کاهش تنش آبی در روستاهای قشم؛ اولویت آبفای هرمزگان/ ظرفیت آب شیرین‌کن سلَخ افزایش می‌یابد

کاهش تنش آبی در روستاهای قشم؛ اولویت آبفای هرمزگان/ ظرفیت آب شیرین‌کن سلَخ افزایش می‌یابد

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "امین قصمی" افزود: با توجه به تنش‌دار بودن روستاهاي قشم به ويژه غرب اين جزيره، رفع کم آبي اين منطقه را در اولويت برنامه‌هاي خود قرار داده است.
وی با اشاره به وضعیت آب روستای سلخ قشم افزود: آب شرب روستاي سلَخ جزيره قشم از طريق آب شيرين‌كن 1200 مترمكعبي تامين مي‌شود كه متاسفانه به دليل عدم انجام تعهدات سرمايه گذار، ظرفيت در مدارِ اين آب شيرين‌كن طي ماه‌هاي گذشته 400 مترمكعب در شبانه روز بوده و در نتيجه اين روستا با مشكل كمبود مواجه شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان ادامه داد: تا زمان رفع اين مشكل، آبرساني به سلخ از محل آب شيرين‌كن و به صورت سيار (روزانه) در حال انجام است كه همين موضوع، قطعي سه ماهه آب در اين روستا را منتفي مي‌كند.
به گفته قصمی، آبفای هرمزگان براي رفع مشكل كمبود آبِ اين روستا و به منظور استفاده از ظرفيت نهايي آب شيرين‌كن سلخ، اقدام به انتخاب سرمايه‌گذار جديد نموده است كه طي ماه‌های آينده مشكلات فني اين آب شيرين‌کن برطرف و به ظرفيت نهايي خود مي‌رسد.
وی حجم بالای ذخيره آب خانگی (بين 15 تا 20 مترمكعب) در روستاهاي جزيره قشم را از دلایل دیگر کمبود و افت فشار آب دانست و گفت: الگوي مصرف آب براي هر خانوار 16 مترمكعب در ماه است كه اين مسئله بر ميزان مصرف آب افزوده و كمبود آب را تشديد کرده است.
مدیرعامل آبفا در عین حال از اختصاص دو دستگاه تانکر به دهیاری سلخ برای آبرسانی سیار خبر داد و گفت: علاوه بر آبرساني سيار توسط  آبفا و دهياري، براي جبران کمبود آب، بخشی از نیاز آبی روستای سلخ از طريق ايستگاه پمپاژ شهر طبل تامين مي‌شود.
وی افزود: آبفای هرمزگان در چند ماهه اخير و به منظور كاهش تنش آبي در روستاهاي شهرستان قشم اقدام به اجراي پروژه هايي نظير؛ اصلاح شبکه روستاهای قشم به طول ۱۰ کیلومتر، توسعه شبکه روستاهای تورگان و پی پشت به طول ۱۴ کیلومتر، اصلاح ایستگاه پمپاژ درکو و گوران، اصلاح ایستگاه پمپاژ آب شیرین کن مپنا، رفع نشتي مخازن آب و اجرای خط انتقال ایستگاه پمپاژ درگهان تا مخزن ذخيره اين شهر کرده است.
قصمی، احداث ۲ سایت آب شیرین‌کن هر يك به ظرفيت ۳۰۰۰ متر مکعب در شبانه روز در روستاهاي باسعیدو و رمچاه و توسعه شبکه روستاهای نقاشه، معتمد آباد و شهرک گیاهدان را از دیگر پروژه های در دست اجرای این مجموعه عنوان کرد.
مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان در پايان ضمن عذرخواهي از مردم روستاهاي جزيره قشم به دليل مشكلات موجود در بخش آب، این اطمینان را داد كه از زمان يكپارچه سازي شركت‌هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي، تمام توان خود را در راستاي ارتقای خدمات رساني به روستاها به عنوان مهمترين هدف اين طرح، به كار گرفته و تلاش دارد با توجه به توان مالي و مهندسي خود، تنش آبي در روستاها را به كمترين حد ممكن برساند.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات