طی هفت ماه گذشته 24 کیلومتر از رودخانه‌های استان لایروبی و...

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: با بیان اینکه طی هفت ماه گذشته بیش از 24 کیلومتر از رودخانه‌های استان هرمزگان لایروبی و ساماندهی شدند، اظهار کرد: در هنگام سیلاب با تلاش پرسنل شرکت آب‌ منطقه‌ای هرمزگان چهار کیلومتر از رودخانه گابریک و یک کیلومتر از رودخانه تلنگ به صورت اضطراری و در شرایط بحران لایروبی شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان، مهندس محمد رنجبرمیناب اظهار کرد: پس از بارندگی‌های سالیان گذشته در استان هرمزگان و بروز خسارت ناشی از وقوع سیلاب در برخی از مناطق استان؛ شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان اقداماتی را برای جلوگیری از بروز خسارات احتمالی در دستور کار خود قرار داد .

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان عنوان کرد: برای جلوگیری یا کاهش خسارات به مراکز جمعیتی و اراضی کشاورزی در پی وقوع سیلاب نیاز به اجرای طرح‌های ساماندهی رودخانه‌ها، ایجاد دایک حفاظتی و احداث سد برای مهار روان‌ آب‌ها وجود دارد .

وی تصریح کرد: از دی ماه سال گذشته تا کنون ساماندهی رودخانه‌ تلنگ شهرستان میناب، رودخانه‌ مرادآباد و رودخانه پلنگان شهرستان حاجی‌آباد، رودخانه‌ بوستانو شهرستان پارسیان، رودخانه‌ سیدسلطان محمد شهرستان رودان، رودخانه‌‌های هشتبندی میناب، رودخانه‌‌های ایسین، سرزه، شمیل، گهره فین و سهرابی شهرستان بندرعباس آغاز شده است .

رنجبر با ذکر این نکته که 18.2 کیلومتر از رودخانه‌هایی که عملیات اجرایی آن‌ها از دی‌ماه آغاز شد ساماندهی و لایروبی شدند، ابراز داشت: لایروبی و ساماندهی تمام پروژه‌های ذکر شده دارای 100 درصد پیشرفت فیزیکی هستند .

وی با اشاره به بند "و" تبصره 8، تشریح کرد: قانون‌گذار این اجازه را به شرکت‌های آب منطقه‌ای داده است که در صورت کمبود اعتبار، برای لایروبی و ساماندهی رودخانه‌ها از ظرفیت مصالح درون خود آن رودخانه‌ها استفاده کند .

رنجبر با بیان اینکه هرمزگان پتانسیل بالایی در زمینه استفاده از بند "و" تبصره هشت دارد، ابراز داشت: مناقصه 38 رودخانه با استفاده از این بند قانونی برگزار شد .

رنجبر با بیان اینکه 20 کیلومتر رودخانه در هرمزگان وجود دارد، اذعان کرد: پنج هزار کیلومتر از رودخانه‌ها نزدیک مراکز جمعیتی و مهم هستند .

وی با بیان اینکه طی دو سال گذشته مطالعات هزار و 500 کیلومتر از این رودخانه‌های مهم به اتمام رسیده است، گفت: ساماندهای رودخانه‌های مهم و ایمن‌سازی مراکز جمعیتی همواره در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای قرار دارد و با تامین اعتبار لازم، عملیات اجرایی ساماندهی، لایروبی و ایمن‌سازی بیش از 30 درصد از رودخانه‌های مهم هرمزگان آغاز خواهد شد .

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان ادامه داد: قرار داد انجام مطالعات دو هزار و 600  هکتار دیگر نیز منعقد شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 1400 مطالعات تمام رودخانه‌های مهم و نزدیک مراکز جمعیتی هرمزگان را به اتمام برسانیم .

رنجبر بیان داشت: در سالجاری با مساعدت استاندار هرمزگان و معاونت عمرانی استانداری هرمزگان،کلنگ ساماندهی و ایمن‌سازی رودخانه‌های گابریک و سدیچ به زمین زده شد .

وی ادامه داد: در فاز اول این پروژه روستاهای کروچ، سدیچ و اراضی کشاورزی‌ آن‌ها ایمن شدند. مناقصه فاز دوم این طرح نیز با استفاده از بند "و" تبصره هشت در حال برگزاری است که با اتمام آن روستای گرندو ایمن خواهند شد .

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: مسیل‌های شهر بستک در حال ساماندهی است. این پروژه 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که برآورد می‌شود تا پایان سال به بهره‌برداری برسد .

وی تشریح کرد: عملیات ساماندهی رودخانه جاماش شامل احداث دایک خاکی با پوشش سنگی به طول بیش از ۱۱ کیلومتر در طرفین رودخانه با هزینه بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال از محل مشارکت بخش خصوص از محل بند (و) تبصره (۸) آغاز شده است .

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان ابراز داشت: عملیات ساماندهی رودخانه جلابی شامل احداث ۶ کیلومتر دایک حفاظتی با پوشش سنگی ‌بیولوژیک با هزینه‌ای بالغ بر ۱۴۵ میلیارد ریال نیز شروع شد .

رنجبر اظهار کرد: مطالعات ساماندهی و ایمن‌سازی 30 کیلومتر از رودخانه میناب با اعتباری بالغ بر 37 میلیارد تومان در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان قرار دارد. در فاز اول، مطالعات 14 کیلومتر از این رودخانه انجام می‌شود .

رنجبر با بیان اینکه طی هفت ماه گذشته بیش از 24 کیلومتر از رودخانه‌های استان هرمزگان لایروبی و ساماندهی شدند، اظهار کرد: در هنگام سیلاب با تلاش پرسنل شرکت آب‌ منطقه‌ای هرمزگان چهار کیلومتر از رودخانه گابریک و یک کیلومتر از رودخانه تلنگ به صورت اضطراری و در شرایط بحران لایروبی شد .

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات