براي عبورموفق از پيك مصرف انجام شد؛ تلاش برق آسا ...

به گزارش پايگاه خبري توانير و به نقل از روابط عمومي شركت برق منطقه اي تهران (تابش)، با وجود محدوديتهاي تحميل شده به صنعت برق كشور طي ساليان گذشته، كارشناسان و متخصصان شركت برق منطقه اي تهران به منظور تامين برق مطمئن و پايدار، با اقدام نوآورانه متخصصان امور انتقال نيروي دو تهران و بهره گيري از توان عملياتي بخش خصوصي، توانستند يك ترانسفورماتور قدرت 63/230 كيلوولت كار كرده با عمر بالا را با استفاده از وسائط نقليه سنگين و توسط جرثقيل بارگيري و كشنده بوژي (دستگاهي براي حمل كالاهاي حجيم و سنگين) در مدت زمان يك هفته از قم به تهران جابجا و در پست ازگل واقع در اتوبان ارتش ابتداي بلوار اوشان نصب كنند.
عمليات تست، عيب يابي، دمونتاژ، تعميرو ،سرويس اساسي ترانسفورماتور ، جا به جايي تجهيزات و متعلقات جانبي ترانسفورماتور، عمليات آرماتور بندي، بتن ريزي و ساخت پايه هاي فلزي، با هزينه اي بالغ بر 860 ميليون تومان در كمتر از سه ماه (از 30 فروردين تا 29 تير ماه 1399) به طول انجاميد كه مي تواند ركوردي جديد در اين حوزه را به ثبت رساند.
برخورد صاعقه و بروز اتصالي
روند صعودي مصرف برق طي سال هاي گذشته، هزينه زيادي براي سرمايه گذاري در اين صنعت به كشور تحميل كرده كه بخش عمده اين افزايش مصرف مربوط به فصل تابستان است. با نزديك شدن به اين فصل و افزايش مصرف برق به ويژه در بازه زماني 15 خردادماه لغايت 15 شهريورماه هرسال ، طرحهاي بسياري براي عبور از پيك بار در فصل گرما در دستور كار قرار مي گيرد. در چنين شرايطي بروز حادثه براي دستگاه هاي توليد و انتقال نيروي برق ، بحراني جدي پديد مي آورد.
روز شنبه سي ام فروردين ماه سالجاري با برخورد صاعقه و بروز اتصالي بر روي يكي از خطوط 63 كيلوولت منشعب از پست ازگل ، ترانسفورماتور قدرت 63/230 كيلوولت شماره چهار پست ازگل با طول عمر بالا، از مدار شبكه برق خارج شد و دغدغه اي جدي در آستانه پيك بار تابستان 99 همزمان با شيوع ويروس كرونا براي تأمين برق مراكز بسيار مهم از جمله بيمارستانها ، به وجود آورد.
اين حادثه لزوم تلاش برق آسا براي خدمت را به رخ كشيد. تلاشي كه باعث شد تا با جايگزيني يك ترانسفورماتور ديگر؛ اين مشكل حل شود.
تستهاي ضروري و بازديد از داخل ترانسفورماتور حادثه ديده
عمليات با تست هاي ضروري و بازديد از داخل ترانسفورماتور حادثه ديده آغاز شد. مشكل اساسي در اين ترانسفورماتور نياز به تعويض و جايگزيني را اثبات كرد. برآورد قيمت براي سفارش ساخت ترانسفورماتور مشابه رقم بالاي 20 ميليارد تومان را نشان مي داد و مدت زمان ساخت نيز طولاني بود و به قبل از پيك بار نمي رسيد لذا اين گزينه منتفي شد.
شناسايي ترانسفورماتور راكد وآغاز عمليات دمونتاژ
پس از شناسايي يك دستگاه ترانسفورماتور راكد در امور انتقال قم، عمليات دمونتاژ آغاز و تا 10 ارديبهشت ماه به طول انجاميد.
عمليات جا به جايي ترانسفورماتور قدرت
عمليات بعدي، جا به جايي اين ترانسفورماتور سنگين بود، كه به مدت يك هفته به طول انجاميد.
جا به جايي ترانسفورماتور آسيب ديده درمحل پست تا 20 ارديبهشت پس از اخذ مجوز از وزارت راه و شهر سازي و پليس راه كشور ، و انجام عمليات جابجايي تجهيزات و متعلقات جانبي، عمليات آرماتور بندي، بتن ريزي، ساخت پايه هاي فلزي، عمليات انتقال ترانسفورماتور از قم به تهران با مشقت وسختي بسيار تا 27 ارديبهشت ماه انجام شد.
در مقابل درب ورودي پست موانعي مثل چند اصله نهال وجود داشت كه طي انجام مكاتبه و هماهنگي با شهرداري اين نهال ها جا به جا و در نهايت مشكل شيب درب ورودي پست برطرف شد و ترانسفورماتور پس از عبور از وسط بلوار ، وارد پست شد.
قرار دادن ترانسفورماتور، بر روي فونداسيون
پس از آن به ترتيب عمليات قرار دادن ترانسفورماتور بر روي فونداسيون و انتقال تجهيزات و متعلقات جانبي، تعمير و سرويس اساسي و رفع مشكلات داخلي، عمليات مونتاژ و نصب تجهيزات و متعلقات جانبي تا 12 مرداد و انجام سير كوله روغن ترانسفورماتور توسط دستگاه (تصفيه روغن و رطوبت زدايي از روغن ترانسفورماتور)، انجام ، عمليات رفع نشتي روغن از اتصالات، رنگ آميزي، انجام تست هاي مدارات حفاظتي ، سرويس و شستشو و انجام تستهاي نهايي تا مورخ 28 تير ماه ، مرحله به مرحله اجرا و خوشبختانه بحول و قوه الهي ترانسفورماتور جايگزين در نهايت روز 29 تير ماه سال جاري و قبل از اوج مصرف ، برقدار شد تا در مدتي كوتاه اين مشكل برطرف شود و تلاش بي وقفه صنعتگران برق را به نمايش گذاشت.
لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات