صنایع سهم خود را فراموش کرده اند/ معاون توسعه مدیریت و منابع شهرداری مبارکه از چگونگی اداره شهر با دستان خالی سخن…

صنایع سهم خود را فراموش کرده اند/ معاون توسعه مدیریت و منابع شهرداری مبارکه از چگونگی اداره شهر با دستان خالی سخن…


قرار بود با معاون توسعه مدیریت و منابع شهرداری مبارکه مصاحبه کنیم. در دفتر معاونت منتظرش بودیم. وقتی برای مصاحبه آمد، بیش از هر چیز جوان بودنش توجهمان را جلب کرد. گویا شهرداری در دوره جدید، بیش از گذشته بر جوان بودن مدیرانش تأکید داشته است. صمیمی بود؛ هم با ما، هم با پرسنل و هم با شهروندانی که مراجعه می‌کردند با صمیمیت و صبوری سخن می‌گفت. سعید باقری در طول مصاحبه نه در اتاقش را بست و نه کارهایش را تعطیل کرد. هم پاسخ پرسش‌های مصاحبه را می‌داد و هم پاسخ مراجعه‌کنندگانش را. این معاونت چهار زیرمجموعه دارد که شامل ادارات منابع انسانی، مالی و ذی‌حسابی، درآمد و طرح برنامه‌وبودجه می‌شود. هرچند در دوره‌های گذشته به‌واسطه ورود منابع مالی خوب به‌ویژه از سوی صنایع ، جیب شهرداری نیز پُر بود، اما در این دوره خبری از این منابع نبود و شهرداری باید روی پای خود می‌ایستاد. کاهش درآمدهای شهرداری از بیش از 100 میلیارد تومان در اوایل دهه 90 به حدود20 میلیارد تومان در اواسط و اواخر دهه نود، خود حکایت از شرایط بسیار سخت شهرداری مبارکه برای اداره شهر دارد که باقری در این مصاحبه به‌خوبی این شرایط را تشریح کرد.

وضعیت مالی شهرداری در ابتدای این دوره چگونه بود؟

شهرداری مبارکه در ابتدای دوره پنجم، حدود ۲۰ میلیارد بدهی قبلی داشت با چند ماه حقوق و حق بیمه عقب‌افتاده. در کل شرایط خوبی نداشت . متأسفانه شهرداری به محلی برای تأمین هزینه‌های اجرایی بسیاری از نهادها وادارات شهرستان تبدیل‌شده بود . شهرداری مبارکه از شهرداری‌های برخوردار محسوب می‌شد که امروز به دلایل مختلف فاقد درآمدهای قبلی شده است و حتی تأمین منابع پرداخت حقوق و هزینه‌های جاری هم به‌سختی امکان‌پذیر است . بااین‌وجود در حوزه افزایش درآمدها و کاهش هزینه‌ها نیز گام‌های خوبی برداشتیم و هرکدام از زیرمجموعه‌های شهرداری به‌صورت تخصصی در حیطه خود فعال شدند .

ب ه لحاظ نیروی انسانی چطور؟

سعی کردیم از ظرفیت موجود و نیروهای متخصص خصوصاً نیروهای بومی مجموعه استفاده کنیم که تا امروز با توجه به شرایط سخت فعلی قابل‌قبول بوده است . در این دوره نیروهای جوانی که در مجموعه شهرداری شاغل بودند، توانستند رشد کنند و عملکرد خوبی داشتند . قبلاً این‌گونه بود که سمت‌ها بین تعدادی از مدیران جابه‌جا می‌شد و ورود نیروی جدید بسیار کم بود؛ درنتیجه مجموعه پرسنل خودباوری لازم را برای قبول مسئولیت‌های بالاتر نداشتند، اما با اعتمادی که شهردار محترم و شورای اسلامی به نیروهای جوان کردند، الآن کار خود را به بهترین نحو انجام می‌دهند .

توقع مردم به چه صورت بود؟

در سال‌های گذشته به‌واسطه اقداماتی که صورت گرفته توقع مردم از شهرداری بالا رفته است.درواقع عادت شده بود هزینه‌های واقعی خدمات شهرداری پرداخت نشود؛ به‌عنوان‌مثال، تا دو سال پیش شهروندان تنها 200 تومان بابت کرایه اتوبوس پرداخت می‌کردند که در هیچ نقطه کشور این‌گونه نبود. دلیلش هم این بوده که یک‌زمانی پول قابل‌توجهی وارد شهر می‌شده و مدیران وقت برای اینکه چهره خوبی از خود نشان دهند، در کوتاه‌مدت به نفع مردم و در بلندمدت به ضرر مردم و شهر کارکرده‌اند . ایجاد این ذهنیت که مردم در قبال خدماتی که دریافت می‌کنند، سهیم هستند و باید مشارکت کنند، زمان‌بر است؛ آن‌هم در شرایط فعلی که سخت است و باید به مردم حق داد . ولی اقدامات مؤثری در راستای تحقق این موضوع صورت گرفت؛ ازجمله می‌توان به تعریف بسته‌های تشویقی، فرهنگ‌سازی از طریق کمیته فرهنگ شهروندی و ... اشاره کرد .

آیا صنایع در این شرایط سخت به کمک شهرداری آمدند؟

هرچند شهرستان مبارکه صنعتی است، اما متأسفانه صنعت نیز سهم خود را حتی در موارد قانونی (عوارض نوسازی، پروانه ساخت و...) پرداخت نکرده است و شهرداری‌ها مجبورند این کم‌کاری‌ها را جبران کنند.اما نمی‌توان دست روی دست گذاشت. مردم انتظار دارند و خودمان هم می‌دانیم که ارائه برخی خدمات جزو وظایف ذاتی شهرداری است.

با توجه به شرایطی که تشریح کردید، اولویت شما در این دوره چه بود؟

اولویت ما اجرای پروژه‌های عمرانی و رسیدگی به مشکلات و اولویت‌های اصلی مردم بود تا اینکه دنبال ظاهرسازی و پر کردن رزومه باشیم. ما به دنبال آیند ه نگری در اجرای پروژه‌ها بودیم تا پروژه‌ای اجرا نکنیم که هزینه نگهداری آن به‌مراتب بیشتر از درآمدزایی آن باشد. بیشتر کارهای عمرانی و خدماتی که در این دوره صورت گرفته بر اساس نیازسنجی از شهروندان و اولویت‌بندی آن‌ها بود.

برای درآمد پایدار چه اقدامی صورت گرفت؟

به‌طورکلی درآمدهای شهرداری بالا نیست. از طرفی ردیف‌های درآمدی پایدار هم برای آن پیش‌بینی‌نشده و همه این‌ها شرایط را سخت کرده است. درآمد پایدار به‌جامانده از دوره‌های گذشته فقط دو جایگاه «سی ا ن جی » و یک مرکز معاینه فنی بود. بقیه پروژه‌ها بیشتر هزینه زا بوده‌اند تا درآمدزا؛ چون پیوست مالی و درآمدزایی نداشتند. به‌واقع هرچند اقدامات خوبی صورت گرفته، اما شهرداری به لحاظ منابع درآمدی پایدار همچنان ضعیف است. منبع اصلی تأمین مالی شهرداری ، صرفاً همان ارزش‌افزوده و عوارض آلایندگی است که هرکدام از این‌ها نیز مانند گذشته به شهرداری‌ها تعلق نمی‌گیرد . در این دوره، در حوزه سرمایه‌گذاری که اصلی‌ترین و بهترین فرصت برای ورود بخش خصوصی است، اقدامات مؤثری صورت گرفته است که قطعاً درآمدهای خوبی برای سال‌های آینده شهرداری خواهد داشت .

چقدر توانستید فرصت‌های جدید درآمدزایی ایجاد کنید؟

در دوره‌های گذشته به دلیل تحقق درآمدهای ارزش‌افزوده از بسیاری از فرصت‌های درآمدزایی دیگر غفلت شده بود. سعی کردیم و همچنان تلاش می‌کنیم این فرصت‌ها را در این دوره احیا کنیم؛ به‌ویژه در زمینه جذب سرمایه و مشارکت بخش خصوصی. از سرمایه‌گذاران دعوت می‌کنیم در راستای توسعه و اداره شهر مشارکت کنند. خوشبختانه سرمایه‌گذاران و خیران نیز در این دوره در اداره شهر مشارکت کردند.سعی کردیم کارهای زیربنایی و پایدار برای شهر اجرا کنیم.

چقدر در بحث کاهش هزینه‌ها موفق عمل کردید؟

یکی از بزرگ‌ترین کارهای صورت گرفته در این دوره کاهش هزینه‌ها بود. از هر قسمتی از شهرداری خواستیم کاهش هزینه‌های خود را اعلام کند، دیدیم درمجموع عدد بالایی شد . از طرفی شعار عدالت محوری ما هم در بحث ارائه خدمات به مردم بود و هم پرسنل شهرداری، که نتایج خوبی در پی داشت. رویکرد عدالت محوری ما باعث کاهش هزینه‌ها شد.

چه انتظاری از شهروندان دارید؟

همان‌طور که مردم از شهرداری انتظار ارائه خدمات بهتر دارند، ما هم از مردم انتظار داریم در اداره شهر بیشتر مشارکت کنند. هر جا مردم با شهرداری همراه شده‌اند کارهای بسیار خوب و موفقی صورت گرفته است. شهروندان عزیز امسال شاهد بهره‌برداری از اقدامات مؤثر خوبی خواهند بود که طی سه سال گذشته انجام دادیم.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مبارکه

    منبع خبر

    شهرداری مبارکه

    شهرداری مبارکه

    شهرداری مبارکه یک شهرداری در شهر مبارکه می باشد

      نظرات