17 سال بدون خاموشي/فروش كالاي برق به نصف قيمت

17 سال بدون خاموشي/فروش كالاي برق به نصف قيمت

به گزارش پايگاه خبري توانير و به نقل از روابط عمومي شركت برق منطقه اي تهران؛ پيش از شروع: " صبح كه افراد از خواب بيدار مي شوند غالبا در اولين اقدام دست به سوي كليد برق مي برند و اعتماد دارند كه برق هست"! اين كليد واژه گفت وگوي دو ساعته صريح و صميمانه ما با دكتر مصطفي رجبي مشهدي سخنگوي صنعت برق بود.
جان كلام راي اعتماد مردم به اين بخش است. اتفاق مهمي كه در سايه تلاش هاي فراوان همكاران ما در صنعت برق شكل گرفته است. در حقيقت متوليان امر با انجام وظيفه، پاسخگوي نيازها و انتظارات مردمي هستند كه شأن و جايگاهشان پاس داشته شده و همچنان بايد در اين مسير گام برداشته شود.
آشنايي بيشتر با دكتر رجبي:
-دكتراي مهندسي برق از دانشگاه فردوسي مشهد ؛
-آغاز كار در صنعت برق از سال 1373 (نيروگاه شريعتي و نيشابور) ، 10 سال از اين مدت در بخش توليد بوده و بقيه در ساير بخشهاي مختلف صنعت برق ؛
-در حال حاضر معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي شركت توانير، عضو هيات مديره و سخنگوي صنعت برق.

رابطه ما با مشتركان مهم است

• با سلام، ضمن تشكر از پذيرش انجام اين گفت و گو، لطفا به عنوان سخنگوي صنعت برق در مورد شرايط صنعت برق و نقش ارتباط مناسب با مردم و مشتركان، مطالب خويش را بيان فرماييد.

همه مي دانيم كه كل درآمدهاي ما از طريق فروش برق و درآمدهاي كسب شده از اين ناحيه تامين مي شود به اين دليل رابطه ما با مشتركان بسيار مهم و تعيين كننده است. توان بزرگي در مردم وجود دارد. همراهي و كمك آنها نقش مهمي در آينده صنعت برق دارد. از سوي ديگر متوليان امر حساسيت ويژه اي بر روي پايداري صنعت برق و ارايه خدمات مناسب دارند و برنامه ريزي مي كنند تا برق با كيفيت به مردم ارايه دهند.

شرايط با 20 سال پيش قابل قياس نيست

ما در حال حاضر 37 ميليون مشترك داريم كه ظرفيت بزرگي است. امروزه شرايط صنعت برق با 10 سال قبل تفاوت عمده دارد و با 20 سال پيش اصلا قابل قياس نيست. وابستگي زندگي مردم به برق بسيار زياد تر شده است. به عنوان مثال آپارتمان نشيني و برج نشيني اكنون وابسته شديد به برق است. بخش هاي تجاري و ترافيك و حتي صنعت آب هم با برق عجين شده است. زير ساختهايي مثل وسايل ارتباطي به شدت وابسته به برق هستند و نبود انرژي برق مي تواند لطمه هاي سنگيني به اين بخشها بزند.
اين روزها ويروس كرونا هم حساسيت برق را بيشتر كرده است. اكنون در بخش آموزش نقش برق زياد است و حتي ديديم كه آزمونهاي ما در مدارس و دانشگاهها نياز به برق دارد. به طور كلي برق نقش مهمي در محيط خانواده دارد. وقتي قرار است خانواده ها براي مقابله با ويروس كرونا در خانه باشند يكي از ملزومات اساسي اين حضور در خانه پايداري انرژي برق است. هواي گرم تابستان هم كه نياز به برق را مضاعف كرده است.
در بخشهاي اقتصادي هم برق به شدت تاثير گذار است. در سال 1398 ما با عدد قابل توجه؛ افزايش 1000 مگاوات متقاضي روبرو بوده ايم كه هر 1000 مگاوات آن را پاسخگو بوده ايم. اين امر حتي در زمينه اشتغال هم تعيين كننده است. در بخش كشاورزي هم برق به شدت تاثيرگذار است.

نيازها به برق متنوع شده است

ما امروز با تنوع نيازها در بخش برق هم مواجه هستيم. الان كلان شهرها حتي آب مصرفي را با كمك برق منتقل مي كنند. در بخش اقتصادي هم بسياري از كسب و كارها از جمله كسب و كار آي تي ها وابسته به برق هستند.
نكته مهم براي كشور ما كه نياز به تلاش را مضاعف مي كند افزايش يك ميليون نفر به مشتركان برق است. ما سال گذشته 36 ميليون مشترك داشتيم و امروز 37 ميليون مشترك داريم. حدود 30 ميليون از اين مشتركان خانگي هستند. در حوزه صنعت هم 1000 مگاوات متقاضي جديد داشته ايم.
در حوزه پرورش محصولات دريايي، آب شيرين كن ها و بيت كوين ها 300 مگاوات تا حدود 700 مگاوات توان وجود دارد كه به شكل مجاز از آن استفاده كنند.

تشكر از تلاش جانانه همكاران برق تهران در رفع فرسودگي شبكه
.وضعيت فرسودگي شبكه برق به ويژه در شهر تهران چگونه است؟ بيش از 16 درصد از امكانات ما در برق عمري بالاي 40 سال دارد در يك نگاه كلي كشور ما هنوز با افزايش متقاضي مواجه است. اين در حاليست كه در خيلي كشورها چنين شرايطي حاكم نيست.
ما در كنار اين مسايل موضوع مديريت مصرف را هم مد نظر داريم. در اين زمينه برنامه ريزي هم كرده ايم و در برنامه توانير 1400 اين موضوع طراحي شده است. محورهايي هم ترسيم كرده ايم. موضوع آخر بحث شبكه هاي فرسوده است. ما در كلانشهرها كه زودتر از ساير جاها امكانات مهيا شده با مشكل فرسودگي مواجه هستيم. بيش از 16 درصد از امكانات ما در برق عمري بالاي 40 سال دارند. در حالي كه استاندارد در اين باره 30 سال برآورد شده است.
البته ما با رسيدگيهاي مستمر استاندارد اين مدت را بالا برده ايم اما در بخشهايي اين رسيدگي ها مقرون به صرفه نيست. برنامه توسعه و ترميم شبكه هاي فرسوده برق را پيرو دستور مقام معظم رهبري به عنوان يك اولويت در نظر داريم. برنامه اي هم در اين باره تدوين شده است. حدود 30 هزار ميليارد تومان طي  3 سال لازم است تا اين اتفاق رقم بخورد.
در شهر تهران بيش از 30 درصد تجهيزات ما فرسوده است. كابلهاي ما زمان استفاده طولاني دارند و سالهاست مورد استفاده قرار گرفته اند. ركوردهاي ما به لحاظ قدمت در تهران است. از اين رو صادقانه بايد از نيروهايي كه در پايتخت در اين حوزه جانانه تلاش مي كنند، تشكر كرد. به خصوص در بافت مركزي كه ترافيك هم دارد كار با سختي انجام مي شود.
به اين دليل به لحاظ حجم سرمايه گذاري در تهران بايد درصد بيشتري به جهت قدمت به آن اختصاص داده شود.
مقابله با تحريم ها در سه بخش

•سمت اصلي شما معاونت برنامه ريزي است، با توجه به تحريمهايي كه پيش روي ماست برنامه شما در جهت تامين منابع براي رفع نيازهاي فني چيست؟
سوال شما را در سه بخش پاسخ مي دهم. ما قراردادهايي از پيش داشته ايم اكنون با توجه به افزايش نرخ ارز بحرانهايي را در اين بخش پيش رو داريم. بخش ديگر موضوع كيفيت تجهيزات مورد استفاده است و در نهايت بايد ديد كه تحريمها در كدام بخش بيشتر تاثيرگذار بوده است.
ما در بخش اول تقريبا هميشه طي سه تا چهار سال اخير با مشكل افزايش نرخ ارز مواجه بوده ايم و تجربه اين كار را داشته ايم. معمولا ما دستورالعمل هايي داشته ايم كه اين موضوع را مورد توجه قرار داده است و به اين شكل تلاش كرده ايم كه افزايش ارز باعث توقف كار نشود.
ما در 54 قرارداد در اين باره مشكل جدي داشتيم كه با اين دستورالعملها 60 درصد قراردادها تعيين تكليف شده اند  و 40 درصد بقيه را هم در حال مذاكره هستيم. البته شيوع ويروس كرونا هم مشكلات را بيشتر كرد چرا كه بايد پروتكلها و توقف كار رعايت مي شد. خوشبختانه با همكاريهاي انجام شده بخش قابل توجهي از اين قراردادها به سرانجام رسيد و پايان هم يافت.

تامين تجهيزات با كيفيت بالا در ايران

در بخش دوم و شرايط مان در فن آوري، ما 95 درصد از نيازهاي خودمان را با كيفيت خوب در كشور تامين مي كنيم. حتي ما دنبال آن هستيم كه اين توليدات را از انحصار افراد خاص خارج كنيم تا در هزينه شاهد كاهش و در كيفيت شاهد رشد باشيم.
الان در كابل سازي و ترانسفورماتورسازي توليد كنندگان رشد قابل توجهي يافته اند. همچنين در بسياري از بخشها اينگونه هستيم. همه هم گواهينامه هاي تراز جهاني دارند. پس ما محدوديت سنگين نداريم. البته در بخشهايي هم نبايد انتظار داشته باشيم كه دچار مشكل نباشيم.
در بخش تاثيرگذاري تحريمها بايد به اين نكته اشاره كنم كه تامين مواد اوليه برخي از تجهيزات در كشور ما مقرون به صرفه نيست. چون به لحاظ تعداد و حجم مصرف زياد نداريم و صرفه اقتصادي اين است كه از خارج تهيه كنيم.
در اين بخش؛ تحريم ها از اين جهت تاثيرگذار است كه انتقال پول با مشكل مواجه است. خوشبختانه بخش خصوصي راهكارهاي خوبي پيدا كرده است تا مشكلات جدي نباشند. در نهايت با تلاش انجام شده ما در هيچ بخشي دستمان بسته نيست و به راه خودمان با قدرت ادامه مي دهيم.

17 سال بدون خاموشي

با اين شرايط خوشبختانه ما برق پايدار داريم و براي هفدهمين سال پياپي دچار خاموشي گسترده نشده ايم. اين در حاليست كه اغلب كشورهاي منطقه و حتي غربي ها خاموشي هايي را هم تجربه كرده اند كه من از ذكر آن به دليل برخي حساسيت ها خودداري مي كنم.
ما از لحاظ ظرفيت شبكه اي در منطقه اول هستيم و در سطح جهاني رتبه چهاردهم را داريم و صنعت برق ايران با ظرفيت بالاي 50 هزار مگاوات فعاليت مي كند.
از لحاظ جلب اعتماد، ما هيچ مصرف خانگي و تجاري را قطع نكرده ايم. در حاليكه با همين گرماي هوا در كشورهاي منطقه دچار دردسرهاي جدي شده اند.

ركورد شكني ها در صنعت برق

خوشبختانه ما شرايط پايداري داريم. افتخار مي كنيم كه همكاران ما در صنعت برق كارهايي مي كنند كه ركوردهاي آن بالاتر از استاندارد جهاني است. ما در بلايايي مثل سيل بازسازي شبكه برق را يك سوم زمان استاندارد جهاني تجربه كرده ايم و اين امر محقق نمي شد مگر با فداكاري نيروي انساني، چون ما به لحاظ ماشين آلات هم تجهيزات كشورهاي ديگر را نداريم.
ما در صنعت برق كارهايي را در اين مدت طي 3 روز انجام داده ايم كه در بسياري از كشورها يك ماه طول مي كشد. به عنوان مثال نيروهاي فني ما با پوشيدن لباس مخصوص در گرماي شديد و دماي بالاي 50 درجه در پستها كار را ادامه مي دهند كه در ساير كشورها چنين اقدامي نمي شود در نيروگاه شهيد سليمي نكاء اين اتفاق رخ داد و در نيروگاه هرمزگان و ... هم چنين شد.
ما دكل سقوط كرده داشتيم كه نيروهاي خدوم برق آن را در زمان كوتاهي بازسازي كردند. اخيرا در سيستان و بلوچستان با كمك و همراهي مردم كار بزرگي انجام شد. حمل يك ترانسفورماتور بزرگ در پي ايجاد مشكل برق در منطقه به گونه اي بود كه مردم هم مديريت مصرف كردند و هم لحظه به لحظه در جريان انتقال اين ترانس در فضاي مجازي بودند و جالب تر اينكه همگي به استقبال اين ترانسفورماتور آمدند و صحنه هاي جذابي رقم خورد.
ما گاهي در پايتخت دچار مشكلاتي شده ايم كه با حضور به موقع نيروهاي فني مشكل را رفع كرديم كه من همين جا از اين تلاش ها قدرداني مي كنم.

راي اعتماد مردم به صنعت برق

قطعا مردم كمتر از جريان عمومي تلاشهاي انجام شده مطلع مي شوند اما نكته مهم اين است كه وقتي همه ما صبح كه از خواب بيدار مي شويم قبل از هر چيز دستمان به سوي كليد برق مي رود و اعتماد داريم كه برق پايدار داريم و اين نعمت در دسترس است.
•ما با رشد مصرف روبرو هستيم و اين امر با وجود همكاري مردم به شدت به چشم مي آيد. با اين وجود و با افزايش هزينه ها شما آينده صنعت برق را چگونه ارزيابي مي كنيد. براي حل اين مشكل چه برنامه اي در دستور كار داريد؟
بحث اساسي در صنعت برق بحث اقتصاد است كه راهكارهايي هم براي آن پيش بيني شده است. برنامه هايي هم داريم كه در دست پيگيري است.

فروش كالاي برق به نصف قيمت!

بايد اين را بدانيم كه متوسط دريافتي ما در بخش برق اگر 70 تومان است ما در بخش توليد دو برابر اين هزينه مي كنيم. يعني ما در حال فروش كالايي هستيم كه نصف هزينه آن را دريافت مي كنيم.
مابه التفاوت اين قيمت را كه از خريدار دريافت نمي كنيم بايد از دولت مطالبه كنيم. ما در سال گذشته بخشي از اين مبلغ را از دولت دريافت كرده ايم.
به عنوان مثال راهكار مد نظر براي تامين اين كمبود، نظر به صنايع انرژي بر است كه توليدات خود را با استفاده از يارانه برق انجام مي دهند و سود بسياري هم مي برند. به اين بخش از توليد كنندگان محصولات نبايد برق يارانه اي داد. اين خيلي كمك مي كند كه صنعت برق روند توسعه را ادامه دهد. محاسبات ما در اين باره رقم 7 هزار ميليارد تومان است.
اگر همين امر محقق شود گام بلندي را برداشته ايم. بررسيهاي ما نشان مي دهد كه آن صنايع باز هم سودآورند و دچار مشكل جدي نمي شوند. اين تنها 5 درصد سود آنهاست. فراموش نكنيم كه تحقق اين امر باعث ادامه توسعه صنعت برق مي شود و در نهايت سود آن براي همه است.

مشاركت بخش خصوصي و مردم در توسعه برق

بحث دوم ما مولدسازي دارايي هاست. ما اموال و دارايي هاي فراواني در بخش توليد و توزيع داريم. اين اقدام؛ مشاركت بخش خصوصي و مردم را در توسعه برق ايجاد مي كند. اينها به صنعت برق كمك شايان توجهي مي كند. حضور بخش خصوصي در اين بخش حتما باعث كاهش هزينه ها مي شود كه اين هم بسيار مهم است. ما بايد با حفاظت از تجهيزات و نيز هوشمندسازي مصرف؛ هزينه ها را كاهش دهيم. چنين موضوعاتي باعث كاهش فاصله هزينه ها و درآمدها خواهد بود.

صنعت برق در بورس

البته دنبال ساختارهايي مثل بورس برق هستيم كه در كميسيون اقتصادي دولت مورد تصويب قرار گرفت تا قدم بزرگي برداريم. البته اين امر نياز به مصوبه نهايي هيات دولت دارد.
•در ارتباط با نقش شما ؛اگر فرايند اطلاع يابي، اطلاع سنجي و اطلاع رساني خوب عمل كند نياز به پاسخگويي دائمي نيست در اين باره با توجه ذي نفعان برق كه احتمالا پيشنهاداتي دارند چه مسيرهايي را طراحي كرده ايد؟
ما در اين باره راههايي را در نظر گرفته ايم. يكي ثبت شكايتها و نظرات و پيشنهادات مردمي است كه خود من شخصا تحليل هايي هم بر روي آنها دارم. موضوعات تقسيم بندي هم مي شود. مثلا ما در تابستان با مشكل افت ولتاژ مواجه مي شويم و شكايتها زياد مي شود.
مورد ديگر موضوع صدور قبض است و البته موارد ديگري هم وجود دارند. وزارت نيرو هم در اين بخش فعال است و روزانه گزارش آن به دست من مي رسد.
خبرهاي روز صنعت برق را هم رصد مي كنيم. دوستان ما در روابط عمومي شركت توانير هم در اين باره فعاليت دارند. پويش صنعت هميشه بيدار برق هم در اين زمينه مددكار ماست.

پيگيري اخبار داخلي و خارجي

تقريبا هر روزه ده ها خبر جديد در اين باره در دسترس من قرار مي گيرد. من علاوه بر اخبار داخلي برق، پيگير اخبار خارجي اين حوزه هم هستم. بخشي از خبرهاي خارجي به وسيله همكاران در اختيار من قرار مي گيرد و بخشي ديگر را با ارتباط با خبرگزاري خارجي فعال در اين حوزه تعقيب مي كنم.
يادم مي آيد يكبار در يك مصاحبه جمله اي گفتم كه مصرف برق براي هر بيت كوين مساوي است با مصرف سالانه 24 خانه كه اين جمله حتي ابعاد بين المللي يافت و بازتاب خوبي داشت. اكنون در بخش مباحث بيت كوين دائما به اين نكته اشاره مي شود كه البته خيلي باب طبع جامعه توليد كننده بيت كوين نيست و موجب كدورت آنها شده است!!

نه برق ديدني است و نه تلاش توليد و توزيع آن

•همكاران ما در صنعت برق تلاش فراواني دارند اما كمتر به چشم مي آيد، نظر شما در اين باره چيست؟
انرژي برق قابل رويت نيست. شما وقتي شير آب را كه باز مي كنيد آن را مي بينيد اما برق قابل مشاهده نيست. گويا ماهيت برق اين است كه حتي تلاشهاي پيرامون آن هم كمتر ديده شود.
ما بايد اين تلاشها را ملموس كنيم. گستردگي شبكه برق در زندگي ما كاملا وجود دارد ما بايد از اين گستردگي براي ديدن آن استفاده كنيم.
بايد با استفاده از ابزارهاي هنري اين را بيشتر به چشم آورد. به نظرم حتي بايد در كتابهاي درسي و آموزشي اين كار مد نظر باشد. غربي ها در زمينه بهينه سازي مصرف؛ كار را از سنين پايين در بين بچه ها آغاز كرده اند و دستاوردهاي خوبي هم داشته اند.
ما بايد بيشتر در اين خصوص هزينه كنيم تا با نمايش واقعيت ها و تلاشها مردم را با انها آشنا كنيم. به نظرم با انجام اقداماتي مصنوعي اين كار شدني نيست.
ما بايد كار را از ابتدا تا انتها براي مردم نمايش دهيم. در دوره اخير خوشبختانه وزير محترم نيرو اهتمام ويژه اي به بخش روابط عمومي داشته اند. الان مردم اطلاعات بهتري نسبت به برق دارند.

تلاش در مناطق صعب العبور

بايد بخشهاي مختلفي كه در اين حوزه در صنعت برق فعال هستند طبق يك برنامه جامع حركت كنند و برخي مسايل هم تكراري نباشند. كار در حوزه برق واقعا سخت و طاقت فرساست. در مناطق صعب العبور تلاشهايي انجام مي شود كه بايد اين را به نمايش گذاشت و ارزش كار را تبيين كرد. اين امر باعث اطلاع و همكاري مردم در بحث مديريت مصرف هم خواهد شد.
اميدوارم همگي ما تلاش كنيم تا در اين زمينه به وظيفه خود به خوبي عمل كنيم.

لینک اصل خبر در سایت سایت خبری شرکت توانیر

    منبع خبر

    سایت خبری شرکت توانیر

    سایت خبری روابط عمومی شرکت توانیر

      نظرات