300 حلقه چاه غیرمجاز آب در کهگیلویه و بویراحمد مسدود شد

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد "رسول فرهادی" اظهار داشت: سه هزار و ۳۳۸ حلقه چاه مجاز در این استان وجود دارد که سالانه ۲۵۲ میلیون متر مکعب آب از آنها برداشت می‌شود. وی افزود: مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز با هدف تحقق بخشیدن به طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی زیرزمینی استان صورت گرفته است. فرهادی ادامه داد: برداشت‌های فراتر از میزان مشخص در پروانه بهره‌برداری موجب افت سطح و کاهش کیفیت آب‌زیرزمینی می شود که این موضوع توسط شرکت آب منطقه‌ای رصد و با انجام اقدامات قانونی مانع از این برداشت‌ها می‌شود.

~مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال‌های اخیر ۳۰۰ چاه غیرمجاز در این استان با دستور قضایی پر شده که 9.25 میلیون متر مکعب در منابع آبی استان صرفه‌جویی شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: رعایت نکردن الگوی مصرف آب توسط بهره‌برداران بخش کشاورزی از مواردی است که در صورت ادامه شاهد افت محسوس منابع آب زیرزمینی در دشت‌های استان خواهیم بود.
فرهادی ابراز داشت: اطلاع رسانی و آگاه سازی افکار عمومی، تقویت و استقرار گروه‌های گشت و بازرسی و ایجاد تشکل‌های آب بران از پروژه‌هایی هستند که نقش مهمی در کنترل، نظارت و بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی دارند.

وی عنوان کرد: حفظ منابع آب زیرزمینی در قالب برنامه سازگاری با کم آبی در کهگیلویه و بویراحمد ضروری بوده و باید امانت‌دار خوبی در حفظ منابع آب برای نسل‌های آینده باشیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: طرح احیا و تعادل بخشی از طرح های بسیار موفقی بوده که توسط وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب ایران در حال اجراست و جلوگیری از افت در آبخوان‌ها یکی از اهداف مهم این طرح است.
به گفته معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد اجرای طرح نصب تجهیزات هوشمند روی چاه های کشاورزی در قالب تعادل بخشی با هدف نظارت بر فرایند مصرف آب چاه های کشاورزی و صیانت از منابع آب های زیرزمینی آغاز شد.
آرش مصلح افزود: برنامه های کاهش حفر چاه در استان اجرای پروژه های طرح احیا و تعادل بخشی از قبیل اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و فرهنگ سازی، نظارت گروه های صحرایی گشت و بازرسی، پر و مسلوب المنفعه نمودن چاه‌های غیرمجاز و اجرای برنامه های عملیاتی سازگاری با کم آبی در استان است.
وی افزود: سالانه ۲۵۲ میلیون متر مکعب آب از چاه های مجاز این استان برداشت می‌شود.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات