تعادل بخشی تنها نسخه نجات بخش منابع آبی ابرکوه است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با اشاره به این که وضعیت منابع آبی شهرستان ابرکوه به شدت رو به زوال است، گفت: تعادل بخشی تنها نسخه نجات بخش منابع آبی ابرکوه است، بنابراین باید با جدیت دنبال شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، جلسه شورای حفاظت منابع آب ابرکوه با حضور فرماندار این شهرستان، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد و دیگر اعضا برگزار گردید .

در ابتدای این نشست "محمدکاظمی نسب" فرماندار ابرکوه به بیان وضعیت منابع آبی این شهرستان پرداخت و اظهار کرد: آبهای زیرزمینی ابرکوه از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و باید بیان کرد ابرکوه از نظر منابع آبی در شرایط بحرانی قرار دارد .

وی افزود: با توجه به این که طی دو سال اخیر شرایط بارندگی بهتر شده است اما همچنان نگرانی ها در خصوص منابع آبی پا برجاست و مشکلات آبی به طور کامل رفع نشده است .

فرماندار ابرکوه با اشاره به این که در زمینه حفظ منابع آبی اقدامات شایانی صورت گرفته است، گفت: اجرای طرح های آبیاری تحت فشار و کم فشار در ابرکوه یکی از اقدامات بی نظیری است به گونه ای که تا کنون بالغ بر ۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به سیستم های نوین آبیاری مجهز شده است .

وی با بیان این که برنامه ها برای ادامه تغییر سیستم آبیاری در ابرکوه کماکان در دستور کار است،  خاطرنشان کرد: تا کنون بیش از ۹۷ درصد چاه های کشاورزی در شهرستان ابرکوه بت سیستم هوشمند مجهز شدند که تاثیر بسزایی در مدیریت منابع آبی داشته است .

کاظمی نسب در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم تغییر کشت در حوزه جهاد کشاورزی تاکید کرد و گفت: بخش عمده منابع آب ابرکوه در بخش کشاورزی مورد مصرف قرار می گیرد،  که متاسفانه طی چهل سال گذشته تغییر چشمگیری در زمینه بهره مندی از تکنولوژی های نوین کشت و برداشت صورت نگرفته است .

وی اظهار کرد: بهره مندی از کمترین منابع آبی و بیشترین محصولات کشاورزی مستلزم اعمال سیاستی موثر است که باید برای شهرستان ابرکوه اجرا شود .

" محمدمهدی جوادیان زاده"مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد نیز در ادامه به نقش فرهنگ سازی به منظور حفظ منابع آبی در استان به ویژه شهرستان ابرکوه پرداخت و گفت: طرح سپاس آبی که طی سال های اخیر در دستور کار شرکت آب منطقه ای قرار گرفته است،  یکی از اقدامات اثر بخشی است که با معرفی الگوهای برتر مدیریت مصرف آب می تواند نقش چشمگیری در حفظ این منابع داشته باشد .

وی با بیان این که عدم برخورداری از الگوهای موثر یکی از مشکلات ما برای حراست از منابع آبی است، تصریح کرد: ما مسئولین همیشه مردم را به مدیریت مصرف و صرفه جویی تشویق کرده ایم اما تا کنون برای تحقق این هدف،  الگوی موثری معرفی نکردیم .

جوادیان زاده با بیان این که حرکت به سمت شناسایی الگوهای برتر امری لازم و ضروری است، گفت: استان یزد از الگوهای موفق بسیاری برخوردار است زیرا از گذشته های دور با فرهنگ مدیریت مصرف آشنا است .

وی در پایان به بیان وضعیت منابع آبی ابرکوه طی سال های اخیر پرداخت و اظهار کرد: وضعیت ابخوان های استان و شهرستان ابرکوه به شدت رو به زوال است بنابراین در چنین شرایطی اجرای طرح های تعادل بخشی در کنار فرهنگ سازی موثر تنها نسخه نجات بخش منابع آبی ابرکوه خواهد بود .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد گفت: ما در زمینه تعادل بخشی راهکار مدیریت و مدارا را مدنظر قرار داده ایم تا بتوانیم این منابع حیاتی را حفظ کنیم.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای یزد

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای یزد

    شركت آب منطقه‌ای یزد یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات