حوزه آب نیازمند مدیریتی جامع و به‌هم پیوسته است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی گفت: ما در حوزه آب نیازمند یک مدیریت جامع و به‌هم پیوسته هستیم.

محمد علایی در جلسه با مدیران وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب ایران که به صورت ویدئو کنفرانسی پیرامون بررسی تغییرات ساختار صنعت آب کشور برگزار شد درخصوص مشکلات موجود در حوزه آب کشور و تهدیدها و فرصت‌هایی که مدیریت آب با آن‌ها رو به رو است، عنوان کرد: مشکلات و تهدیدها در حوزه آب شامل نبود طرح آمایش سرزمین و مدیریت آب کشور به‌صورت جزیره‌ای و نه به‌هم پیوسته بدون مشارکت‌های مردمی و بدون یک چشم‌انداز معین است. اگر درخصوص این موارد یک تصمیم منطقی گرفته نشود، این موارد روز به روز به مشکلات و تهدیدات بزرگ‌تری تبدیل می‌شوند .

وی افزود: تاکنون تجربه‌های موفق در ایران و جهان دارای چند اصل بوده‌اند، نخست اینکه همه طرح‌ها باید برآمده از طرح آمایش سرزمین باشند، دوم آنکه حکمرانی کارآمد آب حتما باید برمبنای مدیریت مشارکتی و حضور همه افراد باشد یعنی حضور همه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی موثر در مدیریت منابع آب و در فرآیندهای تصمیم‌گیری، اجرا و بهره‌برداری اهمیت دارد. سومین اصل مدیریت آب به‌صورت جامع می‌باشد، در نتیجه حاصل رعایت این اصول تشکیل توسعه پایدار است .

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی اظهار کرد: مشهد سمبل توسعه ناپایدار است. اکنون ساختاری برمبنای مدیریت استانی وجود دارد که به هیچ‌گونه پاسخ‌گو نیست و باید در حوزه تصمیم‌گیری کلان بر مبنای آب‌ریزهای اصلی تصمیم‌گیری شود نه به‌صورت استانی اما در شرایط فعلی امکان پیروی نکردن از ساختار استانی وجود ندارد .

علایی ادامه داد: حوزه آب نیازمند یک مدیریت جامع و به‌هم پیوسته است. برای حل مشکلات در این فضا، چشم‌انداز ما باید به گونه‌ای باشد که بتوان مدیریت را با در نظرگیری الزامات در حوزه‌های آب‌ریز پیاده کرد. برای حکمرانی موفق آب در چارچوب طرح توسعه پایدار باید برآمده از آمایش سرزمین بدون دخالت سیاست‌های محلی باشد .

وی بیان کرد: در شرایط کنونی باید نقش شرکت مادرتخصصی مدیریت منابع آب ایران در بحث تخصیص آب بسیار پررنگ‌تر باشد یعنی استان‌ها باید به‌صورت متمرکز در این راستا به‌صورت دقیق سیاست‌های شرکت مدیریت منابع آب را اجرا کنند. مدیران استانی باید این چارچوب‌ها را رعایت کنند و در این خصوص اطلاع‌رسانی شود تا مدیران استانی حوزه آب اطلاعات کافی کسب کنند .

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اگر تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی به‌درستی در بین مدیران استانی جریان پیدا کند و رفت و برگشت داده و اطلاعات به‌صورت منظم وجود داشته باشد، در همین ساختار کنونی می‌توان مشکلات را حل کرد و کم کم به سمت آن ساختار جامع مورد نیاز می‌توان حرکت کرد. بدون مدیریت مشارکتی، مدیریت آب با چالش‌های بزرگی رو به رو خواهد شد و در آینده مشکلات بسیاری در این حوزه تهدیدکننده خواهند بود، در نتیجه جلوگیری از این تهدیدها و تبدیل آن‌ها به فرصت نیازمند مدیریت مشارکتی است .

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات