تصمیمات ستاد ملی کرونا، مبنا عزاداری در ماه محرم/  ...

تصمیمات ستاد ملی کرونا، مبنا عزاداری در ماه محرم/ ...

تصمیمات ستاد ملی کرونا، مبنا عزاداری در ماه محرم/ تعاملات شورای پنجم و دولت دستاوردهای ارزنده‌ای داشته است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدرضا حیدری، صبح امروز و در آغاز یکصد و دومین جلسه علنی شورای شهر مشهد با اشاره به گذشت 3 سال از عمر شورای پنجم و ورود به چهارمین سال فعالیت این دوره از مدیریت شهری، اظهار کرد: روزهای آغازین و دغدغه‌های مالی و شرایط نامناسب اقتصادی حاکم بر شهرداری و مدیریت شهری در یاد همگان هست؛ روزهایی که در حوزه بدیهی‌ترین نیازها یعنی پرداخت حقوق کارکنان با مشکل روبرو بودیم ولی امروز پروژه‌های عمرانی در مقیاس 7 تا 8 هزار میلیارد تومانی در سطح شهر درحال اجراست.

حیدری با بیان اینکه این موفقیت، ثمره و حاصل رنج و تلاش یکایک اعضای شورای شهر و فداکاری مدیران، کارشناسان، مهندسان و پرسنل شهرداری است، افزود: با افتخار امروز می‌توانیم اعلام کنیم که برمبنای نظرسنجی‌های رسمی منابع موثق و شناخته شده، رضایت نسبی از عملکرد مدیریت شهری وجود دارد؛ البته انتقادات و کاستی‌هایی هم وجود دارد که امیدواریم در باقیمانده عمر شورای پنجم بتوان آنها را برطرف کرد.

رئیس شورای شهر مشهد طی هفته‌های اخیر، در هر جلسه علنی شورا به تشریح یکی از سیاست‌ها و رویکردهای شاخص شورای پنجم پرداخته که پس از «توسعه متوازن و عدالت‌محور» و «شفافیت و مبارزه با فساد»، این هفته به تشریح یکی از محوری‌ترین بحث‌ها، یعنی «ترمیم و افزایش سرمایه اجتماعی مدیریت شهری» و «حس تعلق شهروندی» پرداخت.

حیدری با بیان اینکه موضوع کارآمدی، یکی از راهبردهای جدی شورای پنجم بوده است، گفت: شهروندان باید فعالیت‌های مدیریت شهری را متناسب با نیازهای خود بدانند و این فعالیت‌ها به موقع انجام شود؛ تحقق این مهم، موجب ارتقاء و تقویت سرمایه اجتماعی خواهد شد. باید توجه داشت که این سرمایه اجتماعی، تنها متعلق به مدیریت شهری نبوده و به نظام و انقلاب تعلق دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: پویایی و زنده بودن شهر در بخش‌های مختلف عمرانی، خدمات‌شهری و ... آن هم در این شرایط سخت و طاقت‌فرسای اقتصادی بسیار امیدآفرین است و امیدواریم نقایص موجود هم برطرف شود.

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه صحبت‌های خود به تشریح مناسبت‌های هفته جاری پرداخت و ابتدا با اشاره به 28 مردادماه، سالروز کودتای آمریکا علیه نهضت ملی ایران و سرنگونی دولت مصدق، گفت: این کودتا که با طرح و حمایت مالی سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس و آمریکا شکل گرفت و منجر به سرنگونی دولت مردمی، یعنی دولت مرحوم مصدق شد، یکی از مصادیق بارز دخالت ایالات متحده در امور ایران بود که حتی اذعان هم کردند و در مقاطعی نیز بخاطر این دخالت عذرخواهی نمودند.

حیدری با بیان اینکه این اتفاق اگر رخ نمی‌داد ممکن بود که رویکرد و فرآیند این دولت ملی شرایط دیگری را برای ملت ایران رقم می‌زد، گفت: آمریکایی‌ها رویکرد مداخله‌جویانه خود را از همان 28 مرداد تاکنون به دلیل حساسیت و موقعیت سیاسی-جغرافیایی منطقه و شرایط ایران ادامه داده‌اند.

وی در ادامه اظهارکرد: بسیار خرسندیم که یکی از طرح‌های جدی آمریکا در شورای امنیت به شکست انجامید؛ این شکست ثمره ایستادگی و مقاومت مقام معظم رهبری و ملت بزرگ ایران است و امیدواریم در تداوم این ایستادگی و مقاومت، شرایط گشایش هم ایجاد شود و از این فضا خارج شویم تا بتوان مشکلات و گرفتاری‌های اقتصادی مردم را برطرف نمود.

31 مردادماه، آغاز ماه محرم دیگر مناسبتی بود که رئیس شورای شهر مشهد در این جلسه به آن اشاره کرد و افزود: ماه محرم و کربلاء، پیام‌آور ارزش‌های ایثار، شجاعت، عشق، مقاومت، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر است که بر مبنای فداکاری مبتنی بر عقلانیت امام‌حسین(ع) و یارانش به منصه ظهور رسید.

حیدری با بیان اینکه بزرگداشت ماه محرم و صفر و عزاداری سرور و سالار شهیدان از جمله مناسبت های مهم و حائز اهمیت برای مردم ایران است، گفت: شناخت و معرفت، مهمترین هدف و رسالت این عزاداری هاست و لذا در این موضوع، در کنار شور باید به شعور و شناخت فلسفه قیام امام‌حسین(ع) هم توجه کنیم چراکه برای زندگی فردی و اجتماعی ما می‌تواند موثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: این معرفت باعث می‌شود تا براساس سیره و سنت این چهره‌های فداکار و ایثارگر، گامی رو به جلو برداریم.

حیدری با اشاره به شرایط خاص و متفاوت حاکم بر کشور، با توجه به شیوع ویروس کرونا، افزود: رعایت دستور‌العمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی در برپایی مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان بسیار مهم است و فرمایشات مقام معظم رهبری و فتواهای علماء و ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز بر همین مهم تاکید داشته چراکه اصل بر حفظ سلامت مردم است و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: عزاداری مقبول درگاه الهی خواهد بود که ضمن شناخت و معرفت، مانع از ابتلا و گرفتاری شهروندان شود چراکه در غیر اینصورت، گناه ما بیشتر از پاداش و اجر الهی است.

رئیس شورای شهر مشهد گفت: تمامی مردم ایران، با هر رویکرد و فرق مذهبی نسبت به موضوع عاشورا توجه ویژه‌ای دارند و امیدواریم همه ما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فناوری‌های جدید بتوانیم ضمن پاسداری از ارزش‌ها، در جهت افزایش معرفت گام برداریم.

حیدری در ادامه با گرامیداشت زادروز ابوعلی سینا و روز پزشک، افزود: حکمت و طبابت در تاریخ ایران نامی آشناست و حکیمان و پزشکان نام‌آوری در این عرصه داریم که مایه افتخار بوده و برخی از آنها همچون جابربن‌حیان و زکریای رازی و ... مبنای دانش پزشکی جدید هستند.

وی با بیان اینکه دانش پزشکی و تخصصی در ایران در اوج خود قرار دارد و به برکت فعالیت پزشکان، در تمام حوزه‌ها خودکفا هستیم، گفت: عمل‌های تخصصی پیوند اعضاء که سخت‌ترین عمل‌های جراحی هستند در کشورمان انجام می‌شود و جمعیت زیادی پزشک تربیت کرده‌ایم؛ افرادی که این روزها ایثارگری و ازخودگذشتگی آنها به اوج رسیده و سلامتی خود را در معرض خطر داده‌اند.

حیدری در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای سلامت، افزود: بر همه ماست که توصیه‌های پزشکان را جدی بگیریم و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از بار مسئولیت و فشاری کاری آنها را بکاهیم.

سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر و آغاز هفته دولت، مناسبت دیگری بود که رئیس شورای شهر مشهد در این جلسه به آن پرداخت.

حیدری با شهید رجایی و باهنر را دو تن از شخصیت‌های بی‌نظیر و معلمان فداکاری معرفی کرد که سابقه مبارزاتی قبل از انقلاب آنها بسیار برجسته بود.

وی با بیان اینکه پس از واقعه هفت تیر، جریان ترور توسط منافقین تداوم یافت و یکی از کانونی‌ترین حوزه‌های اجرایی کشور یعنی دولت را هدف قرار دادند، گفت: به برکت انسجام و هدایت مدبرانه امام(ره) پس از این حادثه تلخ، جز فقدان این دو سرمایه ارزشمند، اتفاقات خاصی رخ نداد و شرایط به حالت عادی بازگشت.

حیدری در ادامه با اشاره به هفته دولت، اظهارکرد: دولت جمهوری اسلامی علیرغم همه سختی‌ها و شرایط موجود، خدمات ارزشمندی داشته ولی بلندگویی برای طرح‌ آنها وجود ندارد؛ از فرصت هفته دولت باید برای ارائه گزارش این خدمات در حوزه‌های زیرساختی، آب، برق، گاز و ... بهره گرفت.

وی با بیان اینکه شورای پنجم شهر مشهد از ابتدای فعالیت خود تاکنون تعامل خوبی با نماینده عالی دولت داشته و از ظرفیت‌های دولتی نیز سعی شده استفاده کنیم، گفت: دولت محترم اگرچه در حوزه وظایف خود نسبت به مدیریت شهری کاستی‌هایی داشته ولی آنچه در حد توان داشته از جمله در بحث اوراق مشارکت و مصوب کردن برخی تسهیلات همراهی داشته است.

حیدری تصریح کرد: کماکان ظرفیت‌های دیگری وجود دارد که دولت می‌تواند به مدیریت شهری و کلانشهرها کمک کند.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات