معماری با تقلید از اشیاء واقعی

معماری با تقلید از اشیاء واقعی

شهریار تبریز/آذر کریم‌زاده: معماری متقارن به طراحی سازه هایی اشاره دارد که از عناصر واقعی تقلید می کنند. این می تواند کپی از برج ایفل یا بنایی ماهی شکل باشد. معماران چنین ساختمان هایی، همه این رویکرد را به کار گرفته اند تا به معنای واقعی کلمه منبع تجسم واقعی از منبع الهام خود ارائه کنند.

بنابراین جز این متصور نمی شود که این ساختمان ها واقعاً شبیه اشیایی هستند که از آنها الهام گرفته اند. نوشته حاضر، به معرفی چندین نمونه از معماری تقلیدی یا میمتیک می پردازد.

هتل سمینوله هارد راک ، فلوریدا، ایالات متحده

عناصر موسیقی همیشه جزئی از طراحی هتل‌ها، رستوران‌ها و اماکن تفریحی در سراسر دنیا بوده‌اند و هتل سمینوله هارد راک در فلوریدا نیز از این قاعده مستثنی نیست و این بار به شکل دیگری عنصر موسیقی را در خود جای داده‌ است. آخرین ساختمان نمادین انتخاب شده هارد راک توسط معمار استیو پک طراحی شده و در سال ۲۰۱۹ به مرحله تکمیلی رسید. این ساختمان به شکل گیتار  با نمای شیشه ای مایل به آبی و به طول ۱۳۷ متر شامل یک هتل لوکس ۱۲۰۰ اتاقه، رستوران، استخر خانوادگی و کازینو به سبک لاس وگاس است.

ساختمان لوتوس، ووجین، چین

در سال ۲۰۱۳، معماران استودیو ۵۰۵، یک ساختمان عمومی را به شکل گل نیلوفر آبی که روی آب قرار داده شده است، طراحی کردند. قرار است مرکز عمومی و پارک همگانی آن الهام بخش خلاقیت و تقویت ارتباط عاطفی با شهر باشد. این ساختمان در بالای یک دریاچه مصنوعی قرار دارد که خود توسط یک ساختمان شهری دو طبقه زیرزمینی حفاظت می شود که مجهز به سالن های نمایشگاهی، سالن های جلسات و مراکز همایش است.

ورودی ساختمان در زیرزمین است. هنگامی که وارد سالن گل نیلوفر آبی می شوید، با جو بسیار روشنی روبرو می شوید، به همین دلیل این مجموعه اغلب با یک کلیسای جامع نور مقایسه می شود. در بالای آن، لوستر غول پیکر با ۷ متر ارتفاع نصب شده است. دیوارها با مربع های معرق شش ضلعی سفید، بژ و از جنس فولاد ضدزنگ پوشیده شده اند.

این پروژه به منظور به حداقل رساندن مصرف انرژی طراحی شده است. در واقع، ۲۵۰۰ شمع زمین گرمایی (ژئوترمال) جهت حفظ گرما در زیر دریاچه مصنوعی قرار د اده شده اند. چگالی آب دریاچه بسته به فصل، امکان از قبل خنک یا گرم شدن سیستم تهویه هوا را تسهیل می کند. تبخیر آب دریاچه در تابستان نیز دیواره های خارجی آن را تازه نگه می دارد.

دبی فریم، دبی، امارات متحده عربی

قاب دبی شامل دو برج باریک با ۱۵۰ متر ارتفاع است که به وسیله گذرگاهی به طول ۹۳ متر به بالا وصل شده اند. همانطور که از نام آن پیداست، این ساختمان به خوبی در تصویر قاب ساخته شده است که خط افقی آسمان دبی را نمایان می کند. سکوهایی که امکان تماشای پل و گذرگاه را میسر می سازد و کف شیشه ای آن، چشم انداز چشمگیری از هر دو بخش مدرن و قدیمی شهر را ارائه می دهد. در واقع، این قاب که از جنس شیشه، فولاد، آلومینیوم و بتن آرمه ساخته شده‌است، به گونه‌ای جانمایی شده‌است که نمادهای دبی نوین از یک سو قابل دیدن باشند و از سوی دیگر آن، بازدیدکنندگان بتوانند بخش‌های قدیمی شهر دبی را نیز ببینند.

برج بی ام دابلیو، مونیخ، آلمان

معمار اتریشی کارل شووانزر  برج BMW  "چهار سیلندر" را طراحی کرد که به شکل سیلندرهای یک موتور خودرو می باشد. این ساختمان در سال ۱۹۷۲، درست در زمان شروع بازی های المپیک تابستانی همان سال به پایان رسید. شکل آینده نگرانه آن حتی باعث شده است تا در نمایشگاه کلاسیک علمی تخیلی رولربال که در سال ۱۹۷۵ منتشر شد، نمایان شود.

این موزه و ساختمان BMW، در مساحت ۵۰۰۰ متر مربع خود ۱۲۰ اتومبیل، موتور سیکلت، ماشین های رقابتی، موتور ماشین و سایر قسمت های آن را در این شرکت معروف در معرض دید عموم قرار داده است. در این موزه معروف ترین برندهای ۹۰ سال تاریخ BMW، مانند BMW ۳۲۸، موتور سیکلت R۳۲ و H۲R حیرت انگیز نیز به نمایش گذاشته شده است.

قایق بادبانی سان کروز، ژئونگدونجین، کره جنوبی

بسیاری از ساختمان ها در سراسر جهان مانند قایق های بادبانی یا کشتی طراحی شده اند. با این حال، هیچ کدام به اندازه سان کروز واقع در سواحل شرقی کره جنوبی واقع بینانه نیست. این ناو دریایی که روی صخره ای مقابل دریا خم شده است، منظره ای نفس گیر از طلوع و غروب خورشید را به منصه ظهور می گذارد. این هتل به یکی از محبوب ترین مناطق توریستی قابل توجهی در کشور کره جنوبی تبدیل شده است.

کلیسای عروسی با پاشنه ­ی بلند، بودای، تایوان

ساخت یک بنا بر مبنای فرم و شکل وسایل زندگی مثل سبد، ساز موسیقی، فرم بدن پرندگان و حیوانات و از همه مهمتر لباس‌ها سابقه و نمونه‌های زیادی ندارد، اما در جهان هستند ساختمان‌هایی که به این اشکال طراحی و ساخته شده‌اند. این دست ساختمان‌ها در ردیف ساختمان‌های عجیب و غریب قرار می‌گیرند و امروز نمونه‌ تازه‎ای از این عجایب را به شما معرفی می‌کنیم :

بیشتر کلیساهای مسیحی دارای اشکال مشترک و تزئینات کلاسیک مانند صلیب و برج ناقوس هستند. با این حال، این کلیسای تایوانی از بقیه متمایز است : این تنها کلیسای به شکل کفش پاشنه بلند است. براساس رکوردهای جهانی گینس، این ساختمان دارای عنوان معتبر "بزرگترین سازه کفش شکل در جهان" است که می تواند رفرنسی عاشقانه به داستان سیندرلا باشد که کفش خود را از دست می دهد تا او را برای گفتن "بله" به مقصد ممتازی هدایت کند.

این ساخت و ساز در ۱۰ ژانویه ۲۰۱۶ به پایان رسید که به شکل کفش پاشنه بلند ۱۷.۷۶ متر، عرض ۱۱۹۱ متر و طول ۲۵.۱۶ متر دارد. این کلیسا از ۳۲۰ قطعه شیشه رنگی ساخته شده و عکس‌های هوایی که از آن گرفته شده نشان می‌دهد که دارای یک صحن روباز مجهز به نورافکن است. در سال ۲۰۱۷، اداره گردشگری برنامه ریزی کرده بود که امکانات اطراف کلیسا را ‌به روز کند و در این راستا یک سری از تبلیغات را برای کلیسا به اجرا درآورد.  در حالی که از آن به عنوان کلیسا یاد می شود، مقامات محلی می گویند که کارکرد اصلی آن تهیه غذا و عروسی و عکس گرفتن است. گفته می شود علاوه بر معماری زنانه محور، فضای داخلی این عبادتگاه بیش از ۱۰۰ ویژگی را در اختیار شما قرار می دهد، از جمله صندلی های مدل عشق، بیسکویت و کیک و تزیینات برگ افرا. هزینه ساخت این کلیسا که عرض آن به بیش از ۱۰ متر می‌رسد حدود ۶۸۶ هزار دلار است.

ساختمان فیل (برج چانگ)، بانکوک، تایلند

اگر خودتان در بزرگراه بانکوک پشت فرمان باشید، انتظار می رود که تمرکزتان ناگهان مختل شود. شما حتما از کنار این فیل ۱۰۲ متری ۳۲ طبقه عبور خواهید کرد. متشکل از سه برج متصل عظیم فیل شکل که در سال ۱۹۹۷ تکمیل شد، این ساختمان جزو برترین های بانکوک پیشرو ایده شهر معلق هستند. همچنین نمونه ای کامل از یک ساختمان است که می تواند از توانایی آسانسور مولتی برای حرکت به صورت افقی نیز بهره ببرد. ساختمان فیل دارای استخر، بانک و اداره پست و همچنین تعداد زیادی رستوران و کافه در زیرزمین است.

هتل اینتل زاندام، آمستردام، هلند

هیچ چیزی معمولی تر از این نیست که یک ساختمان واقعا شبیه یک ساختمان باشد. اما بنایی را تصور کنید که بر اساس مجموعه ای از ساختمان های رنگی مختلف بهم چسبیده درست شده است. هتل های اینتل آمستردام زاندام این تصور را به شما می دهد که همه خانه ها را در یک منطقه هلندی یکجا جمع کرده و آنها را به صورت عمودی روی هم چیده اند.

برج تلفنیکا، سانتیاگو، شیلی

هنگامی که این ساختمان را در سال ۱۹۹۳ ساختند، معماران نمی توانستند پیش بینی کنند که ظاهر الهام بخش آنها در سال های بعد چقدر تغییر خواهد کرد. تلفن های همراه در دهه ۱۹۹۰ بسیار متفاوت بودند، اما هرکسی که از این دوران شناختی داشته باشد، جذابیت یکپارچه سازی با سیستم عامل برج تلفنیکا را به رسمیت می شناسد. به عنوان یک مکان برجسته معماری در شهر، به دلیل موقعیت استراتژیک و شکل خاص آن، با مارپیچی که آن را فرا گرفته است به ۱۴۳ متر ارتفاع می رسد، آخرین طبقه آن ۱۳۲ متر است. این بنا دارای ۳۴ طبقه و یک هلیکوپتر در طبقه سی و پنجم است که باعث می شود قسمت بزرگی از آن از پایتخت قابل مشاهده باشد. با وسعت ۶۳۰۰۰ متر مربع، می تواند ۲۱۰۰ نفر را در محل کار خود، در سایت های رایگان اسکان دهد.

این برج دارای هشت آسانسور قابل برنامه ریزی با ظرفیت ۲۳ نفر است. چهارتای آنها با سرعت بالا هستند و حداکثر سرعت آن ۶.۳ متر در ثانیه است.

شرکت ملی توسعه شیلات، حیدرآباد، هند

اگر در حال طراحی یک ساختمان برای آژانس دولتی اختصاص داده شده به توسعه شیلات هستید، صرفاً منطقی است که ساختمانی شبیه ماهی را در نظر بگیرید. همانطور که می گویند فرم بیانگر عملکرد است ساختمان ماهی نیز یک دفتر منطقه ای برای شرکت ملی توسعه شیلات، واقع در نزدیکی حیدرآباد در کشور هند است.

ساختمان چهار طبقه در آوریل ۲۰۱۲ رسماً افتتاح شد که نمونه ای از معماری متقارن است که عناصر تشکیل دهنده ماهی در ظاهر آن به چشم می خورد. این شامل باله چپ شاخه سمت چپ است که به عنوان سایبان بالای پله منتهی به ورودی و دو پنجره مدور به عنوان چشم عمل می کند. این بنا با پانل های استیل ضد زنگ پوشیده شده است و جدا از هسته مرکزی، کاملاً روی استوانه های آبی کم رنگ افراشته شده است. چراغ های روشن بنفش و آبی، ساختمان را در شب روشن می کنند و تصور می شود که "ماهی غول پیکر" در حیدرآباد در حال شنا است.

_____________________________

*مترجم

منبع :

https://www.urban-hub.com/fr/buildings/des-batiments-a-limage-dobjets-reels/

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات