۴۰ درصد از ۵ هزار آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ در سال ۹۹ رای قلع بنا بوده  ...

۴۰ درصد از ۵ هزار آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ در سال ۹۹ رای قلع بنا بوده ...

۴۰ درصد از ۵ هزار آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ در سال ۹۹ رای قلع بنا بوده است/ شهرداری به تنهایی نمی تواند از ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم شهر جلوگیری کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، مسعود ایاز امروز در نوزدهمین جلسه شورای شهرداران مناطق مشهد که با حضور معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری خراسان رضوی و با موضوع پیشگیری از ساخت وسازهای غیر مجاز برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۱۳ اکیپ روزانه و ۲۸ اکیپ شبانه بر ساخت و سازها در محدوده و حریم شهر نظارت می کنند.
وی افزود: یکی از مشکلاتی که با آن روبرو هستیم، این است که در ماده ۱۰۰ قانون گفته شده که شهرداری با عوامل خود از ساخت و سازهای غیر مجاز جلوگیری کند اما به نحوه آن اشاره نکرده است و در این میان ابهام وجود دارد.
مدیرکل نظارت برساخت وسازها وکمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مشهد با بیان این که حریم مشهد ۳۰ هزار هکتار بود که پس از ابلاغ طرح جامع جدید به ۸۶ هزار و ۵۰۰ هکتار افزایش پیدا کرده است، بیان کرد: این وسعت بسیار زیادی است که کار نظارت را سخت می کند.
ایاز خاطرنشان کرد: در سال گذشته حدود ۱۳ هزار رای در کمیسیون ماده ۱۰۰ صادر شده است، درحالی که پروانه صادرشده کمتر از ۶ هزار مورد بوده است و این به این معنی است که هر ملک بیش از یک بار تخلف انجام داده است که این خود یک مشکل است.
وی اضافه کرد: در سال گذشته سه هزار رای قلع بنا صادر شده است که از این میان تنها ۷۰۰ مورد اجرا شده است و در سال های قبل از آن نیز خوشبینانه هرسال ۲۵ درصد از رای های قلع بنا اجرایی شده است.
مدیرکل نظارت برساخت وسازها وکمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مشهد با اشاره به این که واگذاری انشعابات و خرید و فروش آپارتمان ها به صورت قولنامه ای و وکالتی یکی دیگر از مشکلات درحوزه تخلفات ساختمانی است گفت: براین اساس افراد سودجو ابتدا پروانه را دریافت و در هنگام ساخت و ساز تخلف می کنند که از این موضوع باید با تعامل بیشتر با سازمان نظام مهندسی و شرکت های خدماتی پیشگیری شود.
ایاز بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات در حوزه تخلفات ساختمانی، بنگاه های معاملات املاک هستند که در این خصوص اقداماتی انجام و تعدادی از این بنگاه ها پلمب شده اند.
وی ادامه داد: برای جلوگیری از ساخت و ساز در حریم شهر قرار شد که کمیته ای ذیل شورای حفظ حقوق بیت المال تشکیل شود که همه دستگاه های دارای زمین به صورت مشترک از اراضی محافظت کنند اما این موضوع فقط در ایام تعطیلات نوروز انجام می شود.
مدیرکل نظارت برساخت و سازها و کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مشهد تصریح کرد: برای سهولت نظارت و پیشگیری از ساخت وسازهای غیر مجاز استفاده از فناوری های جدید از جمله استفاده از پهباد و نصب دوربین در حریم شهر در دستور کار قرار گرفته و اجرایی شده است.
ایاز خاطرنشان کرد: همچنین درحال نصب دوربین به صورت پایلوت در دو نقطه از حریم شهر و همچنین خودروها گشت نظارت برساخت و ساز ها هستیم .
وی به شناسایی گودهای پرخطر در نقاط مختلف شهر نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون ۱۵۸ گود شناسایی و درکمیسیون ماده ۱۰۰ مطرح شده و از این میان ۳۹ گود رفع خطر شده و مابقی نیز درحال رسیدگی است.
مدیرکل نظارت برساخت وسازها وکمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مشهد عنوان کرد: در سال جاری هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی منطقه ۱۲ به صورت پایلوت توسط پهباد پایش شده است که به دنبال آن هستیم تا این اقدام را به سایر نقاط تعمیم دهیم.
ایاز تصریح کرد: در سال گذشته بیش از ۱۵۲ هزار اقدام شامل اخطار، جمع آوری مصالح، پلمب، فک پلمب و اجرای احکام از سوی این اداره کل انجام شده است.
وی افزود: درسال گذشته از ۱۳هزار و ۶۰۰ رای کمیسیون ماده ۱۰۰ حدود ۱۴ درصد رای قلع بنا و ۸۶ درصد جریمه بوده است .
مدیرکل نظارت برساخت وسازها وکمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مشهد گفت: امسال نیز تا کنون پنج هزار رای در کمیسیون ماده ۱۰۰ صادر شده است که ۴۰ درصد آن رای قلع بنا و ۶۰ درصد جریمه بوده است.
مجید خبیری

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات