دستور رفع خطر سیلاب وتامین آب برای رفاه روستاییان کلات صادر شد

نشست بخشدار و مدیر امور منابع آب شهرستان کلات با مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با هدف تامین اعتبارات لازم برای لایروبی رودخانه ها واحداث دیوارهای ساحلی بستر و حریم رودخانه های روستاهای آسیب دیده از سیل مرداد ماه شهرستان کلات و همچنین اخذ مجوز برای تامین آب شرب و دام عشایر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، در این دیدار مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی تامین نیازهای اساسی و رضایت مندی اهالی روستاها ی شهرستان کلات را اولویت شرکت ذکر کرد و گفت:  باید با مردم حرف زد و گفتمان کرد و مشکل آنان را حل کرد.

محمد علایی افزود: کلات یکی از مناطق زیبای طبیعی است و سیلاب های وحشتناکی را تجربه می کند که ذات طبیعت منطقه است بنابراین نمی توان  بدون در نظر گرفتن این فضای زیبای طبیعی منطقه با اندیشه های غیر تخصصی اقدامی انجام داد بنابراین برای جلوگیری از خسارات سیل  ضروری است طرح های مدون و مبتنی بر تحقیقات را برنامه ریزی کرد.

وی درباره سرمایه گذاری و جذب گردشگر به این منطقه گفت: شرکت آب منطقه ای استان از هیچ کمکی برای سرمایه گذاری در منطقه دریغ نمی کند.

وی خاطر نشان کرد: روستاهای ژرف و ایدلیک از مهمترین بخش های زیبای منطقه هستند و همه دستگاه های متولی باید در راستای همیاری و کمک به اهالی منطقه همت کنند و ما نیز در حد ضوابط و مقررات تامین همه امکانات لازم و ضروری برای لایروبی، دیوار کشی  و انتقال آب شرب به این مناطق را در دستور کار قرار می دهیم .

علایی  در این نشست با اشاره به این که رمز و راز ماندگاری نیاکان و شرط بقای ما در این سرزمین کم آب،سازگاری با کم آبی است در ادامه خواستار تهیه گزارشی از عملکرد امور آب کلات در زمینه هایی چون: تهیه آمار رودخانه های کلات، آمار لایروبی و بازگشایی بستر رودخانه ها در سال گذشته و امسال، ساماندهی رودخانه ها و آمار لایروبی و بازگشایی مجدد حریم و بستر رودخانه هایی که در اثر سیلاب اخیر نیاز به مرمت و بازسازی مجدد دارند به همراه گزارشی از خسارت و تلفات جانی و مالی طی چند سال گذشته و مقایسه آماری از اقداماتی که طی 2 سال اخیر انجام شده  و نیازهای  ضروری و  اعتبارات لازم تهیه  و ارسال شود .

وی همچنین درباره ظرفیت و پتانسیل رودخانه های این شهرستان برای تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی و همچنین پرورش ماهی خاطر نشان کرد: خوشبختانه امسال آب کافی در رودخانه ها وجود دارد و ما با کنترل و برنامه ریزی دقیق و مدون می توانیم از این فرصت برای رونق تولید در بخش کشاورزی و دام استفاده بهینه ببریم.

علایی در خصوص تامین آب شرب و دام عشایر گفت: عشایر اقتصاد دامی و گوشتی ما را تامین می کنند بنابر این در صورتی که متولی و متقاضی داشته باشد می توانیم مجوز چاه مورد نیاز را برای آنان صادر کنیم و این در حالی است که ضروری است سیستم اکولوژی منطقه را نیز در نظر بگیریم.

وی خواستار جذب سرمایه گذار برای رونق بخش کشاورزی در مناطق منتهی به سدهای زاوبن، چهچهه و قره تیکان شد و گفت در صورت جذب سرمایه گذار برای توسعه و رونق تولیدات دامی و کشاورزی در این مناطق آب مورد نیاز این بخش را می توانیم تامین کنیم.

در ادامه این دیدار محمد غفران، بخشدار مرکزی شهرستان کلات ضمن تقدیر و تشکر از خدمات خالصانه و مدبرانه محمد علایی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی و مصطفی فرزانه مدیر امور منابع آب شهرستان در تامین و حل مشکلات آبرسانی به مناطق روستایی کلات با ارائه گزارشی از سابقه 17 ساله  خود در بخش جذب گردشگری و رونق صنعت توریسم در این منطقه گفت: امسال خوشبختانه با اقدامات امور آب با وجود سیلاب ها در منطقه تخریب جدی به مزارع و منازل روستاها وارد نشد و فقط چند روستا از جمله روستای چرم، ایدلیک که در مسیر بستر رودخانه ها و سیلاب ها بودند دچار آسیب دیدگی شدند و یکی از مهمترین دلایل آن این بود که رودخانه از وسط روستا عبور می کند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: امیدواریم با همکاری و تعامل و همدلی راهکار های سازنده  و در راستای حفظ و حراست از منابع اقتصادی این مناطق اتخاذ شود و اگر چه معتقدیم نباید فضای طبیعی روستاها را برهم زد اما می توان راهکارهای علمی  در زمینه آبرسانی و تامین آب مورد نیاز و همچنین حفظ معماری سنتی مناطق اتخاذ کرد .

غفران همچنین در ادامه از مصطفی فرزانه مدیر امور آب این شهرستان در اتخاذ راهبردها و حل مشکل پل ارتباطی روستای چهچهه و اقدام به موقع در حفظ و نگه داری از سدهای منطقه در اثر بارش های سیل آسای چند ماه گذشته و سر ریز شدن سدها تقدیر و قدر دانی کرد و خواستار لایروبی مجدد رودخانه های منتهی به روستاهای حصار، سلطان آباد و ایدلیک شد که در اثر سیلاب های اخیر آسیب دیده اند .

وی همچنین خواستار صدور مجوز حفر چاه برای دام عشایر و سرمایه گذران پرورش ماهی شد.

در این دیدار مصطفی فرزانه مدیر امور آب شهرستان کلات با ارائه گزارشی کامل از اقدامات امور برای حفظ و حراست از منابع آبی شهرستان و همچنین آمار لایروبی  و بازگشایی بستر رودخانه ها در سال گذشته و ابتدای سال جاری گفت: سیلاب اخیر بخشی از مزارع و باغات کشاورزی روستاهای ایدلیک و حصار را تخریب کرده است و به حریم و بستر رودخانه ها آسیب وارد کرده که نیاز به لایروبی مجدد می باشد که البته بخشداری، فرمانداری و همچنین دهیاری در خصوص بخشی از تامین اعتبار قول مساعد داده اند و امیدواریم شرکت آب منطقه ای نیز در زمینه تامین بخشی از اعتبار مورد نیاز با تامین اعتبار مساعدت کند.

در این نشست همچنین مقرر شد مدیر امور اب شهرستان کلات جلسات هم اندیشی متعدد و متنوع با اهالی روستاهای این شهرستان به صورت حضوری برگزار کند و در این نشست ها به صورت تلفنی و با استفاده از ظرفیت  فضای مجازی امکان گفت و شنود علایی مدیر عامل شرکت با اهالی روستا نیز فراهم شود .

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات