احداث ساختمان‌ بالای ۲۰۰۰ مترمربع توسط بسازوبفروش‌ها؛ ممنوع

احداث ساختمان‌ بالای ۲۰۰۰ مترمربع توسط بسازوبفروش‌ها؛ ممنوع

http://www.bananews.ir/صدور شناسنامه‌فنی برای ساخت‌وسازهای مسکونی در تهران بعد از یک‌سال‌ونیم تعلیق، دوباره از سر گرفته شد، اما این‌بار دامنه سختگیری برای حذف بسازوبفروش‌ها از صحنه بازار، افزایش پیدا کرده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) براساس تفاهم مشترکی که بین وزارت راه‌وشهرسازی، سازمان نظام مهندسی و شهرداری تهران به عمل آمده، احداث ساختمان‌های با زیربنای بیشتر از ۲هزار مترمربع مشمول رعایت آیین‌نامه‌ای شده که به موجب آن، فقط «اشخاص حقوقی» اجازه ساخت‌وساز چنین بناهایی را دارند در غیر این‌صورت پروانه‌ساخت و پایان‌کار برای این ساختمان‌ها صادر نخواهد شد.

در تهران از ابتدای آبان‌ماه، اجرای آیین‌نامه ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی ساختمان اجباری شده است و براساس این آیین‌نامه کلیه عملیات اجرایی ساختمان باید فقط توسط اشخاص حقوقی و دفاتر مهندسی اجرای ساختمان به عنوان «مجری» انجام شود.

به این ترتیب مالکان برای انجام امور ساختمانی خود مکلفند روال قبل که طی آن مالک برای ساخت اقدام به عقد قرارداد با معمار یا بسازوبفروش می‌کرد را کنار بگذارند و از مجریان صاحب‌ صلاحیت استفاده کنند. بسازوبفروش به افرادی گفته می‌شود که تاییدیه‌ای از جانب وزارت مسکن یا سازمان نظام مهندسی برای ساخت‌وساز ندارند، اما در نقش انبوه‌ساز با مالکان زمین عقد قرارداد می‌کنند و به احداث بنا مشغول می‌شوند.

با اجرای دوباره طرح صدور شناسنامه‌فنی ساختمان، از این پس، فقط «مجری‌ حقوقی‌» اجازه ساخت‌وساز دارد و شهرداری‌تهران موظف است هنگام صدور پروانه ساختمانی، مهندس‌ناظر را از طریق معرفی سازمان نظام‌ مهندسی، انتخاب کند این در حالی است که تا قبل از این طرح، مهندس‌ناظر مستقیم توسط شهرداری به پروژه‌های ساختمانی معرفی می‌شد. با اجباری شدن آیین‌نامه ماده ۳۳ در ساخت‌وسازهای تهران، مسوولیت سازمان نظام مهندسی تهران در ساخت پروژه‌های مسکونی نیز احیا می‌شود و در عین حال سخت‌گیری‌های قانونی نسبت به عملکرد سازنده‌ها تشدید خواهد شد.

آیین‌نامه ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی ساختمان همچنین سازمان نظام مهندسی تهران را مکلف کرده برای ساخت‌وسازها «شناسنامه‌فنی» صادر کند. شناسنامه ‌فنی سندی است که حاوی اطلاعات فنی و ملکی ساختمان بوده و چگونگی رعایت مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی در آن قید شده است.

شهرداری‌تهران مطابق تفاهم انجام شده موظف است: قبل از صدور پایان‌کار برای ساختمان‌های با زیربنای بیش از ۲هزار مترمربع، شناسنامه‌فنی تایید شده توسط سازمان نظام‌مهندسی را از مالک مطالبه کند.

نظام‌مهندسی را حذف کرده بودند

سعید غفرانی رییس سازمان نظام مهندسی تهران در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: براساس ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی به منظور ارتقای کیفی ساخت و ساز کلیه موارد مربوط به طراحی، نظارت و ساخت و ساز بر عهده این سازمان گذاشته شده است و سازمان نظام مهندسی موظف شده که در قالب این ماده قانونی فعالیت‌های مذکور را به مهندسان واجد صلاحیت و مورد تایید سازمان واگذار کند.

وی افزود: تاکنون عملا سازمان نظام مهندسی هیچ نقشی در سازندگی شهر و نظارت بر امر ساخت و ساز نداشته است. اما اخیرا در توافق مجددی که با شهرداری، شورای شهر و وزارت راه و شهرسازی به عمل آمده قرار شده که از اول آبان ماه بار دیگر آیین‌نامه ماده ۳۳، اجرایی شود و کلیه فعالیت‌های مربوط به طراحی، نظارت و ساخت و ساز در متراژهای بالای ۲ هزار متر مربع با مجوز و از سوی سازمان نظام مهندسی صورت گیرد.

غفرانی تصریح کرد: در این مدت نظارت وجود داشت و الان هم وجود دارد، اما این نظارت، نظارتی منسجم و سازمان یافته نیست و به شکلی گسیخته از سوی شهرداری‌ها و با حذف نقش نظام مهندسی در حال انجام است، یعنی شهرداری با مراجعه مستقیم به مهندسان دارای پروانه اشتغال اقدام به نظارت می‌کند.

رییس سازمان نظام مهندسی تهران درباره علت تعلیق صدور شناسنامه‌فنی ساختمان گفت: توجیه شهرداری در این زمینه برخی اشکالات موجود در نحوه نظارت برخی از مهندسان ناظر بود که چندان توجیه مناسبی به نظر نمی‌رسد. شهرداری عقیده دارد که برخی از ناظران صوری هستند و حوادث ساختمانی ناشی از عدم تخصص و کم کاری این ناظران صوری است. البته ما هم این موضوع را به طور کامل رد نمی‌کنیم، اما با این استدلال نمی‌توان قانون را به حالت تعلیق درآورد و قانون در هر شرایطی لازم الاجراست.

وی افزود: طی این مدت شهرداری‌تهران مخالفتی با صدور شناسنامه‌فنی ساختمان نداشت، اما سازمان نظام مهندسی تهران که مسوول تایید شناسنامه‌فنی است اعلام کرده بود تا زمانی که در ساخت‌وسازها حضور نداشته باشد، آن را امضا نمی‌کند.

وی تصریح کرد: از ابتدای آبان ماه امسال مقرر شده است اجرای آیین‌نامه ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در تهران اجباری شود که به موجب آن، چون ضوابط دقیق‌تر اجرا می‌شود، ما هم قبول کرده‌ایم شناسنامه‌فنی را صادر کنیم.

 

 

    نظرات