من کشته‌ی اشکم...

من کشته‌ی اشکم...

به گزارش شهریار به نقل از ایسنا، به راستی که او، شهید اشک‌ها بود، همو که با شهادتش، حرارتی در قلب مومنان و شیعیان ایجاد کرد تا مکتب عاشورا هنوز بعد از ۱۴۰۰ سال از واقعه کربلا زنده بماند و نام و یاد حسین(ع) بی اختیار اشک از دیدگان شیعیان و محبانش جاری کرده و سوز دل را تازه کند. سالار شهیدانی که در وصف خویش گفت: «من کشته اشکم؛ هر مؤمنی مرا یاد کند، اشکش روان شود».

امام حسین(ع) سومین امام شیعیان و معصومی است که بیش از همه نام و یادش با شهادت و مظلومیت پیوند خورده، به گونه‌ای که شیعیان او را "سید الشهدا" می‌نامند. هنگام ولادت سیدالشهدا (ع)، پیامبر گرامی اسلام(ص) به امر خدا او را حسین نامید و از شهادتش خبر داد.

پیامبر گرامی اسلام(ص) در باب فضائل سیدالشهدا فرموده‌اند: «إِنَّ الحُسین مصباحُ الهُدی وسفینة النّجاة؛ حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است» و در حدیث دیگری نیز فرمودند: «برای شهادت حسین(ع)، حرارت و گرمایی در دلهای مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود».

ماه محرم، نماد پیروزی خون بر شمشیر است

استاد حوزه و دانشگاه در باب اهمیت عزاداری برای سیدالشهدا، چنین می‌گوید:‌ به اعتبار آیات و آموزه‌های قرآنی، مکتب عاشورا و عزاداری مکتب سیدالشهدا(ع) زنده نگه داشته شده است و ما به عنوان مسلمان، وظیفه داریم که شخصیت‌های دارای فضایل اخلاقی و منشا اثر را مورد توجه قرار داده و به عنوان شعائر دینی، نهضت اباعبدالله الحسین(ع) را زنده نگه‌داریم.

حجت‌الاسلام جلیل جلیلی در ادامه تاکید می‌کند: رویه امامان معصوم هم اینگونه بود که واقعه کربلا را زنده نگه می‌داشته و بر برپایی مجالس عزا، مرثیه‌سرایی و همچنین زیارت امام حسین(ع) تشویق می‌کردند؛ این توصیه‌ها نشان از اهمیت والای مکتب عاشورا نزد ائمه اطهار(ع) دارد.

وی با بیان این‌که ماه محرم، نماد پیروزی خون بر شمشیر است، ادامه می‌دهد: حضرت سیدالشهدا(ع) اثبات کرد که به صورت بلند مدت، خون می‌تواند بر شمشیر پیروز شود، چراکه شهادت ایشان تا سال‌های سال، الهام بخش مبارزاتی شد که برگرفته از تفکرات سیدالشهدا(ع) بود.

وی با تاکید بر این‌که کربلا یک پیام جهانی و همگانی شده است، می‌افزاید: قیام‌هایی که طی ۱۴۰۰ سال اخیر از مکتب عاشورا الهام گرفته‌اند، نمود این پیام است؛ انقلاب اسلامی ایران نیز از جمله این قیام‌ها بود که به رهبری امام راحل و حمایت و همراهی مردم، برگرفته از مکتب حضرت سیدالشهدا به پیروزی رسید.

امام جمعه سردرود خاطرنشان می‌کند: چنانچه امام راحل فرمود: ما هرچه داریم از محرم و صفر داریم؛ امام(ره) این اندیشه را در مکتب انقلاب هم پیاده کردند.

باید اهداف و چرایی قیام امام حسین(ع) هم تبیین شود

کارشناس مسایل مذهبی نیز در رابطه با اهمیت برگزاری عزاداری‌های محرم به ایسنا، می‌گوید: از علامه لبنانی سوال شد که چرا بعد از هزار و ۴۰۰ سال از ماجرای عاشورا، هنوز هم برای سیدالشهدا عزاداری می‌کنید؟ علامه پاسخ داد که اسلام را پیامبر(ص) آورد اما چیزی که آن را سرپا و زنده نگه داشته است، یاد و خاطره اباعبدالله الحسین (ع) و عزاداری برای ایشان است.

حجت‌الاسلام رسول برگی اضافه می‌کند: این پیام در سخن حضرت امام خمینی (ره) نیز مورد تاکید قرار گرفته، چنانچه در این راستا فرمودند: «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است» و دشمن نیز به این نتیجه رسیده که تا نهضت عاشورا زنده است، دین و آزادی و حریت نیز بر سر زبان‌ها خواهد بود.

وی با بیان این‌که عزاداری سیدالشهدا، تنها برای ذکر مصیبت حضرت(ع) نبوده، بلکه باید اهداف و چرایی قیام امام حسین(ع) هم تبیین شود، می‌افزاید: امسال نیز به خاطر شرایط کرونایی، برگزاری مراسم‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی همراه خواهد بود.

وی تاکید می‌کند: هیچ‌کس نگفته که عزاداری امام حسین(ع) امسال برگزار نشود، اما توصیه شده برای نشان دادن شعور حسینی و برای این‌که نشان دهیم شیعه منطبق بر علم و معرفت جلو می‌رود، فاصله‌گذاری‌ها و پروتکل‌های بهداشتی در عزاداری‌ها رعایت شده و مجالس حسینی مطابق دستورالعمل‌ها برپا شود.

حجت‌الاسلام برگی با بیان این‌که امسال در تمام خانه‌ها، بین اعضای خانواده، مجالس عزاداری برپا شده و معرفت و شور حسینی را به آیندگان نشان خواهیم داد، گفت: کرونا در کنار بدی‌هایش، باعث شد تا مردم خانه‌های خود را برای اهل خانه، حسینه کرده و عزاداری کنند؛ سایر مجالس هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.

امام صادق (ع) در حدیثی در مورد ثواب گریه بر امام حسین(ع) فرمود: کسی که یادی از حضرت حسین بن علی(ع) نزدش بشود و از چشمش به مقدار بال مگس اشک خارج شود اجر او بر خداست و حق تعالی به کمتر از بهشت برای او راضی نیست؛ ایشان در حدیث دیگری در مورد زیارت سیدالشهدا(ع) نیز فرمود: «هرکس که خدا خیرش را بخواهد عشق حسین را به قلب او می‌اندازد و حب زیارتش را به او الهام می‌کند» و در حدیث دیگری فرمود: «هرکس دوست دارد روز قیامت، بر سر سفره‌های نور بنشیند، باید از زائران امام حسین علیه‌السلام باشد».

در کتاب وسایل الشیعه نیز آمده است: «خداوند در عوض شهادت امام حسین (ع) چهار خصلت به ایشان عطا کرد: شفا را در تربت او، اجابت دعا زیر گنبد او و امامان را از ذریه او و روزهای زائران او از عمر آن‌ها حساب نمی شود».

احادیثی گهربار از امام حسین (ع)

«نیاز مردم به شما از نعمت‌های خدا بر شما است، از این نعمت افسرده و بیزار نباشید».

امام حسین (ع) فرمود: «سزاوار نیست که مؤمن، گناهکاری را ببیند و او را از گناه باز ندارد».

«هرکس حق معبودیت خدا را به‏جا آورد، خداوند بیش از حدّ انتظار و کفایتش به او عطا می‏ کند».

امام حسین (ع) فرمود: «محبّت ما اهل بیت سبب ریزش گناهان است، چنان‏که باد، برگ درختان را می‏ریزد».

امام حسین (ع) فرمود: «شیعه ما کسی است که دلش از هرگونه خیانت و نیرنگ و مکری پاک است».

امام حسین (ع) فرمود: «کسی که دوست دارد اجلش به تأخیر افتد و روزی ‏اش افزایش یابد، صله رحم به‏ جا آورد».

امام حسین (ع) فرمود: «هرکه گرفتاری مؤمنی را برطرف کند، خداوند گرفتاری‌های دنیا و آخرتش را برطرف می‏کند».

«من کشته اشکم؛ هر مؤمنی مرا یاد کند، اشکش روان شود». مرحوم علامه مجلسی (ره) در معنای این جمله می‌گوید: «منظور این است که هیچ مؤمنی به یاد من نمی‌افتد مگر این که گریه می‌کند یا بغض گلوی وی را می گیرد».

.....................................

منبع احادیث: بحارالانوار، کامل الزیارات، کنز العمال، وسائل الشیعه، حیاه الامام الحسین(ع).

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات