تجربه موفقی طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ در تاریخ مدیریت آب و انرژی کشور ثبت شد/ قدردانی از همکاری استانداران با وزارت نیرو در گذر موفق از اوج مصرف برق در تابستان 99

تجربه موفقی طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ در تاریخ مدیریت آب و انرژی کشور ثبت شد/ قدردانی از همکاری استانداران با وزارت نیرو در گذر موفق از اوج مصرف برق در تابستان 99

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "رضا اردکانیان" عصر روز شنبه هم‌زمان با شانزدهمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، در آئین جشن تحقق برنامه عبور موفق از دوره اوج مصرف برق تابستان 1399 (برنامه 099) که در قالب پروژه‌های "ساز و کاری"  برگزار شد، با یادآوری سیلاب‌های وسیع اواخر سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ در حدود ۲۵ استان کشور بویژه خورستان گفت: در این عرصه هم تلاش، فعالیت، تخصص، همت بالا و مسئولیت پذیری همه دست‌اندرکاران عرصه مدیریت منابع آب و بویژه استانداران فراموش نشدنی است.
وی تصریح کرد: ما تحریم‌های سخت و گسترده‌ای را تجربه می‌کنیم و طبیعتا همه تلاش کرده‌ایم که با تدارک لازم، افزایش تاب‌آوری جامعه را در برابر این تحریم‌های ظالمانه فراهم کنیم؛ هم در عرصه برق و هم آب، وزارت نیرو و دستگاه‌های همراه در سازمان دولت و در بخش خصوصی و مردم، نقش مهم و تاثیرگذاری داشتند.
وی با اشاره به خشکسالی گسترده در سال آبی 97-96 که موجب کاهش منابع آب در مخازن سدهای چند منظوره بویژه در استان خوزستان شد، اظهار داشت: ما به یک باره در تابستان ۹۷ با کاهش حدود ۵ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق‌آبی مواجه بودیم.
اردکانیان افزود: مدیریت آن سال آبی از سختی‌ها و ویژگی‌های خاصی برخوردار بود که جز با فرهنگ تدبیر، همت والا، تلاش شبانه‌روزی و درک صحیح عرصه مدیریت منابع آب به عنوان یک عرصه میان بخش عملی نبود که نزدیکی و فعالیت مستمر همکاران ما در وزارت کشور و استانداری‌ها بسیار حائز اهمیت بود‌ و استانداران به عنوان نمایندگان عالی دولت در استان‌ها مانند یک همکار نزدیک، دوشادوش وزیر نیرو و مدیران ارشد صنعت آب و برق در تب و تاب خشک‌ترین سال نیم قرن اخیر بودند.
وزیر نیرو گفت: بلافاصله بعد از سال آبی 97-96، در سال آبی 98-97 ما با یکی از پرآب‌ترین سال‌ها در ۵۰ سال اخیر مواجه بودیم‌.
اردکانیان گفت: بر اساس آمار ثبت شده، آن سال یکی از سه سالی بود که پرآب‌ترین و پربارش‌ترین سال‌ها را در تاریخ ۵۰ ساله نشان می‌داد.
وی ادامه داد: ما بعد از پشت سر گذاشتن این دو تجربه که بویژه در سال‌های تحریم که به معنای حداکثر سازی استفاده از ظرفیت‌های موجود قلمداد می‌شد، برنامه خاموشی صفر ۹۸ را در تابستان ۹۸ در دستور کار داشتیم.
وزیر نیرو افزود: طبق آمار، دست‌کم در یک دهه قبل از سال ۹۷، هر سال در تابستان با افزایش اوج بار یا پیک تابستان به میزان حدود ۵ درصد مواجه بودیم؛ یعنی علاوه بر پاسخگویی به تمام نیازها در همه بخش‌ها در طول سال، سالانه حدود دو تا سه هزار مگاوات و بلکه بیشتر صرفا برای پاسخگویی به اوج بار تابستان و افزایش نسبت به سال قبل ظرفیت‌سازی کرده، نیروگاه احداث و سرمایه‌گذاری کنیم تا تابستان را بدون خاموشی پشت سر بگذاریم.

مدیریت مصرف در دستور کار این دوره مدیریت وزارت نیرو مقدمه‌ای بر مدیریت تقاضاست
وزیر نیرو گفت: آنچه به عنوان مدیریت مصرف در دستور کار این دوره مدیریت وزارت نیرو است، مقدمه‌ای بر مدیریت تقاضاست.
وی افزود: طبیعتا در تابستان سال‌های ۹۷، ۹۸ و امسال اگر قرار بود در بر همان پاشنه بچرخد باید در هر تابستان علاوه بر سایر نیازها صرفا برای عبور موفق بدون خاموشی از پیک چندین هزار مگاوات نیروگاه بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کردیم.
وزیر نیرو افزود: فارغ از تحریم، این روند، روند قابل ادامه و پایداری نبوده، نیست و نخواهد بود.
اردکانیان با بیان اینکه با جمعیت رو به رشدی مواجه هستیم، گفت: مدیریت مصرف به معنای صرفه‌جویی نیست، بلکه عمدتا ناظر بر اصلاح روش‌های مصرفی است و مدیریت تقاضا هم عرصه توسعه‌یافته‌تری نسبت به میدان و عرصه مدیریت مصرف است.
اردکانیان گفت: ما در این سال‌ها و دوره فشارهای حداکثری، حداکثر استعدادهای خودمان را هم به کار گرفتیم و در هر دو عرصه مدیریت مصرف و تقاضا داریم کار می‌کنیم؛ به نوعی جبران مافات نسبت به سال‌هایی است که در تابستان‌‌ها پیک مصرف بالایی داشتیم.

ادامه دارد...
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

منبع خبر

وزارت نیرو

وزارت نیرو

وزارت نیرو

    نظرات