ساختمان قبل از پایان‌کار نباید بهره‌برداری شود

ساختمان قبل از پایان‌کار نباید بهره‌برداری شود


رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان‌غربی گفت: ساختمان قبل از پایان‌کار نباید مورد بهره‌برداری قرار گیرد درحالی که متاسفانه در شهر ساختمان‌ها قبل از پایان کار مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند که این کار تبعات خطرناکی دارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان‌غربی، بهرنگ دیلمقانی در برنامه زنده تلویزیونی اولدوز با اشاره به پیچیده بودن فرآیند ساخت مسکن گفت: همشهریان بدانند این حوزه تخصصی است و برای راحتی خود و نداشتن مشکل در پایان ساخت واحد مسکونی، براساس قوانین و مقررات و استفاده از مجریان و مهندسان ذی‌صلاح و دارای پروانه اشتغال بهره بگیرند تا فرآیند ساخت به صورت تخصصی و بدون مشکل به پایان برسد.

وی افزود: امکان مشاهده مهندسان دارای پروانه اشتغال و دارای صلاحیت با سوابق در سایت سازمان وجود دارد و هموطنان علاوه بر استفاده از آنان از مجریان ذی‌صلاح نیز بهره بگیرند.

دیلمقانی ضمن تاکید بر رعایت ضوابط معماری و شهرسازی توسط مالکین و شهروندان اظهارداشت: همشهریان برای ساخت ساختمان در ابتدا باید ضمن مراجعه به شهرداری، نسبت به اخذ دستور تهیه نقشه مطابق با طرح تفصیلی، تراکم ساختمانی و تعداد طبقات مجاز اقدام کنند

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان‌غربی ادامه ‌داد: مهم‌ترین مشکل در حوزه ساخت و ساز مسکن در همین زمان به‌علت عدم پای‌بندی به نقشه اولیه رخ می‌دهد و این امر موجب بروز مشکلات برای دریافت پایان کار می‌ شود.

وی افزود: در مرحله بعد مالک با مراجعه به دفتر طراحی ذی‌صلاح نسبت به تهیه نقشه اقدام و این نقشه به سازمان ارجاع و بعد از کنترل، بعنوان نقشه مصوب تایید شده و سپس سازمان از طریق ارجاع نظارت، ناظران انتخاب و مجری و سازنده ذی‌صلاح مشخص می‌شود و در نهایت از طریق شهرداری پروانه ساخت دریافت و عملیات ساخت‌وساز شروع شده و وظایف سازمان نظام مهندسی آغاز می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان‌غربی با بیان اینکه توجه به کیفیت ساختمان به جای کمیت آن توسط شهروندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، خاطرنشان کرد: بدیهی است اگر فرآیند ساخت و سازمطابق با نقشه مصوب نباشد که عمدتا نیز ساخت‌وسازهای کنونی این مشکل را دارند که شاید توجه به سود بیشتر دلیل آن باشد، هنگام دریافت پایان کار و بهره‌برداری دچار مشکلات جدی شده و حتی مشکلات اجتماعی نیز بوجود می‌آید.

دیلمقانی‌در مورد هزینه‌های دریافتی گفت: هزینه ساخت و ساز مسکن از جمله هزینه نقشه (طراحی، نظارت و مجریان ذی‌صلاح) شامل بخش های مختلفی است که بخشی از آن از طریق شهرداری بابت پروانه و بخشی دیگر توسط دفاتر طراحی جهت تهیه نقشه و بخشی از آن توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان در قالب هزینه های کنترل نقشه، شناسنامه فنی ملکی  و ناظران اخذ می گردد که این حق الزحمه ها به صورت تعرفه های ابلاغی با هماهنگی هیئت 4 نفره استانی می باشند.

وی با تاکید بر انتخاب مجری ذی‌صلاح توسط مالک اظهارداشت: بر مبنای مبحث ۲ مقررات ملی هزینه بابت خدمات مهندسی، حدود ۳ درصد هزینه کل ساخت‌وساز است و این رقم در مقایسه با بسیاری رقم‌ها در ساخت، رقم ناچیزی است.

دیلمقانی ادامه‌داد: اگر تغییری در نقشه مصوب رخ دهد باید تغییرات در سایر بخش‌ها نیز مطابق مقررات ملی رخ دهد. به‌عنوان مثال در افزایش طبقات، باید آسانسور و استانداردها و ... نیز تغییر یابد و متاسفانه بیشتر مشکلات اخذ پایان‌کار نیز مربوط به این اتفاق است.

وی با اشاره به اینکه دستور تهیه نقشه حافظ حقوق شهروندی است، خاطرنشان‌کرد: مقررات ملی ساختمان باعث افزایش عمر ساختمان، ایمنی و آسایش شهروندان و خریداران می شود، ضمن اینکه اگر دقیقا براساس نقشه مصوب، ساختمان اجرا شود، هیچ مشکلی رخ نخواهد داد.

رییس سازمان نظام مهندس ساختمان استان آذربایجان‌غربی اظهارکرد: ساختمان قبل از پایان‌کار نباید مورد بهره‌برداری قرار گیرد درحالی که متاسفانه در شهر ساختمان‌ها قبل از پایان کار مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند که این کار تبعات خطرناکی دارد.

وی در مورد س,والات شهروندان درخصوص نما گفت: نما برای زیبایی شهر و حتی اتفاقات غیرمترقبه همچون آتش‌سوزی باید مورد توجه قرار‌گیرد و اجرای نماهایی چون نمای رومی و کلاسیک سبب افزایش بار مرده سازه شده و گاهی به دلیل عدم اتصال مناسب به سازه دچار مشکلات جدی به خصوص در هنگام زلزله می‌شود و از سازندگان و مالکان درخواست داریم ضوابط و محاسبات را رعایت کنند.

دیلمقانی درخصوص نظام جامع الکترونیک نیز اعلام کرد: این سامانه حداکثر تا ۵ ماه مورد بهره‌برداری قرار گرفته و تمام خدمات سازمان الکترونیکی و کاملا شفاف ارائه خواهد شد.

وی از ناظران خواست برگ استحکام بنا را که غیرقانونی است، امضا کنندد و از شهرداری نیز درخواست داریم به برگ گزارش تخلف اهمیت دهند و پلیس ساختمان نیز عملیات را متوقف کند تا مراجع ذی‌صلاح ادامه کار را تعیین تکلیف کند. ضمن اینکه تخلف باید براساس قانون اصلاح یا دستور تهیه نقشه جدید صادر شود.

در همین حال، سالار جعفردوست مسئول واحد خدمات و نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان‌غربی هم در این برنامه گفت: مشکل کنونی از بابت نقشه‌های اجرایی است که خلاف نقشه‌های مصوب صورت می‌گیرد درحالی که اگر ساختمان براساس نقشه مصوب احداث شود مشکلی رخ نداده و کار ناظران نیز راحت و همکاری کاملی با مالک خواهندداشت و متاسفانه مالکان اجرای پروژه را با نقشه متفاوت با نقشه مصوب انجام می‌دهند.

وی افزود: مقررات ملی ساختمان شامل ۲۲ جلد کتاب است و هر جلد نیز شامل مباحث مختلفی است و سازمان نظام مهندسی خطوط قرمزی برای هر بخش در نظرگرفته است که ناظران موظف به رعایت آنان می باشند.

جعفردوست ادامه داد: ناظرین ساختمانی مطابق مبحث دوم مقررات ملی باید  ضمن بازدیدهای مکرر از ساختمان در صورت بروز تخلف موضوع را به شهرداری انعکاس کنند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر گلایه‌ها بر اساس ناآگاهی‌ شهروندان است، گفت: عدم رعایت مقررات، باعث مورددار شدن شناسنامه فنی و ملکی شده و در خرید و فروش و اخذ پایان کار مشکلات جدی به وجود می آورند.

جعفردوست، مشکل آسانسور، پله‌فرار و نماسازی را مهم‌ترین مشکلات کنونی حوزه ساخت‌وساز عنوان کرد و گفت: براساس قانون ساختمان‌های بالای ۴ طبقه یا شوارع ۱۴ متری به بالا و بافت معرفی شده از سوی شهرداری  نیاز به نما دارند.
لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

      نظرات