بخاری نفتی در کمین جان دانش آموزان چمه بن

بخاری نفتی در کمین جان دانش آموزان چمه بن

http://www.bananews.ir/مسئولان آموزش و پرورش از تجهیز تمام مدارس به سیستم گرمایشی استاندارد خبر داده‌اند این در حالی است که دانش آموزان چمه بن از روستاهای استان مازندران برای گرم شدن کلاس کوچکشان تنها یک بخاری نفتی دارند که هر لحظه بیم وقوع حادثه‌ای مشابه درودزن فارس جان شیرینشان را تهدید می‌کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سرما در دل کوهستان چمه بن زودتر از نقاط دیگر کشور رخنه می کند، سرما هم که آمد باید خانه و کاشانه را هر طور شده گرم کرد تا زندگی کرد. این قانون طبیعت در همه جای این کره خاکی است که روستاییان چمه بن آن را طبق یک عادت ذاتی دنبال می کنند تا خودشان را به بهار در این منطقه زیبای کوهستانی برسانند.

بخاری نفتی در مدرسه چمه بن

کلاس مدرسه کوچک روستا نیز از این اصل مستثنی نیست، دانش آموزان این مدرسه که کمتر از ۱۰ نفر هستند هر روز صبح راهی مدرسه می شوند و ساعات متمادی را در آن به سر می کنند، اما آنان برای گرم شدن کلاس کوچکشان تنها یک بخاری نفتی دارند و سوختی که هر از چندگاهی به مدرسه دولتی شان تعلق می گیرد.

بخاری نفتی که پنج سال پیش روستای درودزن در استان فارس را معروف کرد و جسم هشت دانش آموز را در شعله های وحشی خود سوزاند تا آنان صورتهای سوخته و آسیب دیده شان را با عکسهای کودکی شان مقایسه کنند و جسم مصدومشان را زیر تیغ عمل جراحان بسپارند.

مسئولان آموزش و پرورش هر سال با آغاز فصل سرما در پاسخ به پرسشهای متعدد خبرنگاران درباره اقدامات آموزش و پرورش برای جلوگیری از حوادث تلخ آتش سوزی می گویند که " امسال بودجه ویژه ای برای تجهیزات گرمایشی اختصاص یافته است و همه بخاری های نفتی و غیراستاندارد برچیده شده اند".

مرتضی رئیسی هفته گذشته در گفتگو با خبرنگار مهر هفته گذشته گفت که " امسال تمام مدارس به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز شده اند و هیچ مدرسه ای نیست که وسایل گرمایشی آن غیراستاندارد باشد و هیچ مشکلی در این بخش وجود ندارد". اما هر سال با وجود این وعده و وعیدها باز هم شاهد اتفاقات آتش سوزی در مدارس هستیم.

یکی از دانش آموزان مصدوم مدرسه درود زن فارس بدلیل عدم ایمنی بخاری در سال ۱۳۸۵

۱۲ و ۱۳ آبان هم دو خبر متوالی از گازگرفتگی دانش آموزان در دو نقطه مختلف کشور یکی در شهرستان "کمیجان" در استان مرکزی و دیگری در شهرستان "هرسین" استان کرمانشاه از سوی مرکز اطلاع رسانی پلیس گزارش شد.

در حادثه اول دبیرستان پسرانه در شهرستان کمیجان، ۳۰ تا ۳۵ نفر از دانش‌آموزان به علت خرابی در سیستم تهویه شوفاژخانه و بسته بودن درب و پنجره‌های بیرونی موتورخانه و انتشار گاز منواکسید کربن به داخل راهروی مدرسه دچار مسمومیت شدند و در حادثه دوم دبیرستانی دخترانه در شهرستان هرسین استان کرمانشاه به علت نشت گاز مونو‌اکسید‌کربن از موتور شوفاژ‌خانه به داخل کانال کولر مدرسه‌، ۳۷ نفر از دانش‌آموزان مسموم و برای درمان به بیمارستان شهرستان هرسین اعزام شدند‌.

و حالا هم مدرسه چمه بن که بخاری کلاسش نفتی است و شعله های سرکشش قابلیت ایجاد حادثه مدرسه درود زن استان فارس را دارد.

بعضی از اتفاقات برای همه تجربه می شود، تصور می‌شد که این واقعه تلخ نیز برای مسئولان آموزش و پرورش تجربه باشد اما مدرسه کوچک چمه بن نشان می دهد که این طور نیست و "آزموده را اصلا آزمودن خطا نیست".

 

 

    نظرات