تازه‌ترین جزییات غرق شدن کشتی کوشا ۱

تازه‌ترین جزییات غرق شدن کشتی کوشا ۱

http://www.bananews.ir/مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با ایسنا جزییات جدیدی را از سانحه غرق شدن کشتی کوشا ۱ اعلام کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمدرضا قادری در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به این‌که عملیات جست‌وجو برای یافتن اجساد سه نفر از پرسنل کشتی غرق شده کوشا ۱ همچنان ادامه دارد، گفت: بزرگترین ضعف در عملیات جست‌وجو و نجات پرسنل کشتی غرق شده کوشا ۱ نداشتن هلی‌کوپتر دید در شب بود.

او با بیان این‌که براساس مصوبه هیات دولت، بوشهر مرکز اصلی عملیات‌های امداد و نجات در منطقه بوده و مناطقی مانند دیر، لاوان و عسلویه مراکز فرعی محسوب می‌شوند، گفت: کل‌ آب‌ها تحت حاکمیت ایران تحت پوشش طرح امداد و نجات دریایی است.

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این‌که نداشتن هلی‌کوپتر دید در شب بزرگترین ضعف عملیات نجات پرسنل کوشا ۱ بود، گفت:‌ ما از پنج سال پیش برای خرید سه فروند هلی‌کوپتر دید در شب از شرکت یورو کوپتر فرانسه اقدام کردیم و همه چیز برای تحویل این هلی‌کوپترها به ما آماده شده بود اما متاسفانه در آخرین لحظه به دلیل تحریم‌ها این هلی‌کوپترها به ما تحویل داده نشد.

قادری توضیح داد: با توجه به این‌که سانحه غرق شدن کوشا ۱ در شب اتفاق افتاد داشتن هلی‌کوپتر دید در شب می‌توانست به عملیات جست‌وجو و نجات پرسنل این کشتی کمک زیادی کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان بنادر در اعلام هشدارهای هواشناسی به فرمانده‌ی کشتی کوشا ۱ تعلل کرده است؟ عنوان کرد:‌ کشتی کوشا ۱ روز چهارشنبه یعنی یک روز قبل از سانحه مجوز خروجی گرفت و اخطارهای سازمان هواشناسی درمورد وضعیت نامناسب هوا در صبح روز سانحه اعلام شد که ما بلافاصله این اخطارها را به فرمانده کوشا ۱ ارائه کردیم. این سانحه در ۱۴ مایلی عسلویه اتفاق افتاد و کشتی زمانی غرق شد که درحال بازگشت به ساحل بود و به نظر می‌رسد فرمانده کشتی اقدامات احتیاطی لازم در مقابله با هوای متلاطم را به خوبی انجام نداده که این موضوع وضعیت بد کشتی را تشدید کرده است.

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این‌که غرق شدن کشتی کوشا ۱ یکی از بدترین سوانح دریایی کشور در سه سال اخیر محسوب می‌شود، گفت: ما اخطارها سازمان هواشناسی را به موقع کشتی به کوشا ۱ اعلام کردیم.

قادری با اشاره به این که ابعاد و جزییات سانحه غرق شدن کشتی کوشا ۱ در کمیته سوانح سازمان بنادر در حال رسیدگی است، توضیح داد: امیدواریم کمیته بعد از جمع‌آوری اطلاعات و مدارک مرتبط به زودی گزارش نهایی خود را درباره‌ی این سانحه اعلام کند.

وی یادآوری کرد: سانحه غرق شدن کشتی کوشا ۱ در حدود ساعت ۴:۴۲ بعدازظهر روز ۲۸ مهر ماه رخ داد و بلافاصله پس از کسب اطلاع درباره این سانحه ۱۸ شناور فعال در منطقه وارد عملیات جست‌وجو و نجات شدند.

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر اضافه کرد: در ۴۵ دقیقه اول عملیات نجات۶۰ نفر از پرنسل کشتی کوشا ۱ از آب گرفته شدند و با توجه به این که کشتی ۷۳ نفر پرسنل داشت عملیات جست و جو و نجات برای ۱۳ نفر باقی مانده ادامه یافت.

قادری با اشاره به اینکه کشتی‌ کوشا ۱ ظرف تنها چهار تا شش دقیقه به زیر آب رفت، اظهار کرد: سوال اساسی اینجاست که این کشتی با این ابعاد چطور ظرف چنین مدت کوتاهی زیر آب رفته است. ممکن است بارگیری غلط باعث بهم خوردن تعادل کشتی شده باشد یا این‌که کنترل اشتباه بارهای موجود در کشتی نیز در وقوع این سانحه موثر بوده که باعث شده که کشتی از ظرف پاشنه سریعا به زیر آب برود.

به گفته وی در کمیته سوانح سازمان بنادر نقش موسسه رد‌ه بندی لویدز که کوشا ۱ تحت پوشش آن بوده نیز در حال بررسی است.

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: از بین جان باختگان سانحه کشتی کوشا ۱ تاکنون تنها اجساد سه تن شامل یک اوکراینی و دو ایرانی پیدا نشده که هم اکنون در حال ادامه عملیات جست‌وجو برای یافتن اجساد آن‌ها هستیم که دو واحد پروازی نیز در این عملیات حضور دارند.

قادری تصریح کرد: در نهایت گزارش کمیته سوانح به قوه قضاییه ارسال می‌شود تا مقصران سانحه غرق شدن کوشا ۱ مشخص شوند اما این سانحه ابعاد مختلفی مانند ارزیابی خسارات مالی نیز دارد. همچنین باید جزییات دقیق این سانحه مشخص شود تا از وقوع دوباره چنین سوانحی جلوگیری شود.

 

 

    نظرات