امام حسین(ع) نور عظیم و خاموش ناشدنی خلقت است

امام حسین(ع) نور عظیم و خاموش ناشدنی خلقت است

حجت الاسلام و المسلمین سید علی علوی در آخرین روز مراسم زیارت عاشورا و آیین عزاداری سرور و سالار شهیدان در خانه تاریخی آل یاسین، با اشاره به سوره نور و وجود آیه‌ای به همین نام، ویژگی نورانیت برای خدا را فراتر از مفهوم نور مادی عنوان کرد.

وی، به برخی از مفاهیم آیه نور « اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَاةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ ....» اشاره و خاطرنشان کرد:واژه «الله» هم از نظر ویژگی لغوی و هم از بعد باطن کلمه با هیچ واژه و کلمه دیگر قابل مقایسه نیست و هیچ زبان بشری نمی‌تواند بیان کننده عمق و ذات معنای آن باشد.

این استاد حوزه، به کارکرد نور در معارف الهی اشاره کرد و نمونه‌هایی از کاربرد این واژه را در ادعیه و آیات قرآنی متذکر شد.

علوی، در ادامه به تشریح ویژگی‌های مصباح پرداخت و با تأکید بر اینکه این واژه به هر چراغی اطلاق نمی‌شود گفت: منظور از مصباح چراغی است که عظیم و گسترده است و در عین حال خاموش نمی‌شود و نکته دیگر آن است که نور حاصل از آن سپیدرنگ است.

وی، تعبیر «مصباح الهدی» برای حضرت ثارالله(ع)را مبتنی بر همین تبیین مفهومی دانست و افزود: امام حسین(ع) از زهیر بن قین، وهب بن عبدالله کلبی، حر بن یزید ریاحی گرفته تا به امروز برای بسیاری مصباح هدایت نابی است که نورش عالم گستر و دوامش تا فرجام تاریخ است.

شایان ذکر است مراسم زیارت عاشورا و سوگواری شهید دشت نینوا از روز سه شنبه 11 شهریورماه تا امروز یکشنبه 16 شهریورماه به مدت 6 روز با حضور گسترده عاشقان حضرت ثارالله(ع) در خانه تاریخی آل یاسین برگزار شد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کاشان

    منبع خبر

    شهرداری کاشان

    شهرداری کاشان

    شهرداری کاشان یک شهرداری در شهر کاشان می باشد

      نظرات