ارتقای مرکز پایش فضای سایبری محیط زیست به معاونت یگان

ارتقای مرکز پایش فضای سایبری محیط زیست به معاونت یگان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، سرهنگ جمشید محبت خانی فرمانده یگان سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از آنجا که فضای سایبری تبدیل به محیطی امن برای قاچاقچیان و متخلفان محیط زیستی شده بود، نه تنها این ضرورت احساس شد که باید به این حوزه ورود جدی کرد بلکه نیاز است که این مرکز در چارت استانی سازمان هم ایجاد شود.


وی با بیان این که رئیس سازمان محیط زیست با ارتقای این مرکز به عنوان یکی از معاونت زیر مجموعه یگان موافقت کرده است، اظهار داشت: این مجموعه در دو بُعد پیشگیری و ایجابی عملکرد خوبی داشته و اکنون با رصد این حوزه، جرایمی نظیر حیوان آزاری، قاچاق و فروش حیات وحش، چه به صورت زنده و چه غیر زنده، همچنین فروش ادوات شکار و سلاح های غیر مجاز بسیار کم شده است.


محبت خانی افزود: در سال گذشته بر اساس تفاهم‌نامه ای که بین سازمان حفاظت محیط زیست و نیروی انتظامی بسته شد، سه پلیس تخصصی پیشگیری، فتا و پاوا برای کمک به حفاظت از محیط زیست بیش از گذشته فعال شدند و اکنون ناجا با سازمان حفاظت محیط زیست بالاترین سطح همکاری را دارد.


وی اولویت اول یگان حفاظت محیط زیست را حفظ جان محیط بانان دانست و اظهار داشت: این یگان هرچند به ارتقای کیفیت عملکرد خود می اندیشد، اما اولویت اولش حفظ جان محیط بانان است، به همین منظور برگزاری دوره های آموزشی را در دستور کار خود قرار داده است که خوشبختانه با کمک همین آموزش ها در بیست و سه ماه گذشته هیچ محیط بانی در درگیری‌ها جان خود را از دست نداده است.


فرمانده یگان حفاظت محیط زیست، تصویب لایحه حمایت قضایی و بیمه ای از محیط بانان را مهم ترین اقدام برای ارتقا و بهبود وضعیت محیط بانان ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه با تصویب مجلس، این قانون گام بزرگی در حمایت از محیط بانان بود. تا پیش از محیط بانان بیمه نمی شدند و اگر محیط‌بانی در حین خدمت جان خود را از دست می داد، هیچ بیمه ای نداشت و اکنون پس از تصویب این قانون، سازمان محیط زیست به صورت متمرکز همه محیط بانان را در زمینه های مختلف بیمه کرده است که در قبال آن وجهی از محیط بانان دریافت نمی شود. همچنین از لحاظ حقوقی نیز دریافتی محیط بانان مشابه کارکنان نیروی انتظامی شده است.


وی خرید تجهیزات ضروری برای محیط بانان را از دیگر اقدامات انجام شده در سال اخیر عنوان کرد و افزود: در زمینه تجهیزات، برای تقویت توان موتوری محیط‌بانان، خودرو و موتورهای با کیفیت خریداری شده که تا پایان سال به تدریج در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.


تلاش برای ایجاد شبکه بی‌سیم در سراسر کشور از دیگر اقداماتی بود که محبت خانی به آن اشاره کرد و افزود: با همکاری معاونت محیط زیست طبیعی سازمان، مقدمات ایجاد شبکه بی‌سیم برای محیط‌بانان فراهم و ردیف بودجه آن تعیین شده است.

وی افزود: شبکه بی سیم به دلیل مجهز بودن به GPS هم کاربرد مدیریتی و نظارتی خواهد داشت  و از آنجا که بسیاری از محیط بانان در مناطقی خدمت می کنند که آنتن دهی موبایل وجود ندارد، می تواند در امداد رسانی به محیط بان  کمک شایانی انجام دهد.


محبت خانی از جذب هزار نفر بر اساس طرح «همیار محیط بان» خبر داد و اظهار داشت: در پی آن هستیم تا با آموزش های مناسب بتوانیم بهترین و شایسته ترین افراد را در طرحی با نام همیار محیط بان جذب کرده، تا علاقه مندان و شیفتگان محیط زیست بتوانند در کنار محیط بانان به طبیعت خدمت کنند و خادم محیط زیست باشند.


وی بیمه کردن همیاران محیط بان را یکی از مهمترین دغدغه های سازمان توصیف کرد و افزود: در حوادث مختلفی که برای محیط زیست اتفاق می افتد از جمله حریق های مکرر، شماری از مردم به صورت داوطلبانه به کمک محیط بانان می آیند و برای رفع آسیب‌ها تلاش می کنند. همان گونه که در حریق های اخیر شاهد بودیم، تعدادی از این داوطلبان شهید یا مجروح شدند، طبعا حمایت از این دوستداران محیط زیست یکی از دغدغه های اصلی سازمان است.


فرمانده یگان حفاظت محیط زیست، در بخشی دیگر از صحبت های خود بر جنبه ایجابی حمایت از محیط زیست از جانب این یگان اشاره کرد و گفت: برای نگهداری و حفاظت محیط زیست فقط اقدامات سلبی کافی نیست، بلکه باید اقدامات ایجابی نیز انجام داد، زیرا حفظ محیط زیست با تکیه محض بر محیط بانان ممکن نیست.


وی با بیان این که در سال جاری، تحقق شعار ۸۰ میلیون محیط بان با جدیت پیگیری خواهد شد، اظهار داشت: مردم نقش موثری در حفظ محیط زیست دارند. همچنین رسانه ها نیز در این زمینه حضور خوب و موثری داشته اند و تلاش مان بر این است که از این توان بالقوه به نحو احسن استفاده کنیم.


محبت خانی در پایان با گرامی داشت یاد و خاطره  شهیدان و جانباز محیط بان، از راه اندازی مرکز پیگیری امور ایثارگران در سازمان محیط زیست برای پیگیری امور مربوط به این عزیزان خبر داد و گفت: با هماهنگی رئیس سازمان، این مرکز تشکیل شد و امیدواریم از این به بعد به نحو شایسته تری پیگیر حقوق خانواده های شهدا و جانبازان محیط بان باشیم.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات