجود دارد که می‌توان آن‌ها را فعال کرد و خروجی آن را در خدمت مردم قرارداد.
بازدید جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد از خبرگزاری ایرنا و پایگاه خبری افق‌اندیشان مشهد به مناسبت روز خبرنگار، رویداد خاص پایان هفته بود.

پیام شورای شهر به مناسبت روز خبرنگار هم منتشر شد که در آن خبرنگاران را وارثان قلم و اندیشه‌ لقب داده¬شدند و یاد خبرنگارانی که با فداکردن جان خود، نگذاشتند جامعه‌ای در خواب غفلت فرو رود، زنده شد.
بازدید رئیس و نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر مشهد از شهرداری منطقه ۴ و پروژه‌های عمرانی منطقه نیز برنامه میدانی پنجشنبه بود.

نایب رئیس کمیسیون در این بازدید گفت: بسته‌های تشویقی شورای پنجم ویژه مناطق کم‌برخوردار مشهد بی‌سابقه است. مدیریت شهری برای رفع دغدغه‌مندی مالکیت و رسمی شدن املاک عزم جدی دارد.
محمدحسین ودیعی ادامه داد: ساکنان مناطق کم‌برخوردار و پیرامونی که دغدغه‌مند حوزه مالکیت و رسمی شدن املاک و اراضی خود هستند، می‌توانند از ظرفیت‌های قانونی که شورای پنجم در قالب بسته‌های تشویقی درنظر گرفته، بهره ببرند؛

براساس این مصوبات، شهرداری مشهد نه‌تنها در بسیاری از بخش‌ها تمامی حقوق خود را بخشیده، بلکه یارانه‌هایی را هم برای ساماندهی بافت‌های فرسوده درنظر گرفته است.

خبر ویژه رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار تأکید بر مشارکت مستقیم مردم به‌‎عنوان تنها راهکار عملی بازآفرینی بود. رمضانعلی فیضی، تنها راهکار عملی احیا و بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری در کلانشهرهای کشور را استفاده از ظرفیت، استعداد و توانمندی‌های گروه‌های مردمی و نقش‌آفرینی مستقیم مردم در این فرآیند دانست.
نشست کارگروه تخصصی -پژوهشی شهرسازی شورای شهر نیز جزئیات زیردستی وحدت رویه کمیته‌های فنی و شهرسازی را مدنظر داشت.

کلید واژه ها: شورای شهر - مشهد -
لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات