پاکبانان؛ گنجینه‌های گران‌بهای بی‌ادعا

پاکبانان؛ گنجینه‌های گران‌بهای بی‌ادعا

آفتاب‌زده نزده صدای سکوت کوچه را می‌شکند کسی تن خیابان را از زباله‌ها پاک می‌کند زباله‌هایی که در روزگار کرونایی باید در سطل دربسته انداخته شود اما کف خیابان است. خم می‌شود و جان بر کف دانه زباله‌هایی که من و شما برای حفاظت از خودمان تولید کرده‌ایم جمع می‌کند و دوباره در سکوت کوچه وقتی همه خوابند دور می‌شود شاید برای همین است که کسی متوجه نیست که آن‌ها هم در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند.

همان خادمان بی‌ادعا و خاموش، به پاک نگه‌داشتن شهر دل‌سپرده‌اند و عزت و شرف خود را دستان پینه‌بسته‌شان می‌دانند که با رنج و کار به دست می‌آید.

کار رفتگران سخت و طاقت‌فرساست همه این را می‌دانند و می‌گویند اما تا در کنارشان نباشی و نبینی معنایش را نمی‌دانی که این سختی چیست! تا یک زمستان سرد از خانه‌ی گرمت بیرون نیایی و جارو کشیدن کنار خیابان را نبینی این سختی را درک نمی‌کنی.

اگر دم دمای صبح که سرما استخوان را می‌سوزاند با آن‌ها در کنار پیت حلبی که تکه‌های چوب در آن شناور است ننشینی و جرقه‌های آتش به سر و رؤیت نپرد؛ عمق این کار طاقت‌فرسا را درک نمی‌کنی که چگونه نارنجی پوشان این شهر شب را به صبح می‌رسانند تا من و تو روز بهتری را آغاز کنیم شاید فیلم‌ها و قصه‌ها و نوشته‌ها گوشه‌ای از زندگی این انسان‌های شریف را بازگوید اما دریچه دوربین و جوهر قلم‌ها هم راهی به عمق جان آن‌ها ندارند هیچ‌یک از ما نمی‌دانیم هنگام زدودن زباله از خیابان در دل آن نارنجی‌پوش چه می‌گذرد.

هیچ‌یک از ما نمی‌دانیم در سرش چه غوغایی است درست همان دم که بیش از طلوع خورشید هر یک از ما برای آینده‌ی خود برنامه‌ریزی می‌کنیم او در همان حال راه من و تو را با جارویش پاک می‌کند گویا این انسان‌های شریف و مهربان در هیاهوی محله‌های امروزی همان خلق‌وخوی دیرین را در سرو دل حفظ کرده و حافظ جان و مال مردم هستند بعضی وقت‌ها با خودم فکر می‌کنم انگار اینان کمتر از مال دنیا بهره دارند دلشان دریایی است در اثر این کار جاروی جادویی دلشان را از زنگارهای دنیا پاک‌کرده است؛ مثل رفتگرهای شهرمان ساری.

در برابر این همه بزرگ‌منشی و کرامت کلمات هم کوچک به نظرمی آیند انگار با کلمات هم نمی‌توان این صفا و صمیمیت و انسانیت را توصیف کرد و این خاطر است که خیلی‌ها می‌گویند که از بعضی کارها فقط نزد خدا است و بس.

لااقل با قرار دادن زباله در جای خودش کمی هوایشان را داشته باشیم.

مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری ساری

لینک اصل خبر در سایت شهرداری ساری

    منبع خبر

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری یک شهرداری در شهر ساری می باشد

      نظرات