۶ چالشی که نظام مهندسی اردبیل با آنها روبرو است

۶ چالشی که نظام مهندسی اردبیل با آنها روبرو است


رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل گفت: گسترش روز افزون اعضای سازمان و تناسب نداشتن تعداد اعضا با آمار ساخت و ساز از چالش‌های پیش روی این سازمان است.

به گزارش ایسنا، میرمحمد سیدهاشمی اظهار کرد: رکود صنعت ساختمان، اشتغال مهندسان جوان، کارگران فاقد کارت مهارت حرفه ای، مصالح ساختمانی غیراستاندارد، سازندگانی که به این صنعت نگاه سودگرایانه دارند و همچنین عدم تناسب مسئولیت های حقوقی مهندسان با تعرفه های خدمات مهندسی از مهمترین چالش های سازمان نظام مهندسی ساختمان استان است.

وی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل در 7 رشته مهندسی عمران، معماری، برق، مکانیک، شهرسازی، نقشه برداری و ترافیک بیش از 11هزار و 300 نفر عضو دارد ، اضافه کرد: از این تعداد حدود 50 درصد دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی می باشند و موضوعات طراحی، نظارت و اجرای پروژه های ساختمانی را در سطح استان اردبیل برعهده دارند.

سیدهاشمی با بیان اینکه شهرستان های اردبیل، پارس آباد، مشگین شهر، خلخال، گرمی، نمین و بیله سوار به ترتیب دارای بیشترین و کمترین عضو در سطح استان هستند، ادامه داد:  با توجه به رشد روزافزون تعداد مهندسان عضو در سازمان‌های نظام مهندسی، موضوع اشتغال به عنوان مهمترین دغدغه سازمانی و یکی از چالش های مدیران سازمان مطرح است.

وی با بیان اینکه مدیران سازمان‌های نظام مهندسی برای آن دسته از اعضای خود که دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی هستند، می‌توانند بر حسب ظرفیت و صلاحیت، با اعطای قطره چکانی ظرفیت‌های قانونی، زمینه  اشتغال بخشی از مهندسان را فراهم آورند، اظهار کرد: این مساله به شرایط اقتصادی و میزان ساخت و ساز بستگی دارد و در بخش دیگر نیز می‌توانند با افزایش تعاملات بین سازمانی و عقد تفاهم نامه‌های همکاری با دستگاه‌های اجرایی مرتبط در اشتغال مهندسان اثربخش عمل کنند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل ادامه داد: اعضای بدون پروانه سازمان که موفق به قبولی از آزمون‌های پروانه اشتغال حرفه‌ای نمی شوند و بخش اعظمی از اعضای سازمان‌های نظام مهندسی را تشکیل می دهند همواره از معضل بیکاری رنج می‌برند.

به گفته رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل، عدم تناسب تعداد اعضای سازمان با آمار ساخت و ساز که در نتیجه عدم تناسب پذیرش دانشجویان با نیاز بازار کار پدید آمده موجب افزایش بیکاری مهندسان درحوزه ساختمان شده است.
لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

      نظرات