آخرین آمار زمین لرزه شرق ترکیه

آخرین آمار زمین لرزه شرق ترکیه

http://www.bananews.ir/چهار روز از زلزله ۷٫۳ ریشتری وان ترکیه می گذرد و بر اساس اعلام ستاد بحران این شهر تاکنون ۴۶۱ نفر جان خود را از دست داده و بیش از ۱۳۵۲ نفر مجروح شده اند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به ترکیه این زلزله همچنین موجب تخریب بیش از ۲ هزار واحد مسکونی شده است که ۸۰ درصد این خسارات، فوتی ها و مجروح ها مربوط به شهر "ادرجیش" است.

هم اکنون تنها نیروهای خارجی فعال در امدادرسانی به زلزله زدگان وان نیروهای فعال جمعیت هلال احمر ایران و کشور جمهوری آذربایجان است که جمهوری آذربایجان تنها در بخش تجسس به یاری کشور ترکیه پرداخته است.

نکته قابل توجه دیگر اینکه با گذشت ۴ روز از این حادثه ، نیروهای امدادی کشور ترکیه با مشکل بهداشتی مواجه شدند. این مشکل ناشی از بوی تعفن اجساد برجای مانده از این حادثه است که فضای شهر را آلوده کرده است.

هنوز کار آواربرداری و امدادرسانی زلزله زدگان توسط کشور ترکیه ادامه دارد و گروههای امدادی هلال احمر نیز امروز در یک اقدامی بی نظیر دومین کمپینگ خود را در استادیوم ورزشی شهر وان به تعداد بیش از ۳۵۰ تخته چادر که ظرفیت جابجایی بیش از ۱۵۰۰ نفر از مردم آواره و زلزله زده وان را دارد برپا کرده اند که هم اکنون بزرگترین کمپینگ دایر شده برای زلزله زدگان شهر وان به شمار می رود.

در این میان نیز بروز پس لرزه هایی که تعداد آنها به بیش از ۲۰ پس لرزه می رسد به امری عادی برای مردم تبدیل شده است. هر چند مقیاس این پس لرزه ها کمتر از ۴ ریشتر است اما موجب رعب و وحشت برای مردم و آواره شدن آنها در کوچه و خیابان شده است. در عین حال بزرگترین پس لرزه پس از زمین لرزه ۷٫۳ ریشتری روز یکشنبه در وان حوالی ساعت ۱۸ به وقت محلی ترکیه روی داد که طی آن دو واحد مسکونی در شهر وان تخریب و سه نفر مجروح بر جای گذاشت. این پس لرزه که به مقیاس ۵٫۳ ریشتر به ثبت رسید موجب شد مردمی که منازل آنها تخریب نشده بود نیز به همراه سایر زلزله زدگان در رعب و وحشت به خیابان ها پناه بیاورند.

کسانی که موفق به اسکان در چادرهای اهدایی جمعیت هلال احمر ایران و کشور ترکیه نشدند شب را در خودروهای شخصی خود بسر بردند. بارش شدید باران به همراه دمای هوا که به زیر صفر می رسید نیز ضمن بروز مشکل برای مردم، کار امدادرسانی را نیز تا حدودی مختل کرد اما این امر باعث نشد که گروههای امدادی جمعیت هلال احمر ایران از تلاش دست برداشته و به یاری زلزله زدگان نشتابند.

بر اساس اعلام مسئولان شهر وان حضور گروههای امدادی ایران در نخستین ساعات پس از بروز این زمین لرزه قابل تقدیر و در تاریخ کشور ترکیه به ثبت خواهد رسید . هم اکنون وضعیت شهر به حالت تعطیل درآمده است و مردم در کوچه و خیابان و کمپینگ های مورد نظر ایران و ترکیه اسکان یافته و تعدادی نیز همچنان آواره کوچه و خیابان هستند.

تعدادی از شهروندان شهر وان در گفتگو با مهر از وضعیت بوجود آمده و نحوه امدادرسانی نیروهای کشور ترکیه گلایه شدید دارند و خواستار ارسال کمک های بیشتر از جمله پتو، چادر و وسایل گرمایشی هستند.

همچنین بروز پس لرزه موجب تعطیلی تمامی واحدهای تجاری، رستوران ها و هتل ها شده است.

از دیگر موارد قابل ذکر حضور فعال رسانه های خارجی و اطلاع رسانی لحظه به لحظه این حادثه است.

 

 

    نظرات