ازدیاد اتباع بیگانه در شغل سنگ‌کاری ساختمان

ازدیاد اتباع بیگانه در شغل سنگ‌کاری ساختمان

http://www.bananews.ir/رییس انجمن صنفی سنگ‌کاران اصفهان از افزایش بیکاری ناشی از ازدیاد اتباع بیگانه در شغل سنگ‌کاری ساختمان انتقاد کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حسن محمدی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان اینکه طبق قوانین مهاجرت، اتباع بیگانه باید در اردوگاه‌های مهاجران زندگی کنند، اظهار کرد: متاسفانه امروزه تعداد زیادی از این اتباع به ویژه افغان‌ها در مشاغلی همچون سنگ‌کاری ساختمان به کار مشغول هستند که باعث افزایش بیکاری در این حرفه شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه بیشتر استادکاران سنگ ساختمان ایرانی هستند، تصریح کرد: ورود افغان‌ها به این شغل این تفکر غلط را در جامه تلقین کرده که این گونه مشاغل و حرف از عهده جوانان ایرانی خارج بوده و نتیجه آن هراس افراد از ورود به مشاغلی از این دست شده که با این روند تا چند سال آینده دیگر شغل سنگ‌کاری ساختمان کاملا از دست استادان شهر خارج خواهد شد.

وی افزود: از مسئولان انتظامی استان و اداره مهاجرت جمع‌آوری اتباع و مهاجران بیگانه را از سطح شهر درخواست داریم.

رییس انجمن صنفی سنگ‌کاران اصفهان مدعی شد: در مواردی که مردم با پیمانکار، استادکار و ... در زمینه کیفیت کار، قیمت دستمزد و... اختلاف دارند باید کارشناس صنف به عنوان متخصص این معضلات را برطرف کند، اما متاسفانه به دلیل اینکه اعضای رده بالای این صنف مدرک دانشگاهی در حد کارشناسی ندارند، دادگستری کارشناس خود را که اصلا در این زمینه تخصصی ندارد و حتی از افراد با تجربه صنف سنگ‌کاران نیز کمکی نمی‌گیرد، برای بررسی شکایت فرستاده که این مساله خود باعث پیچیده‌تر شدن مشکلات شده است.

محمدی با بیان اینکه انجمن‌های صنفی زیر نظر وزارت کار و اتحادیه صنفی زیر مجموعه وزارت بازرگانی است، اضافه کرد: برخلاف اتحادیه‌ها، انجمن‌های صنفی قدرت و اختیار تعیین نرخ و دستمزد کار به افراد عضو خود را به صورت مکتوب ندارند که در نتیجه تعیین نرخ‌ها به صورت عرفی در بازار کار در آمده که این امر موجب بروز معضلاتی بین مردم و پیمانکاران شده است.

 

 

    نظرات