عمر ۲۰ ساله ساختمان‌های نوساز

عمر ۲۰ ساله ساختمان‌های نوساز

http://www.bananews.ir/باوجود اینکه در کشورهای پیشرفته یک خانه ۹۰ ساله به عنوان نوساز محسوب می شود، در کشور ما استفاده از مصالح غیر استاندارد و عدم نظارت درست بر اجرا، عمر ساختمان ها را به حدود ۲۰ سال رسانده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) کیفیت و رعایت استاندارد در ساختمان سازی از موضوعات مهمی است که با توجه به شرایط شهرهای بزرگی مانند تهران و زلزله خیز بودن آنها بسیار مورد توجه قرار گرفته است بطوریکه بخشی از سازندگان کوچک که عمدتا صاحبان یک ساختمان به شمار می روند سعی دارند تا با رعایت اصول ایمنی به ساخت و ساز بپردازند.

اما در این میان بخش زیادی از سازندگان هم وجود دارند که نه تنها اصول ایمنی را در ساختمان سازی رعایت نمی کنند بلکه با عدم نظارت درست بر ساختمان سازی مشکلات زیادی را برای ساکنان یک ساختمان به وجود می آورند بطوریکه پس از مدتی که ساخت یک آپارتمان می گذرد مشکلاتی مانند ترکیدگی لوله و خرابی دیوارها منجر به تحمیل هزینه های بسیاری به خریدار میشود.

این در حالی است که یک آپارتمان نوساز در کشورهای پیشرفته حداقل تا ۹۰ سال به عنوان یک خانه مستحکم و ایمن به شمار می روند و پس از آن نیز فقط به تعمیرات جزئی نیاز دارند اما متوسط عمر ساختمان در ایران حداکثر یک چهارم تا یک سوم این کشورهاست که در این مدت هم ساکنان باید هزینه هایی را بابت تعمیر خانه خود بپردازند.

در کنار ساخت و ساز نامناسب، بی کیفیتی مصالح ساختمانی هم از جمله مواردی است که برای ساکنان و سازندگان مشکلاتی را بوجود می آورد و عدم نظارت بر تولید مصالح ساختمانی بیشتر به ایمنی ساختمان ها ضربه می زند. براساس اعلام مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ۳۵ درصد از مصالح ساختمانی غیراستاندارد هستند اما باید به این آمار، واردات محصولات بی کیفیت از کشور چین را هم اضافه کرد که ۴۰ درصد از سهم بازار را در اختیار دارند.

در این باره رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن در گفتگو با مهر اعلام کرد که مصالحی مانند شن و ماسه و بلوکهای سیمانی رکوردار تولید مصالح غیر استاندارد هستند و چندین بار به آنها مهلت داده شده که کیفیت تولید این محصولات را افزایش دهند.

عمر ۴ برابری ساختمان با افزایش هزینه ۳۰ درصدی

در خصوص رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با تایید اینکه در ساختمان های استاندارد جایگاه لازم را درسطح بین المللی و منطقه نداریم به مهر گفت: طراحی و اجرا و استفاده از مجریان ذی صلاح یکی از مهمترین بخش هایی است که باید برای رعایت استاندارد در ساختمان ها به آن توجه شود.

سید مهدی هاشمی بابیان اینکه مصالح استاندارد در کشور بسیار کم است، اظهار داشت: علاوه براینکه مصالح استاندارد درکشور خیلی کم تولید می شوند، برخی از مصالح لازم در ساختمان سازی درکشور تولید نشده و به اجبار باید وارد شود.

وی با انتقاد از تولید مصالح ساختمانی بی کیفیت، افزود: بکارگیری افراد خبره و ماهر در بخش ساختمان سازی هم از سوی مردم مطالبه نشده است البته با راه اندازی طرح مجریان ذی صلاح این موضوع تا حدی بهبود یافته است اما باز هم در مورد ساختمان های بزرگ و مهم اجرایی می شود و ساختمان های کوچک همچنان به شیوه های غیراستاندارد به ساخت و ساز می پردازند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان بابیان اینکه امیدواریم مردم ساخت و ساز استاندارد را از سازنده مطالبه کنند، اظهار داشت: هزینه ای که برای ساخت مسکن با کیفیت پرداخت می شود در کنار افزایش کیفیت رقم زیادی نیست زیرا متوسط عمر ساختمان را افزایش می دهد.

هاشمی افزود: حداکثر با افزایش ۳۰ درصد در هزینه ساخت و ساز می توان عمر ساختمان ها را ۳ تا برابر افزایش داد و در واقع با کمی دقت و حداقل سرمایه گذاری می توان سرمایه های موجود را به خوبی حفظ کرد و افزایش داد.

 

 

    نظرات