طرح محیط یار مزرعه درتربت حیدریه اجرا می شود

طرح محیط یار مزرعه درتربت حیدریه اجرا می شود

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، تورج همتی درسفر یک روزه به شهرستان تربت حیدریه درنشست با فرماندار ویژه این شهرستان ضمن اعلام آمادگی حمایت از طرح های اقتصادی منطقه با رعایت اصول توسعه پایدار گفت: توسعه بدون حفظ محیط زیست آسیب رسان است و ما از توسعه پایدار  و طرح های اقتصادی همچون گذشته حمایت می کنیم .

این مقام مسئول همچنین در خصوص خسارات وارده از سوی حیات وحش به مزارع کشاورزی و ابراز نگرانی کشاورزان گفت: در طرح پیشنهادی از سوی حفاظت محیط زیست استان با عنوان "محیط یار مزرعه" که می تواند در شهرستان تربت حیدریه برای اولین بار و به صورت پایلوت اجرا شود، موضوع آسیب های وارده وحوش به مزارع  با هم افزایی نظارت و پایش میدانی، مدیریت خواهدشد.

وی ادامه داد: زیر بنای طرح "محیط یار مزرعه" بر مفاهیم الگوی مثلث توسعه اقتصادی و مبتنی بر اقتصاد مقاومتی در سایه تعامل ارکان حاکمیتی با فعالان بخش خصوصی تکیه دارد که توسط استاندار خراسان رضوی طراحی و به عنوان اصلی ترین برنامه عملیاتی در این استان در حال پیگیری است.

همتی ضمن اشاره به اینکه حفظ محصولات کشاورزی در شهرستان تربت حیدریه به عنوان قطب تولید زعفران کشور باید با حساسیت بیشتری باید دنبال شود توضیح داد: طرح ابتکاری "محیط یار مزرعه" با رویکرد ایجاد همگرایی و وفاق اجتماعی و اتکا به توان بخش خصوصی ابتدا از شهرستان تربت حیدریه آغاز خواهد شد که ضمن کاهش تعارضات بین صاحبان مزارع کشاورزی و حیات وحش، گام ارزشمندی در توسعه مدیریت زیست بومی و ترغیب جوامع محلی به مشارکت در حفظ حیات وحش است و چنانچه این گام اصولی برداشته شود قابلیت تکمیل و تعمیم مدل به کل استان را خواهد داشت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی همچنین با تاکید بر ضرورت ایجاد معیشت پایدار دراستان و نقش معین های اقتصادی منطقه و نیز حمایت و همراهی مردم و ارکان حاکمیتی در اجرای موفق این طرح گفت: حمایت صاحبان سرمایه و صنایع در پیاده سازی طرح "محیط یار مزرعه" که منافع اقتصادی مطلوبی برای مردم منطقه به همراه خواهد داشت به نوعی پرداخت مالیات سبز است که خود یکی از مولفه های ایجاد اقتصاد سبز در منطقه است .

در این دیدار معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان تربت حیدریه نیز تعامل حفاظت محیط زیست با مجموعه واحدهای صنعتی و خدماتی شهرستان را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: پیشرفت وتوسعه اقتصادی همراه با حفظ اصول زیست محیطی همواره مورد تاکید بوده  است.

علی رستمی در ادامه حفظ محیط زیست را وظیفه قانونی همه شهروندان دانست و خواستار بررسی و پیگیری درخواست های کشاورزان حاشیه منطقه شکار ممنوع ژرف درخصوص خسارات وارده از سوی حیات وحش به مزارع شد.

این مقام مسئول آمادگی خود را برای پیاده سازی طرح "محیط بان مزرعه" برای نخستین بار درشهرستان تربت حیدریه اعلام کرد.

در ادامه این سفر یک روزه مدیر کل حفاظت محیط زیست استان با همراهی معاون استاندار وفرماندار ویژه شهرستان تربت حیدریه از تصفیه خانه این شهرستان و چند واحد صنعتی برای بررسی اقدامات زیست محیطی آنها و برنامه های آتی بازدید کردند.

تصفیه خانه تربت حیدریه در سال ۱۳۸۸ با دبی ۱۲۰ لیتر بر ثانیه و تصفیه روزانه ده هزار منر مکعب به بهره برداری رسید و با راه اندازی سیستم تغلیظ لجن طی چند روز آینده علاوه بر رفع بوی بسیار بد ناشی لجن موجود بعد از تغلیظ وفرآوری در صورت تایید سازمان جهاد کشاورزی می توان از آن به عنوان کود استفاده که با این اقدام بخش عمده ای از مشکلات زیست محیطی آن مرتفع خواهد شد.

همتی همچنین درادامه این ماموریت یک روزه به پاسگاه محیطبانی سریشا رفت و درنشست با محیطبانان منطقه،  ضمن خداقوت و تقدیر از پایش شبانه روزی آنان، درخصوص بررسی مشکلات موجود و تبیین راهکار های افزایش ضریب حفاظتی و امنیت زیستگاهی با محیطبانان به گفتگو نشست.

وی مشاهده جمعیت  کلان قوچ و میش وحشی در منطقه را حاصل تلاش سخاوتمندانه محیط بانان  برای حفظ ارامش زیستگاهی برشمرد و حراست از تنوع زیستی را فرصتی ارزشمند برای سپاسگزاری از خالق یکتا دانست.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات