احداث بوستان کم نهاده ۸۵۰۰ متر مربعی در منطقه ۱۲

احداث بوستان کم نهاده ۸۵۰۰ متر مربعی در منطقه ۱۲

احداث بوستان کم نهاده ۸۵۰۰ متر مربعی در منطقه ۱۲

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، احمد رضا سلامی در این خصوص اظهار کرد: پارک کم نهاده، با رویکرد طراحی پایدار، خشک منظر سازی، استفاده بهینه از منابع آبی، کاهش هزینه‌ های نگهداری، استفاده کمتر از سموم و کودهای شیمیایی، همچنین استفاده از گونه‌های گیاهی خشکی‎ پسند و بومی منحصر به فرد و همساز با اقلیم خشک شهر مشهد، با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد به زودی درمساحت هشت هزار و ۵۰۰ متر مربع در منطقه ۱۲ به بهره برداری خواهد رسید.
وی به کاهش مصرف آب در این بوستان اشاره کرد و افزود: سیستم آبیاری این پارک عمدتا به صورت آبیاری موضعی با استفاده از لوله‌ های دریپردار است که به صورت سطحی در مساحتی بالغ بر هشت هزار و ۵۰۰ متر مربع اجرایی شده است.
مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری مشهد بیان کرد: این سیستم باعث پخش آهسته آب بر سطح خاک، کاهش هدر رفت آب، کنترل مصرف آب، آبیاری بدون دخالت نیروی انسانی و کاهش هزینه های اولیه و صرفه اقتصادی خواهد شد.
سلامی خاطرنشان مرد: این بوستان به عنوان نخستین بوستان با مفهوم «کم نهاده» در قالب همکاری علمی و اجرایی بین دانشگاه فردوسی مشهد و سازمان پارک ها و فضای سبز و در قالب طرحی نوآورانه به اجرا رسیده است.
وی با بیان این که این بوستان کم نهاده به ۱۴ پایه سولار جهت استفاده از انرژی خورشیدی مجهز شده است، اضافه کرد: پایه های سولار در این بوستان، انرژی الکتریکی مورد نیاز لامپ ها را از نور خورشید و به کمک پنل های خورشیدی و سیستم برق خورشیدی تامین می‎کند و اصلی ترین ویژگی چنین سیستمی، تولید انرژی الکتریکی رایگان و بی نیازی به سیم کشی برای برق رسانی است .
مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری مشهد به استفاده از گونه های گیاهی مقاوم به خشکی در بوستان کم نهاده اشاره کرد و گفت: در طراحی این بوستان کم نهاده از حدود ۵۰ گونه گیاهی مقاوم به خشکی استفاده شده که بعضی از آن ها تاکنون به فضای سبز مشهد وارد نشده اند.
سلامی بیان کرد: در این بوستان از گونه هایی چون ارس، گلابی وحشی، محلب، بادامشک، دغدغک، شیرخشت بومی، قره داغ و پلاخور و غیره استفاده شده است.
وی ادامه داد: همچنین در راستای جلوگیری از تحمیل هزینه های سالانه عملیات خاک ورزی، بستر کشت با تقویت کننده های دوستدار محیط زیست از جمله ورمی کمپوست اصلاح شده است که در دراز مدت هزینه های خاک ورزی و کود دهی را کاهش خواهد داد.
مجید خبیری

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات