طرح همیاران آب در کاشمر جان گرفت

عصمتی‌مقدم -کاشمر: اولین جلسه طرح همیاران آب در شهرستان کاشمر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، این جلسه با حضور اعضای اصلی کارگروه همیاران آب، با هدف تشریح کلیات طرح، برنامه زمان‌بندی برگزاری جلسات و نحوه‌ بررسی موضوع در فرمانداری کاشمر برگزار  و امور منابع آب کاشمر به عنوان دبیرخانه طرح همیاران در شهرستان معرفی شد

بنابر این گزارش "حسین حکمتی‌فر" رئیس اداره منابع آب کاشمر و دبیر این کارگروه درخصوص وضعیت منابع آبی شهرستان کاشمر، میزان و نحوه مصارف در بخش‌های مختلف توضیحاتی ارائه کرد .

وی تصریح کرد: به استثناء نیازهای شرب و بهداشت و خدمات اضطراری یک جامعه، منابع آبی باید در بخش‌هایی مصرف شود که بتواند ارزش افزوده قابل توجهی در تامین رفاه اجتماعی ایفا کند.

"حکمتی فر" با بیان نمونه‌هایی از بهره‌وری پایین بخش کشاورزی افزود: لازم است تصمیمات جدی در خصوص هدایت برخی مشاغل از بخش کشاورزی به بخش‌های با بهره‌وری بالاتر و ایجاد توازن و تعادل منطقی در سهم بخش‌های مختلف بهره‌بردار آب گرفته شود .

در ادامه مهندس "ساقی" فرماندار کاشمر با بیان اهمیت بسیار بالای ساماندهی مصارف آب در بخش‌های مختلف شهرستان، به پیامدهای فرونشست زمین در دشت کاشمر اشاره کرد.

وی خاطر نشان کرد: تامین آب شرب و اولویت‌بندی مصارف آب، از دلایل لزوم توجه جدی به جلسات کارگروه همیاران آب و تلاش و همفکری اعضا در خصوص تحقق اهداف در افق این طرح است .

در ادامه جلسه "جمعه‌پور" رییس اداره محیط زیست، "نجفی" رییس منابع طبیعی و "محمدی" مدیر جهاد کشاورزی شهرستان به بیان برخی مسائل در حوزه منابع آبی پرداختند و بر لزوم اجرای طرح تاکید کردند .

" سلیمانی" شهردار کاشمر نیز با استقبال از طرح همیاران آب آمادگی خود را در اجرای طرح اعلام کرد .

لازم به توضیح اینکه طرح همیاران آب یک طرح ملی باعنوان سازگاری باکم آبی است که به پیشنهاد و تاکید استانداری خراسان رضوی در این استان تحت عنوان همیاران آب استان پیگیری می‌شود .

طبق این طرح در افق ۱۴۲۵ ضمن کاهش حجم کلی مصارف بخش‌های مختلف سهم مصرف در حوزه کشاورزی کاهش و به بخش صنعت و خدمات افزوده می‌شود. این رویکرد به دلیل بهره‌وری اقتصادی بالاتر این دو بخش در خصوص مصرف منابع آبی اتخاذ شده است و با پیاده‌سازی آن در افق طرح منابع آبی شهرستان به پایایی خواهد رسید .

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات