تکمیل پازل پروژه های ریلی لرستان

تکمیل پازل پروژه های ریلی لرستان

http://www.bananews.ir/به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حبیب الله دهمرده که در جمع مردم شهرستان الیگودرز سخن می گفت با اشاره به مصوبه دولت برای عملیاتی شدن راه آهن ازنا - الیگودرز - اصفهان، گفت: به زودی عملیات اجرایی احداث این پروژه شروع می شود.

وی به اجرای طرحهای مهم در لرستان اشاره کرد و افزود: اجرای بیش از ۲۲۸ مصوبه سفر سوم هیئت دولت برای لرستان در آینده تحول اساسی را برای مردم این منطقه به دنبال خواهد داشت.

استاندار لرستان با اشاره به آغاز سه پروژه مهم و زیربنایی در استان لرستان از جمله راه آهن دورود - خرم آباد - اندیمشک و دورود - بروجرد - ملایر با حضور رئیس جمهوری، گفت: آغاز این پروژه ها که از مطالبات دیرین مردم لرستان بود نشان از توجه ویژه دولت دارد.

دهمرده ابراز امیدواری کرد که با اجرای راه آهن ازنا - الیگودرز - اصفهان، لرستان به لحاظ زیرساخت های حمل و نقل و شبکه ریلی متحول شود.

ماجرای حذف ردیف اعتباری پروژه ای که مطالبه دو میلیون لرستانی بود

بنابر این گزارش هم اکنون استان لرستان با وجود سابقه ۷۰ ساله در عبور خطوط ریلی هنوز به لحاظ توسعه شبکه ریلی از استانهای محروم کشور محسوب می شود به طوریکه تنها خط آهن استان به منظور ارتباط شمال به جنوب کشور از شهرستان دورود عبور می کند که این امر لرستان را تنها تبدیل به گذرگاهی برای عبور مسافران تهران - جنوب و بالعکس کرده است.

این موضوع موجب شده است که لرستانیها از مزایای زیرساخت حمل و نقل ریلی بی بهره باشند و این استان تنها در جایگاه یک گذرگاه ریلی ایفای نقش کند در حالیکه هنوز مرکز استان لرستان به شبکه حمل و نقل ریلی متصل نیست و خرم آباد همچنان در حسرت مسافرتهای ریلی و استفاده از شبکه حمل و نقل ریلی باقی مانده است.

این موضوع که بارها از سوی مردم استان مورد انتقاد قرار گرفته بود در نهایت منجر به نگاه ویژه دولت برای عملیاتی کردن پروژه راه آهن دورود - خرم آباد - اندیمشک و مطالعه و اجرای پروژه های ریلی ازنا - اصفهان و دورود - بروجرد به سمت غرب شد تا بارقه امیدی برای خروج لرستان از بن بست حمل و نقل ریلی شکل بگیرد که متاسفانه با وجود درج این پروژه ها در لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی در اقدامی کم سابقه ردیف بودجه ای راه آهن ازنا - اصفهان در پی اصرار برخی نمایندگان به رای گذاشته شد تا نصیب منطقه محروم لرستان از نگاه ویژه نمایندگان حذف این ردیف بودجه باشد.

راه آهن ازنا - اصفهان مصوبه سفرهای دولت به لرستان است

این در حالیست که توسعه شبکه ریلی لرستان علاوه بر تصویب در سفر دور دوم هیئت دولت به لرستان و بودجه سال ۸۹ در مصوبات کارگروه توسعه لرستان هم مورد تاکید قرار گرفت.

با این مصوبات دولت، سئوال خبرنگاران از "روند تصویب پروژه های ریلی لرستان" به "زمان کلنگ زنی" این پروژه ها تغییر ماهیت داد تا حتی یک شرکت ایتالیایی‌ نیز از آمادگی خود برای سرمایه‌گذاری و احداث راه‌آهن اصفهان - ازنا خبر دهد و وعده کند که این پروژه را دوساله تحویل خواهد داد.

این در حالیست که حتی در سفر سوم هیئت دولت نیز پروژه های ریلی لرستان در قالب سه پروژه به تصویب رسید. در این سفر احداث سه راه آهن دورود - خرم آباد - اندیمشک، دورود - بروجرد - ملایر و ازنا - الیگودرز - اصفهان با اعتباری در حدود ۱۶۵۰ میلیارد ریال مصوب شد.

وعده مسئولان برای آغاز پروژه در سالجاری

به هر روی با پیگیری های مجمع نمایندگان استان و استاندار لرستان وعده داده شده است که در سالجاری مردم شهرستان ازنا و الیگودرز نیز شاهد اجرای پروژه ریلی ازنا - الیگودرز - اصفهان خواهند بود.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: به زودی برای تکمیل پروژه های ریلی لرستان کلنگ پروژه ریلی ازنا - الیگودرز - اصفهان نیز به زمین زده خواهد شد.

محمد رضا ملکشاهی راد با اشاره به آغاز دو پروژه ریلی دورود - خرم آباد - جنوب و دورود - بروجرد - غرب در لرستان، ادامه داد: با عملیاتی شدن پروژه های ریلی یاد شده لرستان به شاهراه تزانزیتی شمال به جنوب و غرب به شرق کشور تبدیل خواهد شد و این امر تحول در اقتصاد لرستان را به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: عملیاتی شدن این پروژه های زیربنایی شرایط مهمی را برای توسعه حمل و نقل، تولید، صادرات و واردات و همچنین جذب سرمایه گذاران به لرستان ایجاد خواهد کرد.

راه آهن ازنا - اصفهان از محل اعتبار توازن منطقه ای اجرایی می شود

این در حالیست که پیش از این نیز نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه راه آهن ازنا - اصفهان آرزوی دیرینه مردم است، از آغاز این پروژه طی سالجاری خبر داده بود.

حجت الله رحمانی با اشاره به اتفاقات رخ داده در مجلس و حذف ردیف بودجه ای راه آهن ازنا - اصفهان گفت: در روز آخر تدوین بودجه شائبه‌ای در مجلس پیش آمد که اعضای کمیسیون تلفیق اعمال نظر کرده‌اند و اعتبار مناطق خود را افزایش داده‌اند که به رئیس مجلس اعتراض کردم، اما متاسفانه بدون اینکه از نمایندگان موافق و مخالف سوالی کنند آن روند ادامه یافت.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اعتراضات منجر به این شد که از محل توازن منطقه‌ای معادل با همان اعتبار این راه آهن را در سال ۱۳۹۰ اجرایی کنند.

رحمانی یادآور شد: در مجموع با اخذ مجوز ماده ۳۲ اجرای این طرح مهم و ملی راه آهن ازنا - اصفهان در سالجاری اجرایی خواهد شد.

به هر حال امید می رود با توجه به عنایت دولتهای نهم و دهم برای جامه عمل پوشاندن به پروژه هایی که آرزوی سه دهه مردم لرستان بود زمینه تحقق خط ریلی ازنا - اصفهان نیز به همت دولت فراهم شود.

 

 

    نظرات