برگزاری کارگاه آموزشی  حفاظت از دلفین گوژپشت خلیج فارس در استان بوشهر

برگزاری کارگاه آموزشی  حفاظت از دلفین گوژپشت خلیج فارس در استان بوشهر

کارگاه آموزشی حفاظت از دلفین گوژپشت خلیج فارس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، در راستای برنامه های حفاظت از گونه های زیستی استان بوشهر و با حمایت شرکت پتروشیمی نوری، کارگاهی آموزشی با عنوان حفاظت از دلفین گوژپشت خلیج فارس در شهر بوشهر و با حضور کارشناسان ادارات مرتبط برگزار شد.

فرهاد قلی نژاد؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در افتتاحیه این کارگاه گفت: فعالیت بسیار موثر و مثبتی در این زمینه ازطرف انجمن «طرح سرزمین» و «شرکت پتروشیمی نوری» صورت پذیرفته و طرح اقدام و عمل حفاظت از دلفین گوژپشت خلیج فارس تدوین شده است.این طرح که حاصل سالها تلاش و پایش دلفین توسط این انجمن در اکوسیستم خلیج فارس بوده، در نهایت به بار نشسته است.

قلی نژاد در ادامه افزود: در جلسات متعددی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که باید برای سالهای آتی اقدامات به صورت هدفمند و طی یک برنامه مشخص تدوین گردد و ازهمین رو در تلاش برای تدوین یک برنامه حفاظتی از دلفین گوژپشت برآمدیم. ازهمین رو مصوب شد که این برنامه بین سه استان ساحلی خلیج فارس (بوشهر- خوزستان-هرمزگان) هماهنگ شود.

وی همچنین گفت: در این برنامه مصوب در تلاش هستیم علاوه بر پایش گونه که به صورت روتین اجرا می شود، به حفظ و پایش زیستگاه گونه نیز اقدام نماییم؛ به این دلیل که مساله اصلی ما در سالهای اخیر دیگر شکار و صید گونه نیست و مساله اولویت دار ما در حفاظت محیط زیست کشور به سمت پایش و حفاظت زیستگاه گونه ها شده که ناشی از تخریب شدید و گسترده زیستگاه گونه ها بوده است.

مدیرکل محیط زیست استان بوشهر مساله تخریب زیستگاه های طبیعی را به  طور غیرمستقیم با آلودگی های زیست محیطی گسترده تر مانند پسماندها و پساب های صنعتی و شهری مرتبط دانست و اظهار داشت: ازهمین رو تدوین یک برنامه اقدام و عمل گسترده در این زمینه به امری بسیار مهم و حیاتی مبدل شده است.

قلی نژاد با اشاره به زمینه تخریب زیستگاه های دلفین در خلیج فارس تصریح کرد: نشت نفت از خطوط فرسوده انتقال در خلیج فارس و سایر آلاینده هایی که به خلیج فارس ریخته می شود مانند فاضلاب شهری و صنعتی،تردد گردشگران و عواملی از این دست که تهدیدکننده زیستگاهی گونه هایی مانند دلفین گوژپشت خلیج فارس است، سبب شده که در طرح اقدام و عمل به مساله پایش زیستگاه های گونه ای نیز توجه اکید شود.

فرهاد قلی نژاد در پایان قسمت افتتاح این کارگاه از نقش بسیار مهم و حیاتی جوامع محلی و سازمانهای مردم نهاد و رسانه ها در حفاظت از گونه دلفین گوژپشت خلیج فارس اشاره نمود و از همه دغدغه مندان در این زمینه خواست که در طرح اقدام و عمل مشارکت نمایند.

این کارگاه با حضور کارشناسان ادارات شیلات، اداره بنادر، مرکز تحقیقات شیلات، سازمانهای مردم نهاد و کارشناسان اداره کل محیط زیست در سالن کنفرانس خانه معلم برگزار گردید.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات