اصطلاح «توسعه» در چند دهه گذشته میراثی جز نابودی کاشان را به ارمغان نیاورده است

اصطلاح «توسعه» در چند دهه گذشته میراثی جز نابودی کاشان را به ارمغان نیاورده است

سعید ابریشمی‌راد در مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های بیست و ششمین هفته چلچراغ توسعه که در مرکز احیا شده محله درب باغ برگزار شد، گفت: آنچه که امروز در قالب ساختار و کالبد شهری مشاهده کرده و نام توسعه بر آن می‌گذاریم، هزینه سنگینی به دنبال داشته و ما را از بسیاری ارزش‌ها دور کرده است.

وی، در ادامه منظور از بازآفرینی و باززنده سازی بافت‌های شهری را تعریف پروژه‌های محرک توسعه‌ای دانست که در بافت‌های قدیمی و ساختار کهن شهر ایجاد می‌شود.

به گفته وی، هدف از اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهر به عنوان پروژه‌های محرک توسعه بازگرداندن رونق و نظام و تعاملات اجتماعی به بافت‌های قدیمی شهر است.

شهردار کاشان، با یادآوری تشکیل شهر از جسم و روح، ساختمان‌ها و عناصر فیزیکی را جزو کالبد شهر دانست و افزود: روح شهر، نظام حاکم بر تعاملات اجتماعی جاری و ساری در آن جامعه است که تمام مناسبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را تعریف می‌کند.

ابریشمی‌راد، تصریح کرد: ما با تعریف این پروژه‌های محرک توسعه نظیر احیای مراکز محله به دنبال آن هستیم که جریان زندگی و روح حاکم بر روابط اجتماعی مردم را برگردانده یا حداقل تقویت کنیم.

وی برای اجرای پروژه‌های محرک توسعه الگو یا متد استانداردی وجود ندارد بنابراین باید با حضور مردم نقص‌های احتمالی را برطرف کرد تأکید کرد: احیای فضاهای تاریخی و بااصالت صرفا با ساختمان و درخت محقق نمی‌شود بلکه با حضور و رابطه مردم بهره‌برداری واقعی از این مکان‌ها صورت می‌پذیرد.

شهردار کاشان، عزم شهرداری برای طراحی و اجرای پروژه‌های محرک توسعه را یادآور شد و از اقداماتی مانند پروژه آب‌انبار دارکوب، محله پاچنار و...در این زمینه نام برد و گفت: به عنوان نمونه بهره‌برداری از پروژه آب انبار دارکوب توانست از مکانی مخروبه و متروکه فضای شهری مناسب بسازد.

ابریشمی‌راد، وظیفه شهرداری را احیای کالبد و باززنده سازی بافت‌های تاریخی دانست اما بر نقش مهم مردم برای حضور و ایجاد روابط زنده و پویا در این فضاهای اصیل نیز تأکید کرد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کاشان

    منبع خبر

    شهرداری کاشان

    شهرداری کاشان

    شهرداری کاشان یک شهرداری در شهر کاشان می باشد

      نظرات