ساخت‌وسازها ۲ برابر شد

ساخت‌وسازها ۲ برابر شد


رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی اعلام کرد⁠ ⁠در دو سال گذشته با وجود رکود اقتصادی و با رشد منفی ۱۲.۵ درصد، حجم ساخت‌وسازها از ۴ به ۸ میلیون متر مربع رسیده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی، به مناسبت بزرگداشت روز خبرنگار و تقدیر از صاحبان تفکر و راویان اخبار عرصه ساخت و ساز و خدمات مهندسی، با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی، مراسمی در محل سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی برگزار شد.

در ابتدا نماینده هیأت مدیره سازمان در امور رسانه، ضمن خیر مقدم و تبریک روز خبرنگار، گزارشی از نحوه عملکرد سازمان و تعامل ویژه هیأت مدیره دوره هشتم با اصحاب رسانه ارائه نمود.

افزایش تعرفه خدمات مهندسی در سال۹۹

دکتر مزدا نوبری اظهار داشت: یکی از داعیه‌های ما این است که نظام‌مهندسی به‌عنوان بزرگترین جامعه صنفی-تخصصی کشور باید در بخش علمی و تخصصی نظام‌های توسعه‌ی شهر نقشی پررنگ و مسوولیت پذیر داشته باشد.

دبیر سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: تمامی اعضاء سازمان‌نظام‌مهندسی از بابت عضویت خود در این سازمان، شخصیتی از بخش غیردولتی محسوب می‌شوند و علیرغم پیگیری‌های استانی، توقف در ابلاغ افزایش تعرفه‌های خدمات مهندسی سال۹۹ تااین لحظه، روا نبوده و لازم است هرچه سریعتر در این زمینه اقدام اجرایی صورت پذیرد.

مزدا نوبری افزود: اگر در پروژه‌های شهری، از نگرش تخصص‌مدار مهندسین بهره‌گیری نشود، شهری غیرمهندسی و دور از مبانی عالمانه ساخت‌وساز خواهیم داشت.

الزام به رعایت قوانین و مبانی فنی

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی در ادامه جلسه ضمن تبریک روز خبرنگار، اظهار کرد: امروز صاحبان رسانه و فکر سرنوشت‌ها را تعیین می‌کنند و با شفاف سازی و آشکارسازی مسائل زمینه ساز تصمیم گیری مسوولان می‌شوند. اهالی رسانه نباید هیچ فرد یا جریانی را به حال خود رها کنند، باید پنهان‌ها را آشکار نمایند.

محمدحسین شرکاء ادامه داد: از اهالی رسانه انتظار می‌رود از عملکرد دستگاه‌های اجرایی و مدیران آنها گزارش تهیه کنند و میزان هزینه و سلامت کار، شفاف سازی و عملکرد هر مدیر مشخص شود.

در ادامه این نشست، محمدحسین شرکاء در پاسخ به سوالات خبرنگاران، با بیان اینکه هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی از دو سال گذشته تغییرات ساختاری و عملکردی زیادی داشته است، اظهار کرد:در این مدت هشتمین هیأت مدیره سازمان برای ارتقای دانش صاحبان حرفه، ارتقای کیفی ساختمان سازی، سلامت و شفاف سازی روند کار و جلوگیری از امضاء فروشی تلاش بسیار کرد و مباحث آموزشی را در پیش گرفت.

وی افزود: متأسفانه در ساخت‌وسازها قوانین به درستی رعایت نمی‌شود و کنترل درستی نیز بر اجرای آن صورت نمی‌گیرد. طی دو سال گذشته با وجود رکود اقتصادی و با رشد منفی ۱۲.۵ درصد، حجم ساخت‌وسازها از ۴ به ۸ میلیون متر مربع رسیده است.

شرکاء در ادامه پاسخگویی به سوالات تصریح کرد: برای ساختمان‌های ناایمن شهری جلسات متعددی با دستگاه‌های مختلف تشکیل و برگزار شده و تمام ساختمان‌های ناایمن شناسایی شده‌ است. در حال حاضر و به مرور در حال بازدید از ساختمان‌های ناایمن هستیم و گزارش آن و نواقص پروژه‌ها را به صورت مکتوب به مرجع نظارتی تحویل می‌دهیم. همچنین در تلاش برای اصلاح نواقص قبل از بروز اتفاق و مشکلات جدی هستیم.

مهندس حسین‌پور عضو هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی نیز در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت: سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان نظام مهندسی ساختمان، ثبت اسناد و شهرداری منعقد شد که براساس آن ظرف مدت یک هفته نقشه‌های پایه پایان کار با قوانین سختگیرانه توسط نظام مهندسی تهیه شد. بر این اساس قرار شد بعد از صدور پایان کار، نقشه‌های پایه به اداره ثبت ارجاع شود تا بر اساس همین اسناد، سند برای واحدهای تفکیکی صادرگردد

در انتهای مراسم، از فعالان رسانه ای در حوزه ساخت و ساز با اهداء لوح، تقدیر به عمل آمد.
لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

      نظرات