ساختارهاي شديدا" متمركز مديريت منابع آب ديگر پاسخگو نيست/ از تمركزگرايي و بخشي‌نگري فاصله بگيريم

ساختارهاي شديدا" متمركز مديريت منابع آب ديگر پاسخگو نيست/ از تمركزگرايي و بخشي‌نگري فاصله بگيريم

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، «رضا اردكانيان» روز يكشنبه در نشست هم‌اندیشی بازطراحی ساختار کلان بخش آب کشور كه با حضور نمایندگان دستگاه‌های ستادی و اجرایی مرتبط با موضوع آب برگزار شد، افزود: ناديده نگيريم كه ما در يك ساختار كاملا" معيوب و غير همراه با عرصه مديريت منابع آب فعاليت مي‌كنيم؛ ساختاري كه از بدو تاسيس شديدا" متمركز است.
وي افزود: اين تمركزگرايي در دهه‌هاي نخست عمر خود به‌دليل وجود جمعيت كم در كشور، گره‌گشا بوده است تا مشكل‌ساز، اما چنين ساختاري هم‌اينك با 31 استان با گستردگي و جمعيت 83 ميليوني قطعا" ديگر جوابگو نيست و كشور در عين تمركز گرفتار بلاي بخشي‌نگري است.
اردكانيان گفت: ساختارهاي ما قبل از خود ما ساختارهاي شديدا" بخشي است و ما در این ساختار، مظروفي هستيم كه به شكل ظرف درآمده‌ايم؛ خارج از اين ظروف، همه باور داريم كه عرصه مديريت منابع آب عرصه‌اي بين بخشي است و بدون كار كردن با هم به جايي نخواهيم رسيد، اما به محضي كه داخل ظروف مي‌شويم ظاهر آن‌ها را به خود مي‌گيريم و از قبل تا به امروز اين گونه بوده است.
وي تصريح كرد: اين عرصه به منزل نخواهد رسيد مگر اين كه از اين دو بيماري مزمن "تمركزگرايي" و "بخشي نگري"، ولو موقتي فاصله بگيريم.
وزير نيرو خطاب به شركت كنندگان در اين نشست گفت: در این راستا همه "مسئوليت‌ها" را متوجه وزارت نيرو و در اين وزارتخانه متوجه شخص بنده بدانيد و من همه اين مسئوليت‌ها را مي‌پذيرم. اما همه "اختیار" را باید به اشتراک بگذاریم تا با توان علمی و تجربه چندین ساله هر کدام از شما حاضران، بتوانیم به یک نتیجه مناسب و مشترک برسیم.
اردكانيان افزود: در عرصه‌هايي از جمله آب يك دستگاه هماهنگ كننده مي‌شود، ما متولي آب هستيم اما اين تولي‌گري بايد بازتعريف شود؛ اين بدان معناست كه متولي آن هستيم كه به عنوان هماهنگ كننده مسئله آب را برطرف كنيم.
وي همچنين گفت: زمان مناسب يك سري كارها سال آخر دولت است و يكي از اين كارها هماني است كه نشست امروز به خاطر آن تشكيل شده است.
اردكانيان ادامه داد: ظرفيت بسيار خوبي در هر سه كميسيون تخصصي مجلس و مركز پژوهش‌هاي مجلس وجود دارد. در همه دستگاه‌ها هم افراد علاقه‌مند و متخصص داريم؛ در همین جلسه نیز افراد حقیقی باتخصص و توانمندی بالایی حضور دارند که این تصمیم بزرگ، نیازمند ایفای نقش فعال توسط آنهاست، هر زمان هم اقتضا كند سريعا لباس مسئوليت حقوقي را به تن کرده و از آن جايگاه نقطه نظرات را دنبال مي‌كنيم.
گفتنی است در این نشست هم‌اندیشی، مدیران ستادی شرکت مدیریت منابع آب ایران و مدیران عامل شرکت‌های آب منطقه‌ای سراسر کشور هم از طریق ویدئوکنفرانس مباحث و نقطه‌نظرات حاضران نشست را دنبال کردند. همچنین در این نشست، صدیقه ترابی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفا و مرتضی بخشایش، مدیرکل دفتر توسعه مدیریت و تحول اداری، مباحث مربوط به قانون مدیریت کلان آب کشور و موارد پیشنهادی وزارت نیرو برای اصلاح و تغییر ساختار مدیریت کنونی بخش آب را ارائه کردند.
همچنین در این نشست نمایندگانی از مرکز پژوهش‌های مجلس، سازمان‌های محیط زیست، بازرسی کل کشور، برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی، کشور، اقتصاد و صمت حضور داشتند و نقطه‌نظرات خود را درباره ساختار جدید آب کشور و چالش‌های پیش رو ارائه کردند.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات